Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 22 jun 2010 14:08

Christophe schreef:Ik herinner me dat je zei dat mensen vreemd opkijken als je een boom koopt waar geen vruchten aankomen? Of hangt dit af van gebied tot gebied?


Klopt wat je schrijft, dat is de reactie van een dikke 90% Thai uit de Isaan streek, incluis mijn schoonouders. Er is echter de "betere" klasse die daar dan toch enige centjes aan besteed, om niet te vergeten dat er toch wel enkele resorts in de buurt zijn die hun tuinen wel aanleggen.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 11 jul 2010 02:34

videomaster schreef: De Agave weberii, aanvankelijk een 20-tal, na grote kuis vandaag en verpotten van de scheuten een 120 exemplaren.


Het zal niet bij die 120 exemplaren blijven... voor de eerste keer hebben we een bloem staan in een van onze moederplanten.... Slechts 5 jaar oud en al gedoemd om kortelings te sterven, een bloem is echter goed voor een duizend nakomelingen.

Afbeelding

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor poohke1 op 12 aug 2010 07:44

Hé videomaster,

ik zou als ik in uw plaats mocht zijn, nog maar een lap grond bij aankopen.
Want als je zo blijft doorgaan dan zal alles snel overvol staan.
:D :D :D
Avatar gebruiker
poohke1
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 05 feb 2010 13:33
Woonplaats: Hulshout
2 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 12 aug 2010 09:38

Om een 50.000m² vol te krijgen zullen meer dan één exemplaar moeten staan bloemen!
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 05 sep 2010 12:33

Een quote van mezelf....

videomaster schreef:Eentje waar ik de naam niet van weet. Hiervan slechts 2 exemplaren, we weten er echter een in bloei staan... kortelings zal het aantal ook wel oplopen tot een honderdtal 8-)

Afbeelding


Waarop shusui dit antwoord gaf....

shusui schreef:Die onbekende die je daar hebt , zou dat deze kunnen zijn:
Furcraea selloa 'Marginata'


Het kind heeft dus een naam en daarom tijd om aan het nageslacht te denken. De Furcraea waarvan ik in mijn quote sprak was rijp om geplukt te worden... plukken kwam er eigenlijk niet aan te pas, oprapen was de boodschap. Aan één bloemstengel hangen echt wel duizenden jonkies waarvan we er een 400 mee naar huis brengen.

Afbeelding

Plaatsgebrek maakt dat we er maar 100 overplanten in een babymaatje van pot n°1, en onder het motto van "als ze van de bloem vallen moeten ze anders ook hun plan trekken", wordt de rest kwistig her en der buiten de tuin rondgegooid....

Afbeelding

De plaatsen waar ze allemaal terecht gekomen zijn, staan in mijn geheugen gegrift, en ben ik benieuwd of het diegene die netjes opgepot zijn of diegene die aan de Thaise weersomstandigheden zijn overgelaten het beste zullen groeien.

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 05 okt 2010 01:33

Een nieuwe opkuis bij onze agaven twee weken geleden gaf ditmaal wel een verrassende nasleep. Jonge plantjes van de moederplanten afhalen zonder zelf enkele venijnige steken van de moederplant te krijgen is haast onbegonnen werk. Enkele steken in mijn kuit begonnen twee dagen later zo danig te verzweren dat nog een week later het plaatselijk hospitaal moest ingrijpen met de nodige injecties en medicatie om de wonden te laten genezen.

Van de Agave weberii, waar ik het meeste mee bezig was, is er te lezen: "This aloe is subject to aloe mites, and its sap may cause skin irritation."

Een verwittigd mens is er twee waard!

Afbeelding

Afbeelding

De moederplanten stellen het goed.... :?

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten