Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 19 jun 2010 10:52

Grote kuis in onze Agaven, opzoeken van de juiste benamingen, scheuten verplanten enz. Een reden om ook hier eens een bericht te schrijven onder de titel "Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!"

Veel soorten hebben we eigenlijk niet, de hoeveelheden dat je op den duur bijeen krijgt... dat is een andere historie.

Furcraea's, een 30 volwassen exemplaren.... en maar liefst 405 jonkies.....
Rechts onder staan de scheuten van een Agave Americana, slechts een 10-tal.

Afbeelding

Afbeelding

Eentje waarvan ik over de juiste benaming twijfel... Agave weberii ? Aanvankelijk een 20-tal, na grote kuis vandaag en verpotten van de scheuten een 120 exemplaren.

Afbeelding

Afbeelding

Agave angustifolia 'Marginata', aanvankelijk eveneens een 20-tal, na verplanten een 80-tal....

Afbeelding

Afbeelding

Eentje waar ik de naam niet van weet. Hiervan slechts 2 exemplaren, we weten er echter een in bloei staan... kortelings zal het aantal ook wel oplopen tot een honderdtal 8-)

Afbeelding

Gezocht, pleegouders voor deze weeskindjes... ;)

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor Benjamin op 19 jun 2010 11:24

Als je dichterbij woonde was het gemakkelijk geweest om pleegouders te vinden :)

Mooie soorten, zien er allemaal top uit ook!
Benjamin
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 apr 2010 15:41
2 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor amourath op 19 jun 2010 11:49

Prachtige planten... :shock: met als topper die eerste! Altijd al een zwak gehad voor zebra's... 8-)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor shusui op 19 jun 2010 11:55

Prachtige planten videomaster !
En zoveel scheuten :shock: Agave americana maakt hier wel makkelijk en veel scheuten , maar bij andere soorten is dat heel wat minder...

Die onbekende die je daar hebt , zou dat deze kunnen zijn:
Furcraea selloa 'Marginata'


Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 19 jun 2010 13:08

shusui schreef:En zoveel scheuten :shock: Agave americana maakt hier wel makkelijk en veel scheuten , maar bij andere soorten is dat heel wat minder...


De Furcraea soorten maken bij mijn weten geen zijscheuten, heb ik althans nog nooit gezien. Van een bloem kan je echter makkelijk een 1000 jonkies hebben!

Afbeelding

shusui schreef:Die onbekende die je daar hebt , zou dat deze kunnen zijn:
Furcraea selloa 'Marginata'


Dat is hij zeker en vast, waarvoor ook een bedankje... :thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor KevinC op 19 jun 2010 20:55

Wauw, mooi! :o

videomaster schreef:Gezocht, pleegouders voor deze weeskindjes... ;)


Stuur maar op! :D :D


Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 21 jun 2010 13:02

Na de Agaven, zijn de ondertussen goed doorwortelde zaailingen van onze Yucca's aan de beurt om een nieuw verblijf te krijgen. Er resteren ons 110 exemplaren, een aantal was ondertussen al van rechtmatige eigenaar gewisseld... ;)

De groei van de laatste maanden valt me een beetje tegen

3 maanden na het zaaien

Afbeelding

7 maanden na het zaaien

Afbeelding

9 maanden na het zaaien en verpotten, zie ik eigenlijk geen verschil met 7 maanden :?

Afbeelding

Afbeelding

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor Christophe op 21 jun 2010 13:38

Waw, .... maar wat doe je er dan allemaal mee videomaster? Uitdelen of zo?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor videomaster op 22 jun 2010 01:56

Kortelings worden die, zoals al onze palmen, overgebracht naar "ons stukje paradijs op aarde" om rustig verder te groeien, en een gedeelte zal uiteindelijk daar ook een vaste plaats krijgen.

Een kleine toelichting.... de meeste Thai leven van de ene dag in de andere, werkgelegenheid is in onze streek een groot probleem. Grond hebben we eigenlijk in overvloed, dus laat al de rest maar groeien... Voor mezelf hoeft het niet, maar toekomstgericht zal de werkgelegenheid/opbrengst wel ten goede komen voor iemand van de Thaise familie. De boodschap voor ons (ik en mijn vrouw) is nu om elk jaar terug van elke te vinden soort enkele honderden palmen op overschot te houden zodanig het niet bij een éénmalige verdienste blijft, maar een soort van spaarboekje met jaarlijkse intrest.

Als voorbeeld van de Thaise denkwijze denk ik een paar dagen terug aan waar dit topic mee begon, de Agaven.
De eerste reactie die ik kreeg bij het uitplanten was: "verkopen verkopen" om toch maar een snelle winst te maken.... zeg ik neen, terug planten, nog twee à drie jaar wachten en dan kan je de volgende reeks verkopen waar gezien het 5-voud in aantal, de opbrengst ook recht evenredig omhoog zal gaan. Nu, ik kan ze langs een kant verstaan ook.... de verkoopprijs van één Agave is dan ook bijna een dagloon hier.

De vraag naar planten, palmen enz is er in elk geval.... seizoensgebonden floreren de tuincentra hier toch wel. Onze vaste leveranciers, die ondertussen door de jaren heen in onze vriendenkring terecht gekomen zijn, dienen 2x wekelijks bijna 1000 kilometer heen en weer te rijden om hun vers goed te aankopen bij de groothandel.... tot bij ons is het slechts 100 kilometer. Hun vraag naar "wanneer kunnen bij jullie terecht" is dus niet verwonderlijk.

't zijn misschien dromen en toekomstmuziek, maar een mens moet toch iets doen?

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Agaven... een mens krijgt zo wat bijeen!

Berichtdoor Christophe op 22 jun 2010 11:52

Ja precies! Zou toch wel leuk zijn dat je voor de lokale tuincentra wat kunt kweken hé. Maar is er dan zoveel vraag naar planten met een sierlijk karakter. Ik herinner me dat je zei dat mensen vreemd opkijken als je een boom koopt waar geen vruchten aankomen? Of hangt dit af van gebied tot gebied?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten