Winterharde agaves

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Winterharde agaves

Berichtdoor GaveAgave op 24 sep 2021 17:33

Welke agaves zijn redelijk winterhard in Nederland?
Redelijk, als in, dat ze met, of zelfs zonder, wat bescherming de winter door kunnen komen?

A. montana lijkt dat redelijk goed te kunnen.
A. ovatifolia met misschien wat bescherming?

Ik weet dat veel agaves best wat kou kunnen hebben, maar dan wel droge voeten moeten hebben. Een lastige combi in Europese winters.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor draco op 24 sep 2021 21:11

Agave montana (-15°C) wordt met name genoemd omdat deze soort wat beter ons vochtige klimaat zou verdragen. Als je ze winters droog kunt houden zijn deze Agaves goed winterhard: A. havardiana (-23°C), A. lechuguilla (-18°C), A. parrasana (-14°C), A. parryi var couesii (-18°C), A.parryi ssp. neomexicana (syn. A. neomexicana -18 à -23°C), A. ovatifolia (-15°C), A. parryi (-29°C), A. polyanthiflora (-18°C), A. salmiana (-15°C), A. striata (-18°C) en A. utahensis (-23°C).
Dan zijn er nog een aantal soorten die -12/13°C verdragen zoals applanata, bracteosa, victoriae-reginae en 'Sharkskin' een hybride soort.
Geraadpleegde bronnen: Agaves, Gregg Starr en Agaves Yuccas and related plants, Irish.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6739
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Lagarto op 24 sep 2021 21:32

Enig idee Draco hoe het dit betreffende staat met de hybride "Mangave"-soorten?
Lagarto
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor draco op 24 sep 2021 23:40

Ik heb geen idee Lagarto, ik houd de ene Mangave vorstvrij. En of hierbij ook geldt zoals bij palmen dat de hybride de vorsttolerantie van de meest winterharde ouder meekrijgt?
Een snelle zoekactie leverde deze link: https://hereshegrows.com/2019/10/31/mangave/
Mangaves kunnen blijkbaar wel wat koude hebben. Ik zag onlangs nog een aantal 'soorten' zoals de 'Lavender Lady' bij een Intratuin afgeprijsd. Nu wel spijt dat ik er niet een paar heb meegenomen. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6739
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor PeterHoofddorp op 25 sep 2021 00:13

De enige Agave die ik redelijk winterhard zou kunnen noemen is Agave montana.
Doordat deze veel beter bestand is tegen vocht , ziet het er na de winter ook nog mooi uit.
Dat kan je niet zeggen van vele anderen... deze beschadigen vaak in ernstige mate zodat je de hele zomer tegen een zwaar beschadigde Agave aan zit te kijken, en tegen de tijd dat ze redelijk wat hersteld zijn is het alweer bijna winter.

Agave montana heb ik hier al jaren in pot op terras staan. twee ervan zijn flinke jongens van 70cm doorsnede. Alleen met echt strenge vorst, -10 of meer , schuif ik ze met een steekkarretje de schuur in, en weer uit als de vorst een beetje voorbij is.

Andere soorten zouden goed vorst kunnen verdragen, MITS echt kurkdroog de hele winter.
En dat is nou juist het probleem...
Bijlagen
A montana (1).jpg
A montana (1).jpg (433.88 KiB) 6830 keer bekeken
A montana (2).jpg
A montana (2).jpg (493.24 KiB) 6830 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 880
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor Lagarto op 25 sep 2021 08:46

Informatieve site Draco, dank! Verder dan algemeenheden over de winter was ik nog niet eerder tegengekomen. De verschillende "soorten" worden wat dat betreft ook op deze sites niet apart besproken, dus ik ga er voorlopig maar even van uit dat ze een vergelijkbare hardheid zullen hebben. Ik heb pineapple express, lavender lady en mission to mars. Wat een namen :? maar het zijn mooie planten.
Lagarto
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor draco op 25 sep 2021 10:56

Agaves verblijven hier jaarrond in de kas. Van de hoge luchtvochtigheid gedurende de winter ondervinden ze geen last. Van september tot april krijgen ze geen water. In de zomer giet ik af en toe op de schotels. In de hortus Zuidas worden de succulenten die 's winters buiten blijven overdekt met glasplaten zodat ze droog blijven maar de wind voor voldoende ventilatie zorgt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6739
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor GaveAgave op 25 sep 2021 23:16

Thanks allen! Droog houden is het vooral het devies, alleen bij montana hoeft dat mogelijk niet echt. Ik ga er eens over denken. Van een heel stel die genoemd zijn heb ik wel zaailingen/1-jarige plantjes staan op dit moment (in een kas).
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor draco op 26 sep 2021 00:46

Als ze wat groter zijn en je hebt meer exemplaren is het te moeite om een aantal buiten uit te proberen. Ik waag mijn resterende Agaves niet aan vorst, die voelen zich prima thuis in de kas. De aanvankelijke collectie Agaves was beduidend groter maar is de laatste jaren geleidelijk afgebouwd.
Agave 'Sharkskin' wordt beschouwd als een natuurlijke hybride van A. nickelsiae (A. fernandi-regis, A victoriae-reginae var. laxior) and A. asperrima.
Bij het selectief verzamelen is het de kunst om de trent voor te zijn. Een jaar of wat geleden was er een ruime keuze in Agaves op internet en bij importeurs van exotische planten, nu worden ze amper nog aangeboden.
Bijlagen
Agave parryi var. neomexicana & parryi var. truncata.jpeg
Agave parryi var. neomexicana & parryi var. truncata.jpeg (185.74 KiB) 6769 keer bekeken
Agave 'Sharkskin'.jpeg
Agave 'Sharkskin'.jpeg (240.42 KiB) 6769 keer bekeken
Agave victoriae-reginae.jpeg
Agave victoriae-reginae.jpeg (231.23 KiB) 6769 keer bekeken
Agave potatorum var. verschaffeltii.jpeg
Agave potatorum var. verschaffeltii.jpeg (164.24 KiB) 6769 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6739
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Winterharde agaves

Berichtdoor GaveAgave op 26 sep 2021 12:08

Mooie planten Draco! En is dat in de kas? Met dubbelglas?
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron