agave attenuata te groot geworden

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

agave attenuata te groot geworden

Berichtdoor koen op 09 sep 2010 13:08

Dag iedereen,

Ik heb sedert enkele jaren een agave attenuata in bezit, afkomstig van een oude stek uit Madeira die vrienden meegebracht hadden. Het probleem is dat deze nu te groot wordt om 's winters te overwinteren, omdat rechtstaand, deze plant duwt tegen de bubbelfolie in de serre.
Ik zou ze misschien kunnen platleggen, of schuinzetten, maar dat is niet zo praktisch omdat ik dan veel plaats verlies (en ik weet nu al niet hoe ik mijn serre moet volproppen 's winters).
Daarom een vraagje :
Kan je zoals bij een yucca gewoon in de lente een groot stuk stam (met een kroon) zonder wortels planten ? Zou die dan wortelen ? (ik zou de meeste bladeren dan wel verwijderen) De kluit zal wel vlug nieuw scheuten geven, uit de grond van de pot, dat zou geen probleem zijn, denk ik, maar ik vroeg mij gewoon af of de stam zomaar kan geplant worden met zicht op een spoedige beworteling ervan.

Afbeelding
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes

Re: agave attenuata te groot geworden

Berichtdoor lily-anne op 10 sep 2010 14:20

ik ben ook benieuwd of het kan
- als er niemand zou zijn die het weet , dat zou ik het proberen door hem te marcotteren , dan zou het iets veiliger zijn - ik zou de stam dan wel niet insnijden zoals je normaal zou doen om wat schors te verwijderen ( om rotten te vermijden ) , maar gewoon een zwarte plastieken pot ( die je eerst in 2 snijd ) op de potgrond zetten en maken dat hij rond de stam past en die dan vullen met goede grond die iets vochtigere is dan de wortelkluit ( met wat folie over die stek pot , zodat hij constant en gemakkelijker vochtig blijft en je niet te vaak moet gieten . Normaal gezien , zou hij dan wortels in die stek pot kunnen maken (als het lukt ) en als die pot vol is , kan je de stam onder de pot afsnijden en heb je een nieuwe maar toch nog vrij grote plant - wie weet krijg je hem dan na heel wat jaren in bloei!!!???
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: agave attenuata te groot geworden

Berichtdoor The Flying Dutchman op 10 sep 2010 16:34

Ik ben ook benieuwd of dat lukt. Naar mijn weten sterft de hoofdstam na de bloei maar daarvoor
zou hij al wortel uitlopers gemaakt moeten hebben.

Dus als je het probeert zou ik het wortelgestel ook oppotten..

Ron
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: agave attenuata te groot geworden

Berichtdoor koen op 10 sep 2010 19:58

Dag,

Ik zal de stap wagen na de winter, omdat in de koele serre 's winters weinig van wortelvorming in huis zal komen. Wordt dus vervolgd in de maand mei, met het nodige fotomateriaal. De bedoeling is idd om een nog vrij grote maar goed hanteerbare attenuata over te houden, met enkele kleinere als bonus, want geef toe, het is een prachtige agave. We wonen nu eenmaal niet in zone tien of elf. Ik denk dat ze deze agave in de Scilly isles ten westen van Cornwall (Kernow in hun taal) nog net kunnen overhouden in de winter zonder bescherming, maar anderzijds wel mooie uitgegroeide exemplaren kunnen laten groeien. De Isles of Scilly horen nog net bij zone tien, De kusten van Cornwall (of Kernow) zone negen.
In ieder geval, dank jullie voor de interesse en de aangeboden oplossingen !

Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
Avatar gebruiker
koen
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 02 aug 2010 23:40
Woonplaats: Brugge (West - Vlaanderen)
31 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten