Yucca linearis

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca linearis

Berichtdoor Eduard op 19 nov 2010 19:25

Hallo beste mensen, ik ben sinds enige jaren in het bezit van zo'n mooie yucca, toen wij terug kwamen van onze reis uit Australië was ik buiten boomvarens ook wel enigszins onder de indruk van de blackboy's of te wel de grasbomen aldaar, was het een beetje te duur om er eentje thuis te laten bezorgen achteraf had ik dat beter wel kunnen doen!
maar een jaar later liepen we door een grote Intra tuin waar mijn vriendin vrolijk aankwam met het bericht zo'n mooie grasboom gezien te hebben aldaar! Maar wat bleek toen de verkoper erbij kwam het geen grasboom was maar wel een heel oude yucca want de stam was 1,40m hoog en dan zou hij minstens 60 jaar oud zijn!
Hij zag er wel mooi uit en ondanks het geen grasboom was en ik haar wel heel lief aankeek [ zo vlak voor mijn verjaardag] ging ze ook om het was ook een dure jongen € 160,- maar goed dan hadden we ook wel iets aparts toch , en voor de verzorging kregen we het advies mee niet te nat maar ook niet te droog!
Hij stond geweldig mooi in de veranda op die witte vloer licht gele achtergrond, echt een plaatje! Maar enige maanden verder kwamen nieuwe scheuten uit de aarde omhoog dus dacht ik dat is mooi meegenomen, maar ja eer die wat stam hebben ben ik bejaard! Deze groeide eigenlijk veel sneller dan de moederplant, maar ja die sapstromen moeten helemaal naar boven dus dacht ik dat komt ook goed tot er op een gegeven moment een hele kolonie zwammetjes tussen die jonge scheuten kwamen! En ik al een vermoeden had dat dit niet goed was,dus maar info halen bij dat bedrijf,en tot mijn verbazing de man een beetje boos werd na mijn verhaal gedaan te hebben kwam hij met de boodschap dat hij mij nog wel het advies meegegeven had deze sporadisch water te geven [ totaal nieuw voor mij ] en kon ik mij dus nergens op beroepen want ik had hem tenslotte zelf de nek omgedraaid was de mededeling helemaal teleur gesteld naar huis en wilde ik hem omplanten en droger zetten!
Met het optillen kreeg ik de stam al tegen mijn schouder aan ,ik dacht nog die staat ook niet stevig! maar met neerzetten buiten viel de stam om !
Totaal afgerot en ook de binnen massa was snot, maar het groeipunt zag nog goed uit dus dacht ik ik ga er maar een stuk afzagen tot dat we weer bij vaste massa komen! En daar ging mijn mooie stam al 4 stukken afgezaagd van 20cm en nog steeds snot, heb er nog een klein stukje afgehaald tot ik met een lange pincet het laatste rot weefsel weg kon halen, maar ik zat al tot onder het groeipunt!
Ik had het helemaal gehad ,maar ik kreeg gelukkig snel een impuls een reddings plan te maken ,wat ik ook gedaan heb n.l. de stam op een verhoging vast kunnen zetten waar gaatjes in zaten onder was die constructie dicht zo dat er toch iets van vochtigheid onder dit groeipunt bleef komen, mijn veranda heeft vloerverwarming en wordt vrij droog qua luchtvochtigheid, verder heb ik er enige tijd niet meer zo op gelet en vulde de bodem regelmatig met water na +- 2 maanden tilde ik hem eruit en keek aan de onderkant naar binnen, en tot mijn grote verbazing zag ik enkele dikke witte wortels naar beneden komen, enkele weken later heb ik hem in een vrij droog substraat gezet maar maar het was natuurlijk moeilijk hem goed vast te krijgen hij moest nog wortelen, en wat ik vergeet te vermelden is dat het buiten schild keihard is ! dit rot niet snel weg ,en is in fijte een beetje de redding geweest, dit is nu 2 a 3 jaar geleden en hij heeft inmiddels alweer 20cm stam aangemaakt!
Gaat dus wat sneller dan aangegeven, sorry voor het lange verhaal, maar het ging niet anders! Hier de foto's helaas geen gemaakt bij de wortel daling!

Hier een stuk buiten stam met uitgedroogd binnen weefsel wat toen snot was.
Afbeelding

Afbeelding

Het holle gedeelte,
Afbeelding

De plant voorzichtig uit de pot gehaald ! Al liggend en schuivend,
Afbeelding

detail,
Afbeelding

En de jonge weer mooi op zijn oude plek!
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Yucca linearis

Berichtdoor chrisvm op 20 nov 2010 20:14

Hoi..
Super dat je deze erdoor gekregen hebt..Ik ben curieus hoe bij mijn yucca's het wortelgestel is,want de rostrata staat geplant in een hoop stenen met klei(zo aangekocht) om de plant stabiel te houden zodat deze niet omver valt.Dit grondmengsel is zo hard dat ik m'n vochtigheidsmeter er niet in krijg.
de linearis staat in een losser mengsel en is hier in huis goed wat"stekels"blad aant aanmaken.
Ivm de rostrata,daar heb ik nog niets beweging aan gezien sinds ik deze gekocht heb in Juli..deze had toen een bloem in de kop staan en bij aankoop verwijdert zodat ik m kon vervoeren..
ter info:beide planten staan in huis voor overwintering bij een T° van 17 tot 20°
grtz Chris
Avatar gebruiker
chrisvm
 
Berichten: 500
Geregistreerd: 22 aug 2010 16:17
Woonplaats: westerlo.be
19 bedankjes

Re: Yucca linearis

Berichtdoor turtleboy op 21 nov 2010 16:25

Hoi Eduard,

mooie plant,maar voorzichtig met te veel water de mijne krijgt in de winterstalling geen druppel water meer totdat hij aan het voorjaar weer naar buiten kan.
Staat de plant warm is het natuurlijk een ander verhaal.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: Yucca linearis

Berichtdoor Eduard op 21 nov 2010 16:27

Hoi Bert, hoe is het met de kleintjes? heb er niet meer op gelet de laatste keren dat ik bij je was!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Yucca linearis

Berichtdoor turtleboy op 21 nov 2010 16:30

Dat zijn inmiddels geen kleintjes meer ze groeien als kool.
Heb ze nog buiten staan net als de grote linearis.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten