stekken agaves

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

stekken agaves

Berichtdoor maartenkerstens op 27 jan 2011 20:14

Hallo, weet er iemand een manier om de jonge stekken bij een agave heel en met goede wortels van de moederplant te scheiden. Meestal is het rond de agave een vaste grondmassa en de ruimte om er fatsoenlijk bij te komen ontbreekt ook meestal om maar niet te spreken van de punten. Graag zou ik ook weten hoe je een agave het beste in een grotere pot verplant. Alle grond en wortels eraan laten, in een grotere pot zetten en aanvullen met nieuwe aarde. Of de oude grond grotendeels verwijderen en dan nieuwe grond gebruiken. Moeten ze in de winter binnen bij 12 graden wel of geen water hebben? Wie weet er antwoord op mijn vragen, groeten Maarten uit Beers.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: stekken agaves

Berichtdoor bommetje op 27 jan 2011 20:38

hoi Maatyen.
:welkom:

Agaves krijgen bij mij de gehele winter geen water.

In het voorjaar bij het verpotten of verspenen, dan spoel ik alle aarde tussen de wortels weg, haal er de jonge scheuten bij weg, en zet alles in nieuwe potgrond, vermengt met scherp zand.

that's all
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: stekken agaves

Berichtdoor maartenkerstens op 27 jan 2011 20:57

Hoi Bommetje, bedankt voor de reaktie. Hoe moet ik dat zien alle grond tussen de wortels uit spoelen en dan weer nieuwe grond er tussen krijgen. Misschien stomme vraag maar je krijgt toch nooit alle nieuwe grond tussen die wortels. Wat betreft het zonder water stellen van de agaves. Mijn agaves staan binnen in een temperatuur van 12 graden en groeien dan rustig door en maken ook nieuwe stekken aan. Hoeven deze dan helemaal geen water? Mij valt het wel op dat sommige van de onderste bladeren geel worden en binnen een week wegrotten. Zou dit door teveel water komen of is dit normaal zoals ik al van een ander forumlid te horen kreeg.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: stekken agaves

Berichtdoor bommetje op 28 jan 2011 09:09

Als jij de agaves van buiten naar binnen haalt, krijg je altijd wat gele bladeren. Vorig jaar was ik er 1 vergeten en die heb ik behoorlijk nat naar binnengehaald. Toen is er erg veel blad geel geworden. kan dus ook komen dat ze te nat staan.

Mijn agaves staan in een kamer waar het varierend 10 tot 50 graden is. ze hebben deze winter maar een heel klein beetje water gehad, zodat de aarde niet uitdroogde en keihard werd.

Als je een agave verpot met schoon gespoelde wortels, dan komt de aarde vanzelf weer tussen de wortels....

Maar met verpotten zou ik nog wel even wachten tot april of zo
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: stekken agaves

Berichtdoor maartenkerstens op 28 jan 2011 18:09

Bommetje, bedankt, groeten Maarten.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten