Wat groeit er uit mijn palmboom..?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor jamesbox01 op 16 mei 2011 22:21

Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier en heb onlangs een palm gekocht bij de Life&Garden en wil zeker nog meer in mijn tuin gaan planten. De naam van de palm luid: Dracaena Indivisia en heb er hier op het forum nog niet veel over gevonden. Heeft iemand ervaring met deze soort hoe te verzorgen?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Sinds een paar weken groeit er in 1x een rare blad dat recht uit het midden naar boven groeit, met wiite stuifbloemetjes? Heeft iemand enig idee of dit een goed of slecht teken is?

Het ziet er zo vreemd uit vergeleken met de rest van de plant, hoop niet dat het slecht is.

Na de koop heb ik deze in compost/pot grond geplant in de tuin, en regelmatig water gehad door de sproeier in de tuin van het gras.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes,
James
jamesbox01
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 apr 2011 10:45
0 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor Sodiac op 16 mei 2011 22:45

Dat klinkt alsof de plant aan het bloeien is. Dan komt er vanuit het midden een steel met daaraan de bloemen. Of de plant daarna afsterft en via zijscheuten verder gaat, durf ik niet te zeggen.

Wellicht dat het volgende bericht, ook op dit forum, nog interessant voor je is of het wel echt de Dracaena Indivisia is: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=48&t=2906 Verder is het technische gezien ook geen palm.
Avatar gebruiker
Sodiac
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 06 jun 2010 21:25
Woonplaats: Noord-Brabant, NL
41 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor orinoco op 17 mei 2011 01:39

Dit is een Cordyline australis (foutieve benamingen: Cordyline indivisa,Dracaena australis, Dracaena indivisa). In de eerste plaats is dit geen palm.Naaste verwanten zijn o.a. Yucca, Agave en Dracaena.Wat je ziet is inderdaad de bloeiwijze,iets wat je in onze contreien nauwelijks ziet.Heeft geen invloed op de levensduur van de plant,die groeit na de bloei gewoon verder.Wel kan hij na een bloeiperiode gaan vertakken in de kroon,maar is niet altijd het geval.Deze plant is afkomstig van Nieuw Zeeland en is hier niet winterhard! Om het nog wat ingewikkelder te maken wat betreft naamgeving: er bestaat wel een Cordyline indivisa,maar deze is makkelijk te onderscheiden van de C. australis door zijn veel bredere bladeren.Ook is deze soort knap lastig in de verzorging en moeilijk verkrijgbaar...

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor orinoco op 17 mei 2011 01:53

Voor de liefhebbers nog even de enige echte Cordyline indivisa:
Bijlagen
ts.jpg
ts.jpg (169.57 KiB) 5321 keer bekeken
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor ick op 17 mei 2011 19:19

Die blijf ik toch prachtig vinden, die indivisa. Jammer dat er niet makkelijk aan te komen is en dat het zulke moeilijk planten schijnen te zijn...

@ James: leuk hoor dat je Cordyline australis aan het bloeien is. Die blijft gewoon leven hoor, na de bloei! Als je de plant in de winter tenminste afdoende beschermt.
Het wil wel eens een paar winters achter elkaar lukken dat deze planten ook in onze contreien overleven (dat hoor ik tenminste van mensen), maar het is mij nog niet gelukt
Geniet er van!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor jamesbox01 op 18 mei 2011 08:17

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties en tips, super!!
Gelukkig kan het geen kwaad als ik het zo allemaal lees.

Alleen moet ik even rekening houden met de winter om hem dan in te pakken, dat zeiden ze ok bij de life and garden toen ik hem kocht.

Groetjes, James
jamesbox01
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 apr 2011 10:45
0 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor voschke op 19 mei 2011 00:00

nog even afwachten maar het ziet er naar uit dat ik deze zomer een partij Cordyline indivisa ga hebben hier
voschke
Bedrijven
 
Berichten: 526
Geregistreerd: 17 jan 2010 21:35
Woonplaats: Geulle (nl)
32 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor plasta op 19 mei 2011 00:03

Dat lijkt me nog wel een plant om plaats voor te maken. Enig idee hoe groot ze eventueel zijn?

Raymond
Avatar gebruiker
plasta
 
Berichten: 2789
Geregistreerd: 09 maart 2010 14:00
Woonplaats: Geleen (Limburg Nl)
146 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor ick op 19 mei 2011 11:17

Dat lijkt me ook wel wat (als ik dan nog maar ergens ruimte kan maken... :roll: )

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Wat groeit er uit mijn palmboom..?

Berichtdoor cpo op 09 jun 2011 22:20

orinoco schreef:Dit is een Cordyline australis (foutieve benamingen: Cordyline indivisa,Dracaena australis, Dracaena indivisa). Groet,Ben


Is dat echt zo Ben?? Het lijkt mij gewoon een yucca (gloriosa) In ieder geval is het de bloemwijze, een tak met lelie achtige bloemen eraan. Yucca's groeien dan gewoon verder, maar niet meer op dat groeipunt waar de tak met bloemen heeft gezeten. Na de bloei deze tak gelijk afknippen, zodat groei elders wordt gestimuleerd. Het nadeel van de bloeiwijze is dat ze vaak op dat punt inrotten.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten