mijn yucca bloeit twee keer per jaar

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor Ivan op 08 maart 2012 19:51

cpo schreef:op mijn andere yucca (heel veel vertakt) heb ik ook al eens gehoord dat dat een recurvifolia is. Deze yucca is dan ook de enige die zo'n hoge stam heeft aangemaakt in mijn hele yucca carriere (een jaar of 10 heb ik nu yucca's in de tuin). Vandaag weer 2 yucca's erbij gekocht en die lijken qua blad toch precies op degene die ik al heb en op de nieuwe aanwinsten staat op het kaartje weer gloriosa. Wat zijn de grootste verschillen tussen de gloriosa en recurvifolia?
Sorry Ron, we zijn een beetje op een ander onderwerp belandt....... ;)


heb wel veel gelezen en me erin verdiept maar heb nog geen jáaaaaaaaaren ervaring om even een duidelijk beeld te schetsen ;)

ik heb van de recuvifolia's een hele aanhanger opgehaald anderhalf jaar geleden en van de gloriosa's ook meerdere exemplaren. naar mijn mening vertakt een gloriosa op max een halve meter ongeveer en heeft een andere kleur blad. het blad is ook veel harder/stugger en de punten/naalden zijn vlijmscherp. de gloriosa is wat euhm (ben kleurenblind) blauwer/grijziger ofzo en de recurfivolia groener. heb ze beide in de voortuin en lijken niet echt op elkaar maar voor de feiten enzo zou je even moeten googlen want die heb ik zo niet paraat.

heb 3 foto's toegevoegd waarvan 1 van een gloriosa en heb me al zo vaak geprikt aan dat ding. staat nu in de voortuin in een hoek waar ik niet veel kom ;)
Bijlagen
r.jpg
r.jpg (111.83 KiB) 4560 keer bekeken
g.jpg
g.jpg (101.97 KiB) 4560 keer bekeken
r2.jpg
r2.jpg (111.63 KiB) 4560 keer bekeken
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor cpo op 08 maart 2012 20:09

sodeju, die zijn hoog op de laatste foto, gaaf! ik zal van de week eens een vergelijkend warenonderzoek gaan doen. Ik weet dat yucca's ook bijna niet vertakken als ze in de schaduw staan en die hoge van mij zonder vertakkingen heeft volledig in de schaduw gestaan, nu heeft ie alleen een beetje de ochtendzon en verder ook schaduw.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor Ivan op 08 maart 2012 20:49

die is helaas niet meer zo groot. ik had twee van die grote maar beide rot onderaan de stam. de ene was gewoon slecht en weg gedaan, diegene van de foto heb ik behouden. onderaan de stam afgezaagd en dat deed zeer. was echt goed rot dus grijp liever in dan dat het nog erger wordt (omvallen, stam knakken). was in de winter dus binnen gezet en in het voorjaar wortelloos de tuin in. is supergoed aangeslagen maar dus wel wat minder stam, tevens nu in de volle grond wat ook weer 40 cm scheelt... ;)

bloei zie ik meer als noodzakelijk kwaad. heb vorig jaar in 1 gloriosa een bloem gehad en bij 2 rostrata's. bij allen heb ik de bloem verwijderd voordat hij echt wat werd om herstel te bevorderen en geen bloemblaadjes in de kop te krijgen wat rot kan veroorzaken.

heb naast deze twee soorten ook de filamentosa met die draadjes aan de bladeren van de huis/tuin en keuken yucca's :)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor cpo op 09 maart 2012 10:13

Ik heb hier ook zo'n yucca in de tuin die heb ik al tig keer afgezaagt, de wond goed ingesmeert met wondafdekmiddel, maar hij rot maar verder, ik heb er al wel veel stekken van af kunnen halen, die binnenkort in de volle grond gaan, maar ik laat hem nu maar gaan, want afzagen, afsmeren helpt allemaal niet dus ik kijk maar wat ie nu gaat doen, hij heeft zelf ook vanaf de grond al nieuwe stekken aangemaakt dus het zal wel goed komen, alleen zo ben ik van 70 cm stam al naar 25 cm gegaan en ik ben bang dat de stam helemaal wegrot uiteindelijk.

Ik ben helemaal niet blij als een yucca bloeit, je hebt maar even plezier van de overigens prachtige bloemen, maar daarna is je groeipunt weg en een rottingsproces kan aan de gang gaan :( Ik heb een bonte staan die ook nog niet heeft gebloeit hopelijk blijft dat zo.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor ron op 10 maart 2012 13:29

ik ben ook niet echt een yucca kenner maar de omstandigheden waar een plant in groeit
hebben ook een groten invloed op de vorm en groten ik heb deze gloriosa in 2002 als
twee jaar ouden stek aan mijn zus gegeven die heb de plant kompleet verwaarloost
de plant heb all die jaren in een pot gestaan in de zomer's geen water en in de herfst stond
de pot vol met water en nu staat de plant all weer anderhalf jaar zonder pot op een tegel in een
hoekje bij mijn in de tuin :oops: om dat ik niet wist wat ik er mee moest de plant is nu
dus 12 jaar oud met een stam van 40 hoog en een cm of 3 dik zie de foto's
Bijlagen
gloriosa.jpg
gloriosa.jpg (270.4 KiB) 4530 keer bekeken
gloriosa.1.jpg
gloriosa.1.jpg (284.28 KiB) 4530 keer bekeken
Avatar gebruiker
ron
Moderator
Moderator
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 09 dec 2011 15:02
Woonplaats: Zwijndrecht nl
68 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor cpo op 10 maart 2012 14:33

als je hem kwijt wil Ron dan weet ik nog wel een mooie tuin waar hij niet in zal misstaan ;)
Inderdaad zijn yucca's taaie planten, en ze zijn mooi, ik ben fan!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor ron op 12 maart 2012 15:48

is goed corrine ik vind hem wel apart door zijn dwerg groei maar met zo kleine tuin
als ik heb moet je keuzen's makken :lol:
Avatar gebruiker
ron
Moderator
Moderator
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 09 dec 2011 15:02
Woonplaats: Zwijndrecht nl
68 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor cpo op 12 maart 2012 17:31

ik heb je een pb gestuurd Ron, en die dwerggroei kankomen doordat ie een pot heeft gestaan. geen goede voeding, verkeerde standplaats ga zo maar door.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor ron op 12 maart 2012 17:48

dat klopt dat komt ook daar door
Avatar gebruiker
ron
Moderator
Moderator
 
Berichten: 699
Geregistreerd: 09 dec 2011 15:02
Woonplaats: Zwijndrecht nl
68 bedankjes

Re: mijn yucca bloeit twee keer per jaar

Berichtdoor cpo op 12 maart 2012 18:08

hij gaat weer mooi worden let maar op! :D
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten