Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor cpo op 20 apr 2012 11:21

griphuz schreef:En is linearis gewoon en foute naam en dus hetzelfde als linearifolia?


Klopt de officiele naam is linearifolia.

Met thompsonia geen ervaring verder.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor Ivan op 20 apr 2012 22:10

thomso wortelt vlotter en zit hier al meer groei in dan de rostrata's. rostrata lijkt mij zeer ongeschikt voor onbeschermd. denk dat ze allen mooier blijven mét bescherming ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor KevinC op 21 apr 2012 20:40

Hey

Hier staan al jaren enkele gloria's in de volle grond en die zijn volgens mij niet kapot te krijgen.

Heb vorig jaar ook een kleine Y. rostrata van ongeveer 30cm hoogte in de volle grond geplant en die heeft zonder bescherming de winter zonder schade overleefd.
(Hebben hier wel zandgrond)

Heb dit voorjaar ook een Y. linearis en rostrata (beide ongeveer 1m hoog) en een grote thompsoniana met meerdere koppen geplant. Die staan beschut en worden beschermt met afdak ben benieuwt wat ze gaan doen komende winters.

James van Europalms heeft al jaren een Yucca rostrata van ongeveer een 150cm in de volle grond staan die zelfs afgelopen winter zonder schade heeft overleefd.


Groetjes
Kevin
Laatst bijgewerkt door KevinC op 21 apr 2012 22:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor Ivan op 21 apr 2012 22:08

foto??
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor cpo op 23 apr 2012 09:03

Ja Kevin zonder foto's geloven we er niets van ;)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor griphuz op 23 apr 2012 14:27

Hans uit Eindhoven heeft namelijk ook rostrata onbeschermd al jaren in de tuin, thomso ging dood,...

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor cpo op 23 apr 2012 14:33

kortom we kunnen vaststellen dat een rostrata qua koud heel veel kan hebben, in goede conditie ook nattigheid, in mindere conditie, beschermen tegen vocht, anders prima winterhard. Er zijn niet veel mensen die een linaerifolia hebben gok ik zo,want die schijnt en goed tegen kou bestand te zijn maar ook tegen vocht, daar ben ik dus naar op zoek, naar die yucca, wordt alleen nog niet heel veel aangeboden.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor Ivan op 23 apr 2012 15:25

ow jawel hoor maar hier 1 kleine linerais al gesneuveld terwijl een rostrata van zelfde formaat er beter bij staat ;)

mn stekken zijn kapot en de grotere moederplant aanzienlijk opgesnoeid vanwege bladschade. rostrata en thomso's hebben geen winterschade, anderzijds heb ik ook weer een recurfivolia waar alle blad van verbrand is met de kou. het zal een kwestie van willekeur zijn?

mijn linearis had veel vieze plekken op het blad, ik zag er gister elders 1 staan die puntgaaf de winter was doorgekomen :?
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor KevinC op 23 apr 2012 18:00

Ik zal zo meteen even foto's gaan maken.

Ik moet wel zegen dat mijn vader hem in mijn ogen lelijk heeft gemaakt door de oude bladeren er deels af te doen... :(

Ik heb misschien nog een linearis met meterstam en doorwortelde pot te koop staan als een geïnteresseerde die ik op de plantenbeurs van grasheide heb ontmoet niets laat weten.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor KevinC op 23 apr 2012 20:39

Hallo iedereen :)

Hier een foto van de Y. thompsoniana.
Het is een plant van mijn vader en hij heeft de oude bladeren er bovenaan afgeknipt, waarom weet ik niet, maar ik vond het mooier met de oudere bladeren er nog aan.
Hij staat nu enkele weken in de volle grond in een verhoogde bak, hij staat ook permanent onder een afdak.
Afbeelding

Ook een Y. rostrata geplant in een verhoogde bak:
Afbeelding

De klassieke Yucca's (y. gloriosa?) die je regelmatig in gewone tuinen tegenkomt is in mijn ogen niet kapot te krijgen.
Afbeelding

Deze bont variant heeft deze winter ook niets van schade opgelopen:
Afbeelding

Deze rostrata heb ik vorig jaar geplant, op 1 zomer tijd is hij echt veel dikker geworden dan hij oorspronkelijk was en hij heeft deze winter ook zonder schade en zonder bescherming overleefd:
Afbeelding

Afbeelding

Het verschil tussen de grote rostrata's en de kleine is natuurlijk dat de kleine meestal wel geworteld zijn en daardoor deftig kunnen groeien en eventueel herstellen:
Afbeelding

En dit is nog een Yucca linearis die ik ook maar pas heb geplant.
Afbeelding
(heb er zo nog eentje te koop staan)


Ik moet wel zeggen dat we hier op zandgrond zitten en er hier een paar honderd meter verder een grote vijver ligt waar het water misschien naartoe trekt(?)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten