FAXONIANA

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: FAXONIANA

Berichtdoor Ivan op 26 dec 2012 11:19

die plekken blijven kwetsbaar ja maar blijf benieuwd naar een foto van het gevaarte :)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor Hitch op 27 dec 2012 13:18

Die gaten dien je alleszins wel op te vullen. Daar zijn middeltjes voor te vinden in de handel maar ik ken zelfs mensen die het simpelweg met cement hadden afgesloten. Vorst is bij deze yucca inderdaad niet zozeer het gevaar maar wel weer vocht wat ook wel te verwachten is voor een woestijnklimaatliefhebber. Afdak om inlopend water tegen te gaan in de winter is toch een beetje een zekerheid hoewel ik ze reeds jaren weet staan zonder de minste bescherming met water en sneeuw op de kop... Wortelbevriezing door natte bodem en later vorst lijkt me idd wel een mogelijkheid tot gevaar, omdat de Yucca omzeggens even gevoelig is voor wortelrot als koprot. Als hij word beschermd moet je er gewoon voor zorgen dat de wind er zeer goed aankan, bescherming zou enkel moeten bestaan uit voorzorg om hem droog te houden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor LuJan op 13 jan 2013 10:04

Ik heb, net als jij en blijkbaar ook Ramon van W., zo'n grote joekel in de tuin. Die van mij gaat nu de 2e winter in. 'k Heb haar afgedekt tegen neerslag voor alle zekerheid. Ik denk dat ze er wel zonder zou kunnen maar durf het nog niet aan. Ik had er het 1e jaar een kunststof kap overheen gebouwd en nu heb ik met kunststof platen rondom de grond afgedekt zodat het daar droog blijft en boven de pruik met bladeren een grote, stevige paraplu. De baleinen daarvan heb ik met draden aan de stok vastgezet zodat ze niet over de kop kan waaien en het gaat goed. Op termijn wil ik haar niet meer afdekken ware het niet dat aan de stam ook nog allerlei 'zacht' spul staat, nu ja ik zie wel.
Ik gebruik dus geen verwarmingsdraden/kabels o.i.d. en dat zou ook bij jou op de droge Veluwe niet nodig hoeven zijn dunkt me.
LuJan Drenthe
LuJan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jan 2013 09:14
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor LuJan op 13 jan 2013 10:12

Bij mij zit ook een gat bovenin de stam vlak onder de bladpruik. (die van mij is wèl geknipt). Ik kan er met mijn duim nèt in en dat laat ik eerst zo. In het verleden is er ook heel veel aan boomstam beschadigingen gedaan. Dichtsmeren met Lac Balsam weet ik nog en grotere gaten met cement. Ik heb het allemaal gedaan en ben gediplomeerd boomverzorger. We waren destijds allemaal in de ban van een Amerikaan die het allemaal zo goed wist. Ik denk nu gewoon blijf er vanaf ! De natuur redt zichzelf meestal heel erg goed. En over Lac Balsam hoor je al jaren niemand meer.
LuJan
LuJan
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jan 2013 09:14
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor ramon van weezep op 13 jan 2013 11:25

met al die neerslag van de laatste maanden heb ik er toch een regen afdak boven gemaakt want vertrouwde het toch niet helemaal.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten