FAXONIANA

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 03 dec 2012 09:39

Onze yucca faxoniana is te hoog geworden om in de schuur te laten overwinteren. Daarom heb ik hem in de volle grond geplant.
Overal lees ik dat hij tegen strenge vorst kan. Maar hij kan minder goed tegen de combinatie vocht(regen en sneeuw) en vorst. Daarom heb ik van dik doorzichtig plastic een kunststof dak gemaakt.
Maar toch zie ik nog vocht door condensvorming op de faxoniana. Kan dit kwaad als het ook nog gaat vriezen?. Kan ik condens voorkomen als ik ook nog 60 grams vliesdoek over de faxoniana heen doe?(in combinatie met het doorzichtige plastic dak)?.
Wie weet de oplossing
FAXONIANA
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 03 dec 2012 09:40

AANVULLING: HET GAAT OM EEN WILDE VORM FAXONIANA(ONGEKNIPT) EN MINSTENS 2,50 METER HOOG.
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor Ruudcactus op 03 dec 2012 17:36

Zorg dat er in ieder geval 2 zijkanten open zijn zodat de wind erdoor kan.
Een beetje nattigheid is niet zo schokkend, een droge grond vergroot de overlevingskansen enorm.

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor Ivan op 03 dec 2012 20:11

wel benieuwd naar een plaatje/foto ;)
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 03 dec 2012 20:21

Ruudcactus schreef:Zorg dat er in ieder geval 2 zijkanten open zijn zodat de wind erdoor kan.
Een beetje nattigheid is niet zo schokkend, een droge grond vergroot de overlevingskansen enorm.

Gr
Ruud


Bedankt Ruud, ik zal er voor zorgen dat er ook wind doorheen kan, en ik zal de grond rondom bedekken met noppenfolie zodat er geen regen en sneeuw bij kan komen.
Vr.groet
Gerard
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor Ruudcactus op 04 dec 2012 07:12

Zorg er wel voor dat het niet gaat broeien, anders gaat de plant groeien en dat is iets wat je niet wilt.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 05 dec 2012 07:51

Ruudcactus schreef:Zorg er wel voor dat het niet gaat broeien, anders gaat de plant groeien en dat is iets wat je niet wilt.
Gr
Ruud


Bedankt Ruud voor je adviezen. De overkapping heb ik heel ruim gemaakt. Momenteel is rondom minstens 1 meter ruimte open en ik kan een gedeelte van de rest open zetten. Voor het geval de vorst in de grond komt zal ik binnenkort een verwarmingskabel van 24 meter lengte in de grond leggen. En bij extreme vorst kan ik hem nog voorzien van vliesdoek en daar overheen ook een verwarmingskabel, maar dan moet het wel eerst minstens 20 graden gaan vriezen.
Voor alle zekerheid heb ik voldoende middelen ingeslagen om hem te kunnen beschermen.
Ik heb nog ergens een foto van enkele maanden terug, die zal ik binnenkort plaatsen, moet dan eerst even zien hoe dat moet.
Vr.groet
Gerard
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor ramon van weezep op 11 dec 2012 18:38

ik heb ook een grote plant in de volle grond en vorig jaar heb ik er een groot hok omheen gebouwd tegen vocht. dit jaar doe ik er niks aan want hij moet het kunnen hebben gezien het een gezond exemplaar die goed is aangeslagen.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 11 dec 2012 19:24

Hij moet natuurlijk tegen een stootje kunnen, maar ik denk inmiddels te weten waar de problemen kunnen ontstaan. Er kunnen situaties ontstaan waardoor bescherming echt noodzakelijk is.
Waar de plant oorspronkelijk vandaan komt moet hij ook tegen strenge vorst kunnen. Alleen is het daar veel minder vochtig dan bij ons.
Probleem 1 kan het wortelgestel zijn. Als de plant geworteld is in aarde waar het water niet goed weg loopt, kan bij langdurige vorst, als de vorst gaat optreden in de grond, een probleem ontstaan met het wortelgestel. Volgens mij worteld de faxoniana niet diep.
Wij wonen op de veluwe en daar blijft over het algemeen geen water staan, het kan goed weg lopen. Desondanks heb ik de grond gemengd met lava korrels en mediterrane aarde.
Eventueel nog aanwezig overtollig water wordt ook opgenomen in de lavakorrels.
De wortels staan dan in elk geval niet in het water, want het overtollige is of weggelopen of opgenomen door de lava. Andere gebieden in Nederland waar de aarde minder goede drainage heeft, ontstaan er volgens mij eerder problemen en moet je volgens mij echt veel aan de drainage doen.
Bij strenge en langdurige vorst, dit kan 20 graden vorst zijn, maar ook 15 graden vorst met heftige wind, ben ik van plan een verwarmingskabel te gebruiken, al verwacht ik niet dat dit bij ons noodzakelijk is, maar voor de zekerheid doe ik dat wel. Deze heb ik al in de grond om de faxoniana heen gelegd. De kabel heb ik rondom in evenwijdige lijnen gelegd met een afstand tussen de banen van ongeveer 7 cm. Ik kan mij niet voorstellen dat de grond op die plek , zelfs bij hele strenge vorst dan nog bevriezen zal.
Probleem 2 kan volgens mij de kroon zijn, als het overdag nat is van de regen/ijzel of sneeuw, en de kop snachts en of overdag bevriesd, heb ik van horen zeggen dat de kroon kapot kan gaan. Ik heb nu een afdakje van dik doorzichtig plastic, en voor eventuele overtollige condens heb ik 2 banen vliesdoek, kruiselings en losjes over de kroon van de faxoniana gelegd. Nu zie ik geen enkele condens meer op de kroon van de faxoniana en de wind kan gewoon door de kroon waaien.
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Re: FAXONIANA

Berichtdoor faxoniana op 26 dec 2012 11:13

Nog 1 vraag aan de liefhebbers/kenners van de faxoniana.

Op de plekken in de faxoniana waar een bloemstengel heeft gezeten kan natuurlijk regenwater in komen te staan en zou de kop kunnen rotten. Moet ik die plekken behandelen?.
Over 1 zo'n gat, waar een halve rol drop in kan maak ik mij zorgen, is dat terecht?. Groeit dat weer dicht naarmate de kop doorgroeit?
Kan ik nadat het gat totaal droog is, deze beter opvullen met een middel wat het gat totaal afsluit, zodat er helemaal geen water meer in kan?. Hij blijft wel buiten staan en het regent nogal vaak. Ik wil natuurlijk niet dat er doorrotting ontstaat en de kop t.z.t. verdwijnt. Dat zal natuurlijk niet zo snel gebeuren omdat het nogal een gevaarte is.

Wie weet de oplossing(en). Alvast bedankt en fijne dagen en een gelukkig 2013
faxoniana
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 dec 2012 09:22
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten