Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 27 dec 2012 17:37

PC270420.JPG
De situatie
PC270420.JPG (145.13 KiB) 5602 keer bekeken


Hallo,
ondanks de hoeveelheid aan informatie op dit forum weet ik nog niet zeker wat te doen met mijn yucca zaailingen. Hopelijk heeft een van jullie een goed advies voor me. Alvast bedankt voor het meedenken :)

Dit is de situatie:
licht beschimmelde grond, 1 takje van bijna 5 cm met lange wortel die rondgroeit in het waterlaagje, 2 weggerotte of geschimmelde takjes, 1 zaadje komt net uit en 1 is nog niet gekiemd.

Dit zijn de vragen:
Wat te doen met het takje?
Laten staan in het water of omplanten, en zo ja, hoe (bv. mag de tak worden aangeraakt)?
Kaneelpoeder lijkt een beetje te werken tegen de schimmel, is er wat beters dat ik kan doen?

Ik heb alles volgens de instructies van het pakket gedaan, maar ik heb hier op het forum gezien dat dit niet echt de manier is.. De 5 overgebleven zaden zal ik volgens hier beschreven instructies gaan planten als ik morgen cactusgrond heb gehaald, wordt vervolgd.
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 18:27

Allereerst haal de Yucca heel snel uit het water!

Yucca's zijn bewoners van droge (hete) woestijnen/gebieden en zijn geen moerasplanten. De plant voorlopig geen water geven en zo veel mogelijk op laten drogen. Misschien tijdelijk even in de vensterbank zetten zodat de bodem droger gaat worden. Met de warmte in combinatie met natte grond krijg je schimmel. Blijft dit zo dan zal je Yucca dood gaan.
Geen poeders gebruiken of antischimmel middels, het is al genoeg als de bodem droger gaat worden. In de winter is er ook minder licht en krijgen schimmels/plaagbeestjes hun kans.

Cactusgrond is duur en is helemaal niet nodig, een goede mengsel van potgrond vermengd met zand/perlite is voldoende. Voeg bij de grond ook een beetje turf toe.

Verdiep je ook een beetje in het natuurlijke omgeving van de Yucca en boots dat na.
De zaden mag je ook bewaren tot het voorjaar waneer er langer licht en meer warmte is.

Haal met je vingers zo veel mogelijk schimmel weg, gaat vast helemaal goed komen!

Succes!!! :thumb_up: :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 27 dec 2012 19:25

Bedankt voor de snelle reactie!

Ja, toch uit het water he, gewoon planten dus. Mijn vensterbanken hebben geen verwarming er onder, die zit aan de andere kant vd kamer. Ik zal goed stoken ;)

De schimmel had ik inderdaad steeds voorzichtig verwijderd, dit zal ik blijven doen in de hoop dat de andere zaadjes ook een plantje worden, bedankt voor die tip, goed dat ik toch iets goed deed haha.
De andere zaden zal ik bewaren tot dit stabiel is, langer licht lijkt me ook wel handig.

Naast de zaailingen heb ik een hibiscus, lepelplant, palmpjes en een kaaps viooltje -alles op twee vierkante meter dus qua nabootsen van natuurlijke omgeving heb ik nogal een uitdaging.. (=tot nu toe vooral veel sproeien op de tropischen)

Super bedankt voor de adviezen!
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 19:30

In de winter zal dat ook moeilijk gaan natuurlijk maar ik bedoel meer dat Yucca's niet van natte voeten houden, in de winter koel en compleet droog als ze groter zijn.
De yucca die nog in de pot staan zal ik daar ook in laten staan, je plant is al verzwakt en als je hem nu gaat verplanten met kans op wortelbeschadiging zal deze nooit aanslaan.


Wacht tot het voorjaar en de andere zaden komen wel, richt je eerst op planten die wel goed zijn. Wacht tot de yucca droger is geworden, tot die tijd geen druppel water geven, zet de pot op de meest lichte plek in huis die je kan vinden.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 27 dec 2012 19:50

Oei ik begrijp het even niet meer.
Over volgroeide yucca's vond ik wel veel tips, maar juist over dit stadium van het plantje is info lastig te vinden. Vandaar dat ik hier even doorvraag :)

De witte lijn in het water in het glazen bakje, is de wortel. Lijkt me niet goed om dit op te laten drogen, moet ik nu toch omplanten of zal ik er wat droge potgrond op doen? Hydrokorrels erbij..?
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 20:14

Jou bodem is zo drassig dat de hele boel gaat rotten of erger je plant gaat dood. De yucca groeit wel maar door te kort aan warmte en licht zal dit een slappe (niet sterke) plant gaan worden. De schimmel neemt het over. Want het is geen moerasplant.
Zelfs mijn moeraskuip met vleesetende planten staan al stukje droger zodat ze beter tegen de kou kunnen.

Haal het water uit het bakje en laat de plant uitlekken zidat de bodem droger kan worden. Op die manier kan de plant steeds droger staan zoals dat ook in de natuur gebeurd. De meeste succulenten (lees cactus/vetplanten) vermeerderen zich zelf als het heeft geregend. je zal in die tijd in de natuur ook veel bloemen zien. In die tijd is de bodem vochtig en zal de Yucca kunnen groeien en aansterken om straks de droogte te overleven. Dit boots je zelf al een beetje na.

Geef de plant geen water meer totdat de bodem is uitgedroogd, daarna geef je elke week een klein scheutje regenwater zodat de plant kan verder groeien maar niet te snel. In het voorjaar zal de Yucca al wat sterker zijn en deze opgepot worden en buiten op een zonnige plek gezet worden. In de eerste weken buiten in de schaduw en laten wennen in de zon.

Gaat dat lukken?

Succes! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 27 dec 2012 20:47

Bedankt voor de heldere uitleg, dit maakt het een stuk duidelijker. Ik had geen idee dat de manier van kiemen de verder gezondheid van de plant beinvloedt. Logisch wel, eigenlijk.
Vreemd dat de instructies van het pakket dan wel aangeven dat het potje in een laag water moet staan, vond het al zo gek voor een woestijnplant!

Toch nog deze vraag: >wat te doen met de wortels die nu bloot in het glazen bakje liggen< (zie foto, +ik zag net dat er een tweede wortel is bij gekomen, vast van de kleinere kiem): bloot laten drogen?? Potgrond erop en verder volgens jouw advies? Of toch maar de gok nemen en omplanten in een grotere / hogere pot..?

Nogmaals bedankt voor de mooie uitleg en aanvullende info, je enthousiasme werkt aanstekelijk :D
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Ruudcactus op 27 dec 2012 21:34

Potje stukslaan en in lichtvochtige grond overpotten, niet te koud, licht wegzetten en licht vochtig houden. Het plantje is nog zo klein dat kan geen droogte hebben.
En lukt het niet met dit plantje in maart gewoon de andere zaadjes zaaien.
Mooie soort, die goed kiemt, maar iets groter zeker niet de makkelijkste is.
cactusgrond is goed te gebruiken als zaaigrond, maar ook gewone zaai en stekgrond is goed, zolang de grond maar fijn is zodat bij het verspenen de tere wortels niet afbreken door aanhangende kluitjes. Oh ja zet de zaadjes bij het zaaien met het puntje naar beneden rechtop voor de helft in de grond, bij goed zaad 100% opkomst.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 27 dec 2012 22:45

Ruud, heel erg bedankt voor je precieze uitleg wat ik nu het beste kan doen, nu gaat het zeker goed komen. Hoop ik. Ben al een beetje gehecht geraakt aan het takje ;)

Maart had ik idd al in gedachten voor de andere zaden, fijn dat je dit ook adviseert, en de uitleg bij de soort grond en waarom, en hoe te zaaien. Super!

Wat een fijn forum :D
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor s.janssen op 27 dec 2012 23:43

Bedankt voor de verduidelijking Ruud ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten