Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 28 dec 2012 21:33

PC280396_.jpg
Omplanten
PC280396_.jpg (253.04 KiB) 4240 keer bekeken

PC280397_.jpg
De plantjes!
PC280397_.jpg (293.57 KiB) 4240 keer bekeken


Update: de twee plantjes met wortel zijn omgeplant.
En nu afwachten.. Spannend hoor :D

:thai:
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor s.janssen op 28 dec 2012 21:37

Oke dat gaat vast helemaal goed komen ;)
Bodem nu lichvochtighouden, dit kan je bij houden met een sateprikker in de grond. Is de sate droog dan de bodem weer lichtvochtig houden.
Zo zal je yucca goed aanslaan en niet weg rotten ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 28 dec 2012 21:46

Haha kun je gedachten lezen? Precies waar ik over zat na te denken :P
Alweer bedankt!
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 05 jan 2013 17:49

PC310400.JPG
PC310400.JPG (258.81 KiB) 4206 keer bekeken


Update..
De lange spriet met de kortere wortel groeit nog steeds :D
Het arme plantje begint zijn leven met een winterdip: hij verandert het meest 's avonds onder het lampje, aan het einde van de avond is hij naar het licht gebogen, overdag gebeurt dat niet. Gelukkig slaat de lichttherapie aan :P
De zaailing met de lange wortel heeft nog niet zijn kop boven de grond, maar ik geef hem nog even de tijd.

De tip om een sateprikker ernaast te zetten was echt goud waard, bedankt s.janssen! :thumb_up:

Is het okee om de spriet zo te laten groeien, heeft hij een stut nodig, wanneer kan ik de volgende spriet verwachten..? Ik vind het erg spannend allemaal haha.
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Ruudcactus op 05 jan 2013 17:59

Na de eerste 2 sprietjes gaat het zeeeeeeeer traag en is het een kwestie van een paar jaar geduld hebben voordat het iets is, beginnen ze na een jaar of 4 een stammetje te vormen gaat het een stuk sneller. het is eerst de kunst om ze in leven te houden.
gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 05 jan 2013 21:36

4 jaar sprietjes dus.. Haha dat rijtje e's is zeer terecht!
Een mooie oefening voor mijn geduld :P
Wel fijn om te weten wat ik kan verwachten, dankje.
Het ziet ernaar uit dat ik nog een tijdje hier zal rondhangen dan hehe.
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Ruudcactus op 07 jan 2013 20:46

Bij mij zien ze er na een paar jaar zo uit.
Afbeelding
Y. brevifolia ssp. herbertii Walker Pass 2000m Cal.

Afbeelding
Y. brevifolia ssp.jaegeriana Meadview 1500m Arizona

Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor palmguy op 07 jan 2013 21:09

Hallo,


Vorig jaar einde april kreeg ik een Yucca Brevifolia ssp.jaegeriana zaailing cadeau, ongeveer ter groote van de exemplaren van Ruud, het plantje heb ik in cactusgrond gezet en groeide erg goed in mijn bodemserre, zo goed zelfs dat ik het een tweede maal verpotte, gezien de wortels door de gaten onderaan waren gegroeid en hun weg de vaste grond in aan het zoeken waren.

Maar ik moet iets fout hebben gedaan bij het verpotten - ondanks dat ik altijd zo voorzichtig mogelijk ben - de plant is nadien op één maand snel achteruit gegaan ... nadien op het kerkhof.

Ik heb er erg veel spijt van ... dus wees voorzichtig bij het vepotten, wortels zijn erg fijn.


Groetjes, succes
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor Lenora op 08 jan 2013 11:38

Haha, na een paar jaar zijn ze een kleine plant.. Voor mijn geduld eigenlijk de verkeerde plant dus, maar dat geeft niet want ze zijn erg gaaf! Alhoewel ik dus niet hoef te verwachten om deze Yucca tot een boom te zien groeien.. :(
Dankjewel voor het posten van de foto's Ruud!

Goed om te weten dat het zo makkelijk fout kan gaan. Bedankt voor het delen van je verhaal Guy, jammer van je Yucca. Ik zal hieraan denken als het ooit zover komt voor de mijne.
Ik ben echt een leek, planten belandden bij mij altijd op het kerkhof (haalden het verpotten geeneens), en ik heb het idee dat het ze beter gaat als ik wat potgrond laat zitten ipv alles eraf te kloppen. Hoe heb je dat bij de Yucca aangepakt; grond laten zitten of met blote wortels in de nieuwe potgrond? Alvast bedankt!
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca brevifolia zaailing, schimmel en waterwortel

Berichtdoor palmguy op 08 jan 2013 14:20

Lenora,


Ik laat altijd zoveel mogelijk aarde rondom de wortels zitten om ze zeker niet te beschadigen, bij deze Yucca is het toch fout gegaan, verrassend eigenlijk, ik weet de de wortels erg fijn waren, tja shit happens. Sommige Yucca' s bv faxoniana hebben toch wel stevigere wortels, en zijn toch minder fragiel, al bij al groeien ze niet zo traag.

De groei van vele winterharde exoten is eerder traag - zeker in het begin - misschien lukt het je toch wel met deze plant, ( denk eraan dat het een plant is uit de Mojave woestijn ), hoe speciaal zou het wel niet wezen dan je een Joshua tree kunt laten groeien.


Success
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten