Yucca Rostrata Ebay

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor Lenora op 04 jan 2013 22:32

Wauw.. Super mooi!
Ga je de oude verdorde bladeren afknippen zoals onderaan op de stam of laat je ze zitten zoals bovenaan, en in het wild?
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor draco op 05 jan 2013 01:51

Het kan soms lang duren voor een Yucca na de bloei weer een nieuwe kopscheut maakt. Bij mijn Yucca thompsoniana duurde het in de tuin 2 jaar voordat er naast de verdorde bloemsteel een nieuwe top verscheen. En zelfs als dit uitblijft kan een Yucca nog onderaan uitlopen of zelfs ondergronds. Maar dat is wel schrale troost als je een flinke stam hebt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor Orlandi16 op 05 jan 2013 10:28

draco schreef:Het kan soms lang duren voor een Yucca na de bloei weer een nieuwe kopscheut maakt. Bij mijn Yucca thompsoniana duurde het in de tuin 2 jaar voordat er naast de verdorde bloemsteel een nieuwe top verscheen. En zelfs als dit uitblijft kan een Yucca nog onderaan uitlopen of zelfs ondergronds. Maar dat is wel schrale troost als je een flinke stam hebt.


Oups, ik moet eerlijk toekennen dat ik daar niet op de hoogte van was op het ogenblik van de aankoop. We zullen dan maar afwachten zeker.
Hij gaat zowiezo in volle grond en zal zijn mini rokje bijven aanhouden :lol: . Het gaat de yucca zo goed.
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor Lenora op 05 jan 2013 13:19

zal zijn mini rokje bijven aanhouden :lol:


^^ Gaaf :lol:
Avatar gebruiker
Lenora
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 27 dec 2012 16:59
0 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor draco op 06 jan 2013 01:58

Zo te zien is dit vitale plant en met een goede verzorging en een warme zomer verschijnt er komend seizoen al een nieuwe groeitop. :thumb_up:
Mijn rostrata bloeide in juli 2009 en de nieuwe groeitop kwam medio 2011 in zicht. Het zal nog wel even duren voordat de kop het oorspronkelijke formaat heeft gekregen (foto 2 najaar 2012).
Bijlagen
rostratabloei.jpg
rostratabloei.jpg (115.96 KiB) 4079 keer bekeken
Yuccarostrata.jpg
Yuccarostrata.jpg (164.01 KiB) 4079 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor Ivan op 06 jan 2013 02:52

dat wisselt nogal per plant. ik heb twee grote rostrata's (230cm en 270cm stam) die vorig jaar bloeiden en direct een nieuwe kop vormden. na dit seizoen is dit een volle en volwaardige kop weer alsof ze niet gebloeit hebben. tevens heb ik een gloriosa in de voortuin staan die exact een jaar geleden bloeide en waar de groei zich nog steeds niet hervat heeft. ook een thomsoniana die dit seizoen gebloeit heeft en nog geen teken van herstel
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor pevano op 06 jan 2013 10:02

En dan is er nog de discussie of je hem laat bloeien of dat je de bloemsteel eerder wegsnijd zodat de plant eerder alle energie in een nieuwe kop kan steken. Ik zou het laatste doen.

Peet
Avatar gebruiker
pevano
 
Berichten: 353
Geregistreerd: 21 dec 2010 22:26
Woonplaats: hoek van holland
39 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor draco op 06 jan 2013 13:07

De conditie en voedingstoestand spelen waarschijnlijk mee. De rostrata die sinds de zomer in de tuin staat, stond al sinds mensenheugenis in dezelfde kuip, terwijl Yucca linearifolia die voorjaar 2012 bloeide en daarna is verkuipt, hetzelfde seizoen een nieuwe top liet zien.
Of je de bloeiwijze al dan niet laat zitten is een persoonlijke keuze. Tijdige verwijdering zal 't herstel waarschijnlijk versnellen. Maar als een Yucca die je al zo'n 20 jaar bezit gaat bloeien, wil je dat wel meemaken.
Bij Agave heb je deze keuze niet. Afgelopen najaar had de hortus VU een exemplaar die 'n bloeiwijze van naar schatting een 6 m hoogte had ontwikkeld. Het was de bedoeling dat deze heelhuids de kas zou ingaan. Ik ben benieuwd hoe deze operatie is afgelopen en of de plant al heeft gebloeid, maar dit terzijde.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Yucca Rostrata Ebay

Berichtdoor Christophe op 06 jan 2013 14:47

Dat is voor zo'n grote Yucca rostrata echt een mooie prijs! Prachtexemplaar!! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten