Agaves verrotten?

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agaves verrotten?

Berichtdoor Johann0r op 09 jan 2013 11:57

Beste mensen,

Ik heb al mijn agaves nu al anderhalve maand binnen in de garage staan maar de bladeren rotten allemaal weg. Er komen allemaal rondjes op. Vorig jaar had ik het zelfde in de kas alleen dacht dat dit kwam door condens wat er op drupte.

In de garage is het niet erg vochtig maar de modder is nog wel vochtig. Zou dit hier door komen? EN wat is eraan te doen?
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Agaves verrotten?

Berichtdoor Loes op 09 jan 2013 16:07

Hier het zelfde in de kas. Sommige agaves hebben nergens last van. Toch een hoeveelheid wel en juist een paar van de mooiste. Niet eerder gehad. Ik moet er bij zeggen dat de meeste al begin oktober de kas in gingen en in eerste instantie leek er niets aan de hand en leken echt droog, ze stonden ze er keurig bij. Er zaten hele mooie exemplaren bij en ik moet er niet aan denken dat deze allemaal het lootje leggen. Op sommige zitten ook rondjes waar sap uitkomt terwijl blad nog wel hard blijft. . 1 agave uit een pot getrokken en die was inderdaad te nat kwam ik helaas achter. Wat is nu wijsheid. Ik heb al rottend blad weggesneden. Of moet ik een groot deel van mijn verzameling nu vaarwel zeggen en dat is wel erg pijnlijk. of zijn wel nog overlevingskansen en idd hoe te handelen. Op warmere plek zetten bv
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agaves verrotten?

Berichtdoor Ruudcactus op 09 jan 2013 17:31

Te nat de winter ingegaan, deze schade wordt nu (of nog later|)pas zichtbaar. Eerder naar binnen (afhankelijk van het weer) zodat ze droog(er) de winterberging in gaan.
Met een beetje geluk komen ze er wel weer bovenop, maar dat zal in meer of mindere mate met bladverlies gepaard gaan en het duurt wel weer een poosje voor ze toonbaar zijn.
Wanneer ze nu nog nat zijn zou ik ze op of bij de verwarming zetten zodat ze opdrogen.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Agaves verrotten?

Berichtdoor Johann0r op 10 jan 2013 18:07

Heb nog geen verwarming in huis ben er aan het klussen. Kan ik ze niet uit de natte moder halen en in droge potgrond zetten?
Johann0r
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 aug 2011 09:43
0 bedankjes

Re: Agaves verrotten?

Berichtdoor s.janssen op 10 jan 2013 18:22

Hier ook bekend verschijnsel, jonge agave die naar een iets warmere zolder zijn verhuisd met als gevolg dat het blad lelijk begon te worden. Mijn grote agave staan nog buiten en die worden pas naar binnen gehaald als het streng gaat vriezen. In de garage is het net 4 graden en donker, hopelijk komen ze er heel door.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Agaves verrotten?

Berichtdoor Loes op 10 jan 2013 22:27

De agaves die te groot zijn om in huis te halen heb ik wel voor de zekerheid uit de pot getrokken om in ieder geval te controleren hoe nat de grond was en dat viel bij een paar idd erg tegen, onderin te nat . Ik wil ze zo wat verder laten drogen, lijkt na mijn idee beter dan in pot te laten broeien want zo droogt het niet. Bij een redelijke constante temp van 6 tot 9 graden staan ze in de kas en dan wil ik ze verpotten als ze droog zijn. Een aantal waren echt droog in de pot maar vertonen toch ook de bruine plekken. De kleinere staan in huis, maar kan een overschakeling naar opeens een te hoge temperatuur ook een probleem zijn?
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten