Agave problemen nu met foto's

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Loes op 23 jan 2013 16:55

IMG_20130123_152026.jpg
scheur in blad,
IMG_20130123_152026.jpg (44.35 KiB) 5500 keer bekeken


Hierbij nu foto's van 3 agaves met problemen. De 1 lekt op veel bladeren en is nu ingedroogd en de andere heeft weer rottende bladeren aan de onderkant, lijken ook in te drogen. Dan nog een agave waarbij rottend blad weg gesneden is omdat dat echt drap was , maar heeft scheur in blad. maar zijn beide in de kern nog goed en fris. Zijn dit nu 3 verschillende problemen? en ik ben toch benieuwd of deze 3 nog overlevingskans hebben vooral als groeiseizoen weer begint.Vreemd is dat de meeste agaves zijn die dit niet hebben en in zelfde ruimte staan en het goed doen? kas.
Bijlagen
agave.jpg
agave.jpg (72.26 KiB) 5500 keer bekeken
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Loes op 28 jan 2013 00:06

ik heb de aangetaste bladeren eraf gesneden van de overige 2 op onderste foto in afwachting van wat er gebeurt. Ik had ergens gelezen dat een agave kan doodbloeden :?: Hoop dat het proces nu stopt.
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Ruudcactus op 28 jan 2013 06:49

Te laat en te nat naar binnen gezet, het lijkt zelfs wel of de aarde nog nat is.
Gr
Ruud
Ruudcactus
 
Berichten: 483
Geregistreerd: 23 aug 2011 21:09
Woonplaats: Wilnis
39 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Loes op 28 jan 2013 17:00

Te laat zal het niet zijn geweest eind augustus, de meeste agaves doen het goed. Waarschijnlijk is een tijd condens het probleem geweest en in verkeerde pot . Maar ik ben benieuwd na een oplossing. Er staat bijverwarming en ventilator.Mocht de grond idd nog iets te vochtig zijn hoe krijg ik de grond dan droog in de kas. De ene agave is te groot voor in huis . De andere staan nu in huis.
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor ick op 28 jan 2013 18:23

Tja, teveel vocht is zeker... Ik heb hier ook al voor het 2e jaar op rij eenzelfde probleem met een klein exemplaar van Agave americana mediopicta. Die is redelijk nat naar binnen gegaan in de koude plantenkamer. Daar is het een paar maanden goed gegaan en ineens begint de plant te rotten. Soms heb je dat, soms ook niet.. Feit is dat er een periode moet zijn geweest met teveel vocht vaak in combinatie met net even teveel kou en te weinig licht...
Het lijkt mij het beste om de agaves relatief warm te zetten, en in een drogere omgeving (dus minder luchtvochtigheid).
Ik hoop voor je dat je jouw planten overhoudt, je hebt het geluk dat het al flinke exemplaren zijn, die veel aankunnen.

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor lily-anne op 28 jan 2013 21:37

Vocht en kou kan zeker de oorzaak van het probleem zijn. Je kan de plant uit zijn pot nemen en op een sterk absorberende ondergrond zetten ( bv stapeltje kranten ) die je regelmatig ververst, tot de grond zo goed als droog is . Agaven kunnen heel lang zonder vocht, omdat ze vochtreserve in hun bladeren opstapelen . Nadien gewoon in een poreuze stenen pot zetten (zonder de kluit te beschadigen ) en heel lang geen water geven , tot de plant terug begint te groeien .
Gr. Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Loes op 28 jan 2013 23:25

Dank voor de antwoorden. Helaas ziet 1 worteluiteinde er al niet zo best uit, begin van rot te vertonen. Heeft drogen dan nog zin en moet ik dan alle delen verwijderen? Met kleine exemplaren kwam dit nog wel vaak goed en potte ik ze op , maar deze is moeilijk hanteerbaar door de grote en erg zwaar. Of straks niet meer :( kern nog wel goed.

De stekjes heb ik in ieder geval eraf gehaald
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor Loes op 29 jan 2013 14:08

Even nog paar verzorgingsvragen die ik vergeten , als ze inmiddels opgedroogd zijn, met veel moeite staat de grote nu toch in huis om de kluit te drogen en de kranten werkt idd! Moet ik nadien verpotten ze weer koeler zetten , kan deze nadien weer in de kas en temperatuurverschillen?
Loes
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 jan 2013 15:51
0 bedankjes

Re: Agave problemen nu met foto's

Berichtdoor lily-anne op 29 jan 2013 22:00

Als je hem binnen kan laten staan zal hij de meeste kans op overleven hebben denk ik.
( omdat hij het al zo moeilijk heeft) ik kan me wel voorstellen dat zo'n grote agave gevaarlijk is voor prikaccidenten . Je kan dit vermijden door er voorlopig stukjes wijnkurk op te prikken.
Verpotten zou ik nu nog niet doen omdat je de wortels nog extra kan beschadigen. In het voorjaar zou ik het doen en de grond extra drainerend maken door er argex of grof zand of en of perliet... aan toe te voegen zodat de grond altijd vlug kan opdrogen .
Succes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes


Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten