Drainage voor aanplant Yucca

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor draco op 30 jan 2013 13:52

Ik wil a.s. voorjaar nog enkele Yucca's in de tuin planten, o.a. Yucca linearifolia. De beoogde plek is redelijk beschut tegen de regen, maar als het er nat wordt is dat vooral tijdens de winterregens. Een goede drainage kan hierbij van dienst zijn. Ik heb een partijtje beschadigde betonnen dakpannen over. Het materiaal is tamelijk bros van structuur en lijkt op terracotta. Met een hamer is het gemakkelijk te vergruizen. Ik overweeg om dit te hergebruiken als onderlaag in de plantgaten. Is dit een goed idee of kan ik beter een zak grind aanschaffen?
Bijlagen
dakpan_debris.jpg
dakpan_debris.jpg (116.83 KiB) 4811 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor Dennis_S op 30 jan 2013 14:18

Lijkt me prima. Maar drainage heeft alleen zin als het water ook ergens naar toe kan. Je moet oppassen dat je niet een mooi luchtig plantgaatje maakt met dat gruis en dat dan al het water zich lekker in dat plantgat verzameld en je wortels verdrinkt, omdat het niet de omringende grond in kan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor draco op 30 jan 2013 15:53

Het is de bedoeling om de Yucca's hogerop tegen de gevel te planten. Ter plaatse ligt vooral zavelige grond aansluitend op de fundering en het zand in de kruipruimte. Deze is voorzien van een drainagesysteem voor de neerslag die in grindputten wordt opgevangen. De beoogde lokatie op ruime afstand van de regenwaterafvoer lijkt me 't meest geschikt voor xerofyten. Elders bestaat de tuin uit zeeklei met risico op stagnerend water. Ik tracht dit deels te ondervangen met uitgegraven greppels en zinkputten, waar het overtollige water zich kan verzamelen. Dat verhindert niet dat de omringende kleigrond veel water absorbeert. In de natuurlijk uitziende greppels groeien mossen en vochtminnende planten als Taxodium nudum, 'n geelbonte Carex die 't ook in de vijver uitstekend doet en Osmunda regalis.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor Hitch op 30 jan 2013 16:50

Als je een plantgat goed drainerend wil maken neem je het beste een grondboor of als je dit niet heb gebruik je een dikke tuinpaal en je mept deze een meterje of meer de grond in gemeten onder de diepte van je plantgat. Hierin plaats je enkele pvc pijpen (zelfde of iets kleinere diameter van de gemaakte gaten en deze vul je dan tot de rand toe met grind of steengruis. Werkt perfekt! Het plantgat vul je met dezelfde grond die je er hebt uitgeschept of max die je iets of wat luchtiger hebt gemaakt met potgrond of kiezel.
Ophogen gaat altijd het beste zijn lijkt me in jou geval maar dan hoef je in principe geen drainerend materiaal te gebruiken aangezien het water toch steeds naar het laagste punt in de tuin wil.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor Dennis_S op 30 jan 2013 16:53

..en als je dat in de kleigrond doet zoals Draco hier beschrijft dan zal het grondwater via die pvc pijpen mooi je plantgat opvullen!

Wat ik wil zeggen is dat dat alleen maar zin heeft als je een ondoorlatende laag hebt met daaronder doorlatend zand. Anders heeft dit geen zin en is het vragen om problemen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor palmguy op 30 jan 2013 23:01

heel interessante discussie
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor Itrme op 30 jan 2013 23:26

Kleigrond moet je gewoon niet willen draineren :lol: Gewoon mee leven dat de boel af en toe lekker blank staat :fluiten:

Nee maar zoals beschreven inderdaad PVC buizen met grof materiaal waardoor het water weg kan.
Belangrijk is hierbij waarschijnlijk wel dat OF de buizen genoeg capaciteit hebben tijdelijk veel water op te vangen en het vervolgens langzaam kan intreden in de bodem OF de buizen zodanig diep te zetten dat je op de zandlaag komt.
En dat is dus puur pech hebben dat je in Flevoland woont en de dikte van de kleilaag doorgaans gewoon 3-4 meter is :lol: Ik heb een paar bodemprofielen gezien waar je niet vrolijk van wordt :lol:

Ik weet niet hoe je precies woont maar het is daar nogal een natte boel of niet? Beetje oppassen dat je inderdaad niet een put aan het graven bent waar vervolgens het hele jaar water in staat...
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor keesvl op 30 jan 2013 23:46

Ik heb al jaren grote yucca's in de tuin staan in de kleigrond met enige afwatering, zonder problemen tot nog toe. Yucca's maken een groot wortelgestel ze kunnen wel wat hebben is mijn ervaring.
Succes!

Groet
Kees
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor draco op 31 jan 2013 00:20

Kleigrond heeft voor en nadelen. Voor mij wegen de voordelen op tegen de nadelen, zelden watergebrek en de hoge vruchtbaarheid. Je moet dan wel de beplanting aanpassen en geen coniferen en heidetuin willen aanleggen zoals aan de overzijde op de Veluwe. Varens en diverse houtgewassen doen het daarentegen hier uitstekend. Het hoekje met xerofyten is een experiment en ik denk dat ophogen zodat er zich geen water verzameld de beste oplossing is in combinatie met een goeddoorlatend zanderig substraat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Drainage voor aanplant Yucca

Berichtdoor Maurice op 31 jan 2013 01:42

Het enige wat ik hier op mijn kleigrond aan drainage heb gedaan is kilo's regenwormen uitgezet ;) . En ik moet zeggen dat, nu na een paar jaar, de zware kleigrond een stuk losser is en er geen water meer op blijft staan. Het vraagt wat geduld maar uiteindelijk doet de natuur haar werk.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten