Eucalyptus Woodwardii wanneer best buiten

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Eucalyptus Woodwardii wanneer best buiten

Berichtdoor kenbeimer op 06 sep 2013 09:35

Kreeg bij mijn bestelling gratis Eucalyptus Woodwardii zaden en er is er eentje opgekomen en groeit gezond, zie actuele foto vandaag gemaakt:
Afbeelding

Ik wil hem op den duur in mijn achtertuin zetten, dit jaar is te vroeg daar ben ik me sowieso bewust van. Is het raadzaam om hem volgende lente na ijsheiligen al in de tuin te zetten, of kan ik beter nóg een jaartje wachten? Vervolgens de vraag hoe hem het best te beschermen tegen de winter. Ik heb al een leuke locatie uitgezocht voor Woodwardii. :)
Hij komt op het plekje van deze oude den, die helaas niet meer is.
Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Eucalyptus Woodwardii wanneer best buiten

Berichtdoor Nody op 08 sep 2013 13:02

Zowiezo nu als zaailing binnen houden, maar niet tijdens het stookseizoen vlakbij een radiator/kachel. Ik zou het niet aandurven hem buiten in de volle grond te planten. E. woodwardii is net zo winterhard als een Canarische dadelpalm.
Ik zou deze als kuipplant houden. Of 's winters inpakken, maar ik weet niet of dat bij een eucalyptus goed gaat werken.

Er zijn veel winterhardere eucalyptus-soorten voor buiten, zoals debeuzevillei, neglecta, perinniana, gunnii 'Divaricata'.
Nody

23 bedankjes

Re: Eucalyptus Woodwardii wanneer best buiten

Berichtdoor kenbeimer op 08 sep 2013 15:56

Ik neem het risico graag, want het was eigenlijk een onverwachtse binnenkomst (gratis zaden) en heb er eigenlijk geen ruimte voor binnen. Het is de meest winterharde soort op Zadengigant, samen met nog een paar anderen. Winterbescherming was ik sowieso van plan en verspenen sowieso niet eerder als na de winter 2013-2014 en mogelijk zelfs ook winter 2014-2015, ligt eraan wat beter is. Wat denk jij?

Debeusvilei staat op mijn lijstje en deze komt in de voortuin.
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken