Olea Sylvestris

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

info Olea Sylvestris

Berichtdoor goldfinger op 19 maart 2015 16:17

Wij kochten een "Olea Sylvestris". Dus naam is bekend.
een kleinbladig olijfboompje.
Men beloofde dat dat deze winterhard zou zijn tot -15°C. Bij onze thuiskomst, ging ik even googlen om te zien wat de plant nodig heeft qua verzorging ed.
Niets terug te vinden over deze "Olea Sylvestris", alleen in bonsaii-vorm, en met de vermelding, "binnen overwinteren".
Dus de twijfel sloop binnen...wie kan mij wat meer info hierover bezorgen?
goldfinger

17 bedankjes

Olea Sylvestris

Berichtdoor goldfinger op 19 maart 2015 16:20

Wij kochten een "Olea Sylvestris". Dus naam is bekend.
een kleinbladig olijfboompje.
Men beloofde dat dat deze winterhard zou zijn tot -15°C. Bij onze thuiskomst, ging ik even googlen om te zien wat de plant nodig heeft qua verzorging ed.
Niets terug te vinden over deze "Olea Sylvestris" :cry: , alleen in bonsaii-vorm, en met de vermelding, "binnen overwinteren".
Dus de twijfel sloop binnen...wie kan mij wat meer info hierover bezorgen?
goldfinger

17 bedankjes

Re: Olea Sylvestris

Berichtdoor Stefanvds op 19 maart 2015 19:24

Ik ken geen enkele Olijfboom die geen schade krijgt bij deze temperaturen.
Onze winters zijn dan ook veel te nat. Sommige olijfbomen in het zuiden van Frankrijk (Vaucluse) hebben zelfs nog schade. Deze herstellen natuurlijk veel beter omdat de zomers er veel warmer zijn.
Stefanvds

13 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 19 maart 2015 19:30

Zowel in pot als in volle grond geen schade hier, Olea Europea. Kan geen foto,s laten zien daar mijn laptop het begeven heeft.
Gr.Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor enrico op 23 maart 2015 15:10

Ik heb er zelf een paar als kleine plantjes uit Ibiza meegenomen. Maar de laatste twee winters hebben als laagste -6 opgeleverd. Dat gaat in ieder geval prima. Je kan ook zoeken op Olea oleaster een andere naam voor dezelfde plant.
Andere optie is een familielid uit Zuid Europa van de olijf en erg gelijkend, de Phillyrea angustifolia (zie foto). In Boskoop verkrijgbaar bij Kolster en Esveld. Deze kon in ieder geval tegen de -17 van een paar jaar terug toen bijna alle olijfbomen in Rotterdam het loodje legden.

Groet Eric
Bijlagen
phillyrea.jpg
phillyrea.jpg (178.93 KiB) 4555 keer bekeken
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 maart 2015 20:50

Ik bescherm mijn bomen wel, ik heb voor beide een hoes. Op de grond een laag houtsnippers. Meer niet, die in pot heeft alle horrorwinters overleefd. Wel meegemaakt dat het exemplaar in pot al het blad verloor, na 2 maanden kwam er weer blad aan en na 3 maanden zag je geen schade meer. Misschien heb ik dan geluk gehad?
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor blindganger op 03 apr 2015 07:37

Hetzelfde hier als bij Jozef, ze krijgen een hoes op hun koppie als het vriest beneden -5°.
Op de grond een dikke laag houtsnippers.
Dit gaat al jaren goed...
Ze kunnen wel wat hebben, maar reken wel op een goede 3 jaar eer je olijfboom voldoende wortels heeft aangemaakt (lees: dat de vorstbestendig optimaal is)
Grtz
Marc
Bijlagen
06 04 02.jpg
06 04 02.jpg (259.79 KiB) 4436 keer bekeken
blindganger

5 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 14 apr 2015 05:31

Olijven gaat aardig goed met zachte winters. Tot er een echte koude winter komt...

Alecxander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken