Jacaranda mimosifolia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor Hitch op 27 dec 2014 10:47

Tot -3 zou hij het kunnen volhouden, daarna is hij er aan voor de moeite. Zou je kunnen zeggen dat je hem gaat beschermen maar hoe ga je dit doen met een boom met een kruin? Deze moet dan ook nog bijverwarmd worden. Mij lijkt het gedoemd te mislukken tenzij je hem als éénjarige wil bekijken.

P.s. De boom word ook gebruikt om er bonzaivormen mee te maken. Dit lijkt me dan weer wel interessant om eens te hebben.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor Carlo op 27 dec 2014 16:17

Hitch schreef:Ik heb dit ook altijd ongelooflijk mooie bomen gevonden maar ze worden toch te groot om ze in kuip te houden dus wat heb je er dan aan? Komt daar nog bij dat je dit soort boom toch echt wel voor de bloemen neemt en als ik het goed heb geeft die deze nooit in kuip of in ons klimaat.


Zelfde verhaal als een palmboom natuurlijk, die worden ooit ook te groot en toch hebben hier erg veel mensen al die tropische soorten staan. In bloei komen ze zeker wel ondanks de kuip. Afgelopen jaar had al iemand hier op het forum bloei in zijn boompje, weet even niet meer wie dat was. Zelf zou ik komend seizoen ook wel eens de eerste bloei kunnen verwelkomen met mijn 7 jarig boompje.
Vorige winter onder de overkapping laten staan en aan zijn lot over gelaten. Hij was al dik de twee meter gepasseerd en dus nauwelijks meer binnen te overwinteren. Ondanks de milde winter toch de top kapot gevroren met gevolg dat ie een stuk lager met een aantal scheuten was uit gelopen. Een kompleet nieuwe kruin dus een verdieping lager. Nu dus een mooi compact boompje met een duimdikke stam en nog altijd in een pot van 15L. Desondanks staat ie niet op de overwinteringszolder maar gewoon net boven nul in de garage. Als ie zin heeft om straks weer uit te lopen mag ie zijn gang gaan.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor zezinho op 29 dec 2014 19:31

@ Hitch en Carlo :

Hierbij de link naar het topic en de foto van de bloeiende jacaranda van Danny Putzeys uit Hasselt

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=13&t=13665&hilit=jacaranda&start=10#p152787
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor Carlo op 29 dec 2014 19:43

Yep, dat was 'm :thumb_up:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor whitney@xs4all.nl op 21 mei 2015 11:40

Hallo ik heb een paar kwekelingen van de jacaranda waarvan ik er 1 op het terras heb gezet niet zo'n goed idee te koud geweest in de nacht en de top hing er zielig bij. Wat me opvalt dat de plant ineens stinkt naar kattenpis of weet ik waarnaar maar we wonen 8hoog en daar komt geen kat of hond! Kan iemand mij vertellen of dit gebruikelijk is want m'n 3 andere die binnenstaan van dezelfde zaaddoos stinken niet
whitney@xs4all.nl
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 mei 2015 11:12
0 bedankjes

Re: Jacaranda mimosifolia

Berichtdoor draco op 22 mei 2015 10:01

Als het stinkt naar kattenpis, is het waarschijnlijk ook zo. Het reukorgaan is een van de oudste evolutionaire ontwikkelingen en zeer betrouwbaar ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten