Rhus typhina dissecta laciniata

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Rhus typhina dissecta laciniata

Berichtdoor Hitch op 25 maart 2025 18:09

Heb deze besteld bij een kweker. Ik ga er van uit dat die net als de gewone soort aan wortelopslag gaat doen en dit zou ik willen verhinderen door hem in een grote kuip in de tuin te planten. Maar hoe groot zou die kuip dan moeten zijn? Iemand een idee?
Hitch

156 bedankjes

Re: Rhus typhina dissecta laciniata

Berichtdoor draco op 25 maart 2025 22:15

Ik vermoed dat je met een 90 liter kuip wel een een aantal jaren vooruit kunt, bijvoorbeeld zie https://voertonnen.nl/speciekuip-90-liter-zwart/
De fluweelboom zal qua omvang wat bescheidener blijven dan vrij uitgeplant. Vergeet niet de afvoergaten en zo nodig een extra watergift plus mest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

706 bedankjes

Re: Rhus typhina dissecta laciniata

Berichtdoor Hitch op 26 maart 2025 13:54

Bedankt voor je inbreng Draco. Naar ik vernomen heb wortelt de Rhus feitelijk erg oppervlakkig, word hij max 3 m hoog en is de levensverwachting maar tussen de 10 en 15 jaar. Ik ga eens rondzoeken achter zo'n grote kuip. De prijs bij jullie ligt een heel pak lager dan wat ik hier in Belgie tegenkom.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken