Hallo allemaal, als nieuwe Palmvriend heb ik een vraag betreffende de olijfboom, welke ik vijf jaar geleden 'gered' heb vanuit een schaduwplek bij een horecabedrijf waar de pot waarin de boom stond als asbak werd gebruikt. De afgelopen jaren staat de boom voor circa zes uren per dag in de zon, heb ik een nieuwe pot/bak van ruim 1x1 meter met speciale grond, voedingsstoffen en tien cm van de houten vlonder op ons terras geplaatst. Vorig jaar de 'loten' , takken die groeien vanuit de stam er af gehaald en de wond met speciale wondzalf behandeld. Ook de uit de grond groeiende takken verwijderd en extra voedingsstof toegevoegd in de juiste periode volgens beschrijving.
Nu zie ik wederom nieuwe loten vanuit de stam en grond, bijna meer dan groen dan aan de takken waar ik graag meer groen zou willen zien....
Ik kan de foto niet bijvoegen omdat deze te groot is en ik niet weet hoe deze te verkleinen. Ik kan deze wel separaat per email sturen naar geïnteresseerden.
Nu adviseert mijn buurman om de takken helemaal terug te snoeien om zo volgend jaar te zien welke takken dood zijn. Wederom alle loten van de stam en uit de grond verwijderen en de wond behandelen. Ik vind dit nogal een rigoreuze stap, maar wellicht heeft iemand ervaring en deze ervaring kan delen?
Alvast bedankt!