tetrapanax papyrifera.

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor Inazuma op 05 apr 2010 17:16

Wie van julie heeft ervaring met deze plant?

Ik heb nog een hoek in de tuin vrij en ik denk eraan deze daar neer te zetten de grote bladeren spreken me wel aan.
Ik zag dat er nog geen topic(behalve in de "aangeboden" rubriek) over bestond dus open er bij deze maar een.
Daarnaast kom ik naast planten ook zaden tegen,heeft er dan misschien ook iemand ervaring met het zaaien van deze plant?
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor amourath op 05 apr 2010 19:46

Inazuma schreef:Daarnaast kom ik naast planten ook zaden tegen,heeft er dan misschien ook iemand ervaring met het zaaien van deze plant?


Tot nu toe niks opkomst - ik heb ze gezaaid zo'n 3 weken geleden... ik laat het bakje nog wel een paar weken staan, als er iets groens zichtbaar wordt laat ik het weten!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor erna op 05 apr 2010 19:54

hallo,

Een tetrapanax groeit heel hard, maar zet hem liefst niet in de volle zon, anders doe je niets anders dan water geven... hij kan ook goed woekeren, scheuten komen soms meters verder uit.

groetjes,
Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor Inazuma op 05 apr 2010 21:34

Ok, dat zaaien laat ik dan maar zitten,ik ben niet zo geduldig ;)

Enig idee hoe diep die uitlopers zitten Erna?

Dan plaats ik gewoon wat rizoom bariƫre die heb ik toch nog over van de bamboe.
Inazuma
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 08 maart 2010 20:30
Woonplaats: Helmond
24 bedankjes

Re: tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor erna op 05 apr 2010 21:47

Ze wortelen eerder oppervlakking, zeker niet diep.
Nieuwe scheuten komen altijd op de wortels, rizoom begrenzer is wel een goed idee.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: tetrapanax papyrifera.

Berichtdoor kristof p op 06 apr 2010 19:21

het is me opgevallen dat er nogal verschil zit in winterhardheid bij planten onderling. ik ben begonnen met drie planten...tijdens normale winters had geen enkele ooit schade. na vorige winter had degene in de voortuin die toen ook in bloei stond een rot groeipunt. die liep wat lager op de stam weer uit en produceerde dan ook veel zijscheuten. na vorige winter zijn twee bloeiende tetrapanaxen waaronder terug die in de voortuin weer slachtoffer geworden en ook zogoed als al de zijscheuten die degene in de voortuin heeft geproduceerd. enkel de derde die nog nooit heeft gebloeid (en trouwens een stuk trager groeit) heeft nog nooit schade gehad...de bloemen laten zitten is volgens mij geen goed idee, bij de eerste vorst van betekenis zijn de bloemen kapot en rot volgens mij samen met de bloemen dan ook het groeipunt weg!!! want uit het groeipunt groeien ook de bloemstengels die rotten bij vriesweer...ik zou het dan ook aanraden om de bloemen te verwijderen, veel stelt dit toch niet voor. gezien nu ook vele zijscheuten van die plant in de voortuin zonder bloei ook zijn gesneuveld denk ik dat dit exemplaar minder aankan dan men twee andere...iedere scheut is zogezegd identiek aan de moederplant dus qua winterhardheid ook.
als de plant die nog nooit schade heeft gehad ooit scheuten produceerd vliegen al de andere eruit en plant ik er de scheuten van de sterkste plant uit.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten