Acacia obliquinervia

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Acacia obliquinervia

Berichtdoor Therese Corneille op 13 aug 2023 11:36

Hansvdb schreef:Misschien vijf jaar geleden heb ik bij het tuincentrum een Acacia dealbata gekocht, de bekende mimosa. Aanvankelijk hield ik die in de winter vorstvrij in mijn kas, maar toen hij te groot werd heb ik hem in de volle grond geplant, wel tegen het huis aan, op het oosten.
Inmiddels staat hij daar twee jaar en groeit gigantisch, het lijkt wel of hij elke jaar anderhalf maal zo groot wordt. Ik woon in Vlissingen, dus vrij mild in de winter, maar ook hier de afgelopen winter -5


Hallo Hans,
Bedankt voor jouw schitterende foto's van Acaca dealbata en info. Wij hebben in september 2022 twee Acacia dealbata aangeschaft. De toekomstige bedoeling van de aanschaf van Acacia's is deze mogelijk, net zoals met onze Eucalyptus en Callistemon, te gebruiken als voedselplant voor onze Australische wandelende takken. Gedurende december 2022 en januari 2023 hebben wij beide Acacia dealbata binnenshuis gehouden wegens de vorsttemperaturen. Omdat wij in Axel wonen is het verschil met Vlissingen niet al te groot! Eind februari 2023 hebben wij beide Acacia dealbata opnieuw naar buiten gebracht en dan gebeurde er "iets", hetgeen wij niet verwacht hadden. De beide Acacia dealbata verdroogden totaal!!! Na het verwijderen van de verdroogde takken gebeurde er opnieuw "iets" onverwachts. Acacia dealbata 01 begon opnieuw uit te lopen en Acacia dealbata 02 deed en doet tot op heden helemaal niets. Mogelijke oorzaak? Acacia dealbata 01 heeft een "dikkere" stam,
Acacia dealbata 02 heeft eigenlijk alleen "dunnere" stengels.
Bijlagen
HPIM2415 Acacia dealbata [09-09-2022].JPG
HPIM2415 Acacia dealbata [09-09-2022].JPG (664.73 KiB) 1822 keer bekeken
HPIM3248 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG
HPIM3248 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG (556.33 KiB) 1822 keer bekeken
HPIM3249 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG
HPIM3249 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG (579.68 KiB) 1822 keer bekeken
HPIM3250 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG
HPIM3250 Acacia dealbata [13-08-2023].JPG (548.74 KiB) 1822 keer bekeken
Therese Corneille
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes

Re: Acacia obliquinervia

Berichtdoor Hansvdb op 13 aug 2023 19:32

Erg jammer dat het zo slecht gaat met jullie Acacia's. In de winter had ik de Acacia in de kas die maximaal vorstvrij werd gehouden. Een paar jaar geleden is hij voorgoed naar buiten gegaan.
Het is moeilijk te zeggen wat er met jullie Acacia's gebeurd is maar ik heb het idee dat ze niet goed tegen binnen staan kunnen. Het is ook mogelijk dat de wortels te nat zijn geweest in de winter en aangezien er dan nauwelijks verdamping is krijg je snel wortelrot.
Ik zie dat jullie overgebleven exemplaar nog in een pot staat. Ik denk dat je het er maar op moet wagen en hem in de volle grond planten. In het najaar begint de plant knoppen te vormen en in het vroege voorjaar lopen ze uit. Op een beschutte plaats moet het wel lukken, zoals bij mij tegen de muur van het huis. Als hij het eenmaal naar zijn zin heeft dan gaat hij als een raket. Genoeg eten voor de wandelende takken.
Die van mij was een klein struikje in een pot waarvan ik de zijtakken heb afgeknipt om er een boompje van te maken. De stam is wel erg slap. Ik heb hem vastgemaakt aan de muur op twee plaatsen. Eerst maar op één plaats, toen was hij nog niet zo groot, maar door harde wind heeft hij zich begin dit jaar losgerukt en moest ik hem weer oprichten wat nog niet meeviel. De stam was niet beschadigd.

Omgewaaid.jpg
Omgewaaid.jpg (277.53 KiB) 1805 keer bekeken

Misschien dat jullie niet uitgelopen plant nog leeft, je kan hem eens uit de pot halen en kijken hoe de wortels er aan toe zijn. Zit er nog leven in dan kan hij ook uitgeplant worden. Anders maar in de groene bak.

Succes er mee!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Acacia obliquinervia

Berichtdoor draco op 13 aug 2023 20:52

:off_topic:
De vraag van Hitch ging over Acacia obliquinervia maar werd soepel omgeleid naar Acacia dealbata. Hans Prins had obliquinervia in de tuin maar die is overleden.

https://www.degroeneprins.nl/assortiment/ zie 'andere'
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Acacia obliquinervia

Berichtdoor Hitch op 14 aug 2023 11:03

Dat valt tegen! Had daar zo'n positieve ervaringen over gelezen. :?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Acacia obliquinervia

Berichtdoor Rogier op 14 aug 2023 11:56

ik heb toevallig nog 3 jonge planten beschikbaar. Mocht er iemand interesse hebben?
Rogier
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 12 dec 2012 12:05
Woonplaats: Nijkerk
13 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten