plumeria al bloemen op komst ???

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor lily-anne op 28 jun 2010 11:22

Hoi ,
hoe gaat het met jullie plumeria's ? Bij die van mij , begint de groei nu stilaan wat op dreef te komen -Ze staan nu toch al een tijd buiten maar hebben heel lang gewacht om in groei te komen , omwille van de koude nachten en gebrek aan zon , dan weer droge wind .Enfin , nu genieten ze volop van de zon - Het grootste blad is ongeveer 20 cm op 6 cm , dus daar moet nog heel wat bij komen - Iedere dag zit ik de toppen te bestuderen om de eerste glimp van een beginnende bloem te zien , maar tot hiertoe nog niets - ik hoop toch wel van tegen het einde van deze week een eerste teken te zien .Bij jullie al bloemen op komst ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor amourath op 28 jun 2010 11:26

Mijn 2 plantjes zijn pas enkele maanden oud... ik moet nog enkele jaren geduld hebben dus :(

In wat voor grond staan jouw plantjes Lily-Anne? Hoeveel water krijgen ze bij dit weer?
Ik hoop dat je snel bloemen krijgt en we dan ook een fotootje te zien krijgen :) Spijtig dat er geen geur kan bijgevoegd worden...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor lily-anne op 28 jun 2010 19:17

@ Amourath
mijn planten staan in heel goed drainerende grond ,met onderin de pot een dikke laag argex korrels - altijd zonder onderschaal om water aan de wortels te vermijden .De juiste samenstelling weet ik niet meer , ik hoop dat ik het ergens heb opgeschreven -Ik denk dat er ook cactusgrond in zit en in ieder geval heel veel perliet in ( minstens 35 a 40 % ) Dit is heel belangrijk, om de kluit in de winter goed droog te kunnen laten worden , zodat er minder gevaar is op wortel-kop-of stamrot
De hoeveelheid water , hangt van verschillende factoren af ( standplaats - grootte van de plant kleur van de pot - materiaal van de pot - groeisnelheid - het weer en de wind ..., dus kan ik dat niet juist zeggen .Mijn planten geef ik nu ongeveer 1 a 2 keer water in de week en dit bepaal ik naar gelang de vochtigheidsgraad van de grond - hiervoor heb ik een vochtigheidsmeter, die ik niet kan missen .De grond lijkt bovenop vaak kurkdroog, maar met die meter kan ik duidelijk zien hoeveel water er in de pot zit en hoe diep het zit . Op het ogenblik geef ik water als de watermeter ongeveer op 2 staat .Dan geef ik zoveel, dat het onderaan uit de pot komt ( in 2 keer , dus met een tussenpauze , zodat de kluit de tijd krijgt om volledig vochtig te worden )- en dan weer wachten tot hij terug op 2 staat .Als de plant al heel grote bladeren heeft (op het ogenblik nog niet zo groot )en het lekker plumeria weer is , dan verbruiken ze ook veel meer en geef ik wel vaker water .Vloeibaar voedsel geef ik op het ogenblik ongeveer1 keer per week ( dus afgewisseld met het water ) en ook in vrij grote hoeveelheid ( tot het uit de pot loopt en dus heel de kluit nat is )
In ieder geval je plantjes vlug in grotere potjes zetten , zodra je kan - hoe meer wortel - hoe sneller groot en hoe meer ze vertakken - het zijn planten die echt graag grote potten hebben .Het zijn tenslotte bomen en die kweek je best in grote potten .Anders krijg je van die heel lange stokken ,waar nauwelijks bloem op komt en die niet vertakken ( gelezen op internet van een plumeria liefhebber die hele grote - sterk vertakte plumeria 's had met enorm veel bloemen - spijtig genoeg weet ik de link niet meer - was in het Engels )Je kan de test eens doen en er een aantal een grotere pot geven en zien of dit echt veel uitmaakt .
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor videomaster op 29 jun 2010 02:24

lily-anne schreef:Het grootste blad is ongeveer 20 cm op 6 cm , dus daar moet nog heel wat bij komen


Hoe bedoel je? "daar moet nog heel wat bijkomen"? :?:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor lily-anne op 29 jun 2010 07:48

Hallo videomaster,
Ik bedoel dat ik de indruk heb, dat de bladeren vorig jaar toch nog heel wat groter waren -De afmeting die ik opgegeven heb is wel zonder bladsteel .Ze hebben op het ogenblik nu per uiteinde ongeveer 3 a 6 bladeren , waarvan een heel deel nog kleiner . Hoe groot zijn ze bij jou in het land van de plumeria ?
( bij jou is het natuurlijk geen probleem om plumeria in de volle grond te laten groeien met het ideale weer)
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: plumeria al bloemen op komst ???

Berichtdoor videomaster op 29 jun 2010 10:09

De 20 x 6 cm is al danig groot mijn gedacht, zelfs groter dan wat ik hier zie.... groter gaan ze niet worden hoor! Nu, zelfs zonder bladeren kunnen ze nog bloemen.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten