Lagerstroemia indica ervaringen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Tropical Gardening op 22 jun 2023 08:24

Hier staan de Lagerstroemia Berry Dazzle en nog een andere roodbloeiende variant waarvan ik de naam niet meer weet... Deze zijn beide tot nu toe prima winterhard. Staan niet beschut, hebben wel goede drainage. In mijn oude tuin had ik een grote 'Mardi Gras' die enkele koude winters heeft overleefd.
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor RW5 op 25 jun 2023 22:08

Welke voeding kan ik aan Lagerstroemia's geven? Liefst goedkoop.
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor tankton op 27 jun 2023 09:16

Lagerstroemia's hebben niet bijzonder veel mest nodig en redelijk gebalanceerd. Ik zou lekker gegroogde koemestkorrels strooien. Volgens mij zit dat ongeveer op NPK 3-3-3 en daar moet je een heel eind mee komen als je daar een laagje van op de aarde gooit.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 516
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
38 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor Pita op 15 jul 2023 19:44

Na alle verhalen en foto's laatst ook 2 aangeschaft waarvan 1 na lichte groei gelijk een flink aantal bloemen aan het maken is, komen er nog veel meer aan

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor TONII op 15 okt 2023 22:22

IMG-20231015-WA0001.jpg
IMG-20231015-WA0001.jpg (284.98 KiB) 1807 keer bekeken
Vraagje, ik heb een half stam lagerstroemia indica "rubra magnifica" voor het 3e jaar in de tuin staan. Deze bloeit elk jaar goed en groei ook goed. Eigenlijk groeit zij te goed.
Er komen lange takken aan, van ongeveer 2 meter. De boom is een beetje uit zn verband. Mogelijk heb ik hem teveel mest stof gegeven: pokon 12-10-18.
Hij staat op het zuid-westen, eigenlijk de hele dag in de zon.

Hebben jullie tip dat ik een wat compactere boom krijg? Ik snoei nu na de winter, moet ik misschien al halveweg de zomer ook doen? Op de uitlopers van de hoge takken zitten bloemen die pas veel te laat worden ontwikkeld, nu ongeveer en komen dus door het koude weer niet meer uit. De onderste bladeren krijgen al hun mooie herfst kleur.


(btw wat heb ik genoten in west amerika van de lagerstroemia's daar aangeplant langs de weg).
TONII
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 mei 2016 23:10
0 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor draco op 16 okt 2023 00:25

Snoei in het najaar bevordert de eerste groei. Zomersnoei daarentegen vertraagt de groei. De groei in het voorjaar is meestal het krachtigst, de nagroei in juni/juli verloopt rustiger. Als je vooraf de nieuwe scheuten tot ca. 1/3 terugsnoeit zal dat de groei temperen. Door het wegvallen van de apicale dominantie, worden slapende (dormant) knoppen geactiveerd wat de plant extra energie en tijd kost. Lagerstroemia 'Best Red' heeft hier wel gebloeid maar dat is eerder uitzondering dan regel. De omstandigheden voor jouw exemplaar waren blijkbaar bijzonder groeizaam, waardoor de overgang naar de bloeifase niet heeft plaatsgevonden. Ik zie iets vergelijkbaars hier bij Acacia dealbata en baileyana. Die staan in kuip en zijn halverwege de zomer verpot. Daarna zijn ze als een malle gaan groeien en nog steeds. Bijgevolg komt de knopontwikkeling dit jaar heel laat op gang. De bloei bij deze Acacia's is pas in het voorjaar en ik verwacht dat knopvorming binnenkort in de kas nog wel doorzet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Lagerstroemia indica ervaringen

Berichtdoor trabbart op 25 feb 2024 12:32

Intussen 2024 , al men lagerstroemia leven nog en bloeien elk jaar. De laagblijvende struikjes had ik ste ig gesnoeid in november om ze compacter te krijgen en dat is gelukt. Ze kwamen sterk terug. Vol in de zuiderzon is een must. Stekjes moet je nemen uit half hard hout. Ik heb er die zeer fel opgaan eens in volle grond. Ze hadden een korte pot periode dus nog geen gebonden wortelstelsel. Tuscarore heeft minstens een maand en half bloemen gedragen. Tot de eerste vorst zelfs nog. Middag zuiderzon is de beste plek.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten