Bonsai olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 09 okt 2023 13:00

batdah schreef:maandelijks een hand vol kalk waardoor de bladeren mooi van kleur zijn…hij heeft zelfs gebloeid en daar komen nu de vruchten aan… of deze zullen rijp worden vrees ik voor met deze koele zomer…toch heel andere resultaten dan wat hierboven geschreven werd door een ( kenner ) :flui





ik ben een heel klein beetje iets van een inmiddels ervaringsdeskundige! :lol: maar ik begrijp dat de misoogsten hier te wijten zijn aan de locatie...maar ik woon ook niet in hertenkadaver (dode deer :lol: )

met dit jaar voor het eerst hier(tjah het verbaasd mij ook zonder dcm korrels en maandelijks kalk en dan ook nog eens in Portugal) een redelijke oogst! wat mij opvalt is het verschil van snoeiwijze..misschien zou ik beter ook bolletjes maken van mijn oude olijfstronken(maar beslist nog beter brandhout van maken) en is dat ook het oplossen van het probleem in Spanje ; :lol: )

Door de klimaatverandering zijn veel gewassen noordwaards in europa beter af.. :mrgreen: :thumb_up:
Dus misschien de olijventeelt wel verplaatsen naar ik begrijp " Deerlijk" ik denk dat dat Belgie is?[/quote]


Denk dat je op het verkeerde forum zit met uw domme kritiek :lol:
Het is mij bijlage niet te doen om een grote olijfoogst te hebben :lol:
En iets op tegen dat ik dat graag zie zo een olijfboom in deze vorm gesnoeid?
En een kenner :lol: laat me niet lachen volgens u ging de plant al dood zijn ….
Volgens mij doet de olijfboom het goed…perfect wat ik er van verwacht
Bijlagen
IMG_2045.jpeg
IMG_2045.jpeg (558.11 KiB) 2250 keer bekeken
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor Lagarto op 09 okt 2023 20:48

Nou nou exotenvriend dat mag wel wat vriendelijker. En zeker geen kinderachtig gescheld hier.

Batdah zei dat de olijf op den duur het onderspit zal delven, niet dat hij de eerste de beste winter al niet zou overleven. Dat jouw plant nu de winter doorstaan heeft is dus totaal geen bewijs van zijn ongelijk. Beter lezen dus.
Lagarto
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
36 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor batdah op 09 okt 2023 23:20

exoten vriend schreef:
batdah schreef:maandelijks een hand vol kalk waardoor de bladeren mooi van kleur zijn…hij heeft zelfs gebloeid en daar komen nu de vruchten aan… of deze zullen rijp worden vrees ik voor met deze koele zomer…toch heel andere resultaten dan wat hierboven geschreven werd door een ( kenner ) :flui





ik ben een heel klein beetje iets van een inmiddels ervaringsdeskundige! :lol: maar ik begrijp dat de misoogsten hier te wijten zijn aan de locatie


Denk dat je op het verkeerde forum zit met uw domme kritiek :lol:

En iets op tegen dat ik dat graag zie zo een olijfboom in deze vorm gesnoeid?
En een kenner :lol: laat me niet lachen volgens u ging de plant al dood zijn ….
Volgens mij doet de olijfboom het goed…perfect wat ik er van verwacht…su…l


Helemaal geweldig!

En nee ik had al geschreven dat ik geen kenner ben ;) ik ben allesbehalve dat :lol:

Blij dat het allemaal zo goed gaat, en ja die vorm doe vooral wat jij wilt ;) Ik heb misschien een beetje een andere mening maar ben meer van geniet ervan zolang het nog kan!

Laat ons ook weten wanneer je bonsai misschien het wat moeilijker krijgt,
op de foto ziet deze er geweldig uit, veel beter dan hier!!
Maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van! ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 10 okt 2023 06:36

batdah schreef:
exoten vriend schreef:
batdah schreef:maandelijks een hand vol kalk waardoor de bladeren mooi van kleur zijn…hij heeft zelfs gebloeid en daar komen nu de vruchten aan… of deze zullen rijp worden vrees ik voor met deze koele zomer…toch heel andere resultaten dan wat hierboven geschreven werd door een ( kenner ) :flui





ik ben een heel klein beetje iets van een inmiddels ervaringsdeskundige! :lol: maar ik begrijp dat de misoogsten hier te wijten zijn aan de locatie


Denk dat je op het verkeerde forum zit met uw domme kritiek :lol: :fluiten:

En iets op tegen dat ik dat graag zie zo een olijfboom in deze vorm gesnoeid?
En een kenner :lol: laat me niet lachen volgens u ging de plant al dood zijn ….
Volgens mij doet de olijfboom het goed…perfect wat ik er van verwacht…su…l


Helemaal geweldig!

En nee ik had al geschreven dat ik geen kenner ben ;) ik ben allesbehalve dat :lol:

Blij dat het allemaal zo goed gaat, en ja die vorm doe vooral wat jij wilt ;) Ik heb misschien een beetje een andere mening maar ben meer van geniet ervan zolang het nog kan!

Laat ons ook weten wanneer je bonsai misschien het wat moeilijker krijgt,
op de foto ziet deze er geweldig uit, veel beter dan hier!!
Maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van! ;)



Gelukkig spreek je nu de waarheid :lol: :fluiten:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 10 okt 2023 06:43

Lagarto schreef:Nou nou exotenvriend dat mag wel wat vriendelijker. En zeker geen kinderachtig gescheld hier.

Batdah zei dat de olijf op den duur het onderspit zal delven, niet dat hij de eerste de beste winter al niet zou overleven. Dat jouw plant nu de winter doorstaan heeft is dus totaal geen bewijs van zijn ongelijk. Beter lezen dus.



Waarom zou hij het onderspit delven??? Er staan hier olijfbomen in mijn straat die er al 15 jaar staan en die mens beschermd ze zelfs niet
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor Pita op 12 okt 2023 14:16

Ik woon 40km binnenland van Valencia Spanje. Ikzelf heb 30 olijven. Het ene jaar is sws een goede oogst en het andere jaar minder. Nu, door het droge voorjaar, in tegenstelling tot vorig jaar met flinke regenval en zelfs overstromingen zitten de olijven niet goed vol. Het word een slechte oogst dit jaar zegt iedereen hier. De goede extra vierge zit hier ook op zo'n €10 per liter momenteel.

Zelf heb ik vrijwel niets dit jaar. Vorig jaar 28 van de 30 flink terug gesnoeid en nu hier en daar een enkele olijf. De 2 die niet gesnoeid zijn zitten half vol, heb daar de groene netten dus ook al onder liggen terwijl november pas oogsten is in deze regio.

Zelf geef ik ze geen kalk en enkel slow release korrels van de coöperatie, maar zijn al flinke bomen van een jaar of 30
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor Pita op 13 okt 2023 10:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Pita
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor Axel Amsterdam op 14 okt 2023 20:44

Olijfbomen staan in het westen van NL bijna in elke tweede straat. Vandaag zag ik toevallig wat vruchtjes.
Bijlagen
IMG_4841.jpeg
IMG_4841.jpeg (735.33 KiB) 1887 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 15 okt 2023 20:51

Pita schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Inderdaad mooie exemplaren :thumb_up:
Die van mij is geïmporteerd van tegen Valencia dus uit uw buurt
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Bonsai olijfboom

Berichtdoor exoten vriend op 15 okt 2023 20:52

Axel Amsterdam schreef:Olijfbomen staan in het westen van NL bijna in elke tweede straat. Vandaag zag ik toevallig wat vruchtjes.


Inderdaad je vind ze al veel in België en Nederland…dat ziet er goed uit de vruchtjes :thumb_up:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten