Albizia kalkora

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Albizia kalkora

Berichtdoor Hitch op 18 aug 2023 12:53

Eerst en vooral, is Albizia kalkora gewoon een andere naam voor de A. coreana? Als je op het net wat rondsurft worden deze vaak in één adem vermeld. Zoek je bij zaadleveranciers dan krijg je voor beide planten vaak gewoon dezelfde foto te zien en dezelfde uitleg. Verwarrend!

Vorig jaar heb ik zaden gekocht en gezaaid van de Albizia kalkora bij Zadengigant. Uitkomst was snel en groot en tegen oktober aan waren de plantjes zo'n 30-40 cm hoog. Ik heb wegens plaatsgebrek 9 ervan in de onverwarmde serre overwinterd en 1 ervan in mijn verwarmde veranda gehouden. Deze laatste verloor geen blad en bleef gewoon doorgroeien heel de winter lang. Deze in de serre verloren na de vorst allen hun blad.
Tegen het voorjaar zat het boompje dat ik in de veranda had staan aan 1.8 m maar het stammetje was/is te zwak om de boel recht te houden. Dus toen ik de plant na Ijsheiligen buiten uitplantte heb ik er een lange paal aan moeten vastzetten. Alle planten die in de serre stonden hebben de winter niet overleefd. -8° was hier de minimum al vroor het wel dag en nacht een week op een stuk. Ik wijtte het aan te jong. Het boompje dat ik heb uitgeplant heeft een grotere kroon gekregen en sinds 14 dagen staan er nu ook bloempjes in maar nu is wel duidelijk geworden dat het om een andere Albiziasoort gaat dan dewelke ik besteld had. Deze bloempjes zijn wel wit maar het zijn meer bolletjes dan pluisjes. Geen A. kalkora dus! Het boompje doet niets aan zijn stamomvang dus moet hij opgebonden blijven staan maar ik ga er sowieso vanuit dat dit geen vorstbestendige Albiziasoort is dus na de komende winter zal hij wel weg zijn. Jammer van het tijdverlies want nu ben ik een jaar kwijt aan deze planten. Nu heb ik er opnieuw besteld maar dan bij Onszaden. Hopelijk heb ik ditmaal wel de goede soort.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Albizia kalkora

Berichtdoor PeterHoofddorp op 18 aug 2023 23:34

Maak even fotos!
Ben benieuwd hoe de bloempjes eruit zien.
Hier bloeit A. kalkora ook voor het eerst, echter te hoog voor het nemen van een foto, maar zal het proberen als er een goede hoeveelheid bloemen in zitten.
Bloemen zijn wit met roze waas. Dacht dat kalkora helemaal wit is?
Boompjes vriezen voor de helft in iedere winter, ook in de laatste kwakkelwinters.
Niet echt een succes dus, wat mij betreft
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Albizia kalkora

Berichtdoor Tropical Gardening op 20 aug 2023 07:41

Geen ervaring met kalkora, wel met coreana. Die is erg sterk. In Hoogerheide staat er een exemplaar al 10/11 jaar in de volle grond. Door mezelf aangeplant. Ik kwam toevallig langs mijn oude huis en zag dat deze nog steeds in de voortuin staat. Is nog steeds een kleine boom van 2,5 / 3 meter. Witte bloei en duidelijk ander blad, rondere vorm en groter de normal julibrissin.
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Albizia kalkora

Berichtdoor PeterHoofddorp op 20 aug 2023 22:38

Dit is een bloemetje van mijn Albizia kalkora.
Ik dacht dat ze echt helemaal wit waren

Ik heb ook A. coreana. Deze vriest in de winter voor de helft in, iedere keer.
Ik heb m nu terug gezet in pot. Zodat ik m kan verplaatsen naar vorstvrije plek.
Blad ziet er voor mij hetzelfde uit als julibrissin en kalkora hoor
Bijlagen
Alb kalkora aug23.jpg
Alb kalkora aug23.jpg (415.1 KiB) 2323 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Albizia kalkora

Berichtdoor Tropical Gardening op 21 aug 2023 06:51

https://www.tropische-tuin.nl/albizia-coreana/

Op deze site staan wat foto's. De bloemen zijn echt wit en het blad is meer afgerond en minder verfijnd, bus ik vermoed dat jij een andere soort hebt. De bloem lijkt op een 'Ernest Wilson', die had ook dat subtiele rose. Maar misschien zijn er nog meer kenners ;)
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Albizia kalkora

Berichtdoor Hitch op 21 aug 2023 11:49

Ja dat is zeker geen A. kalkora. Diens bloem is compleet wit. Ik heb de A. "Ernest Wilson" ook gehad en zoals vermeld lijkt die bloem daar inderdaad veel meer op. Die zijn veel rozer dan de gangbare Albizia's. Ik heb 11 zaden gezaaid van wat volgens Onszaden de echte A. kalkora moet zijn. De zaden van Zadengigant zijn ook de verkeerde.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten