eucalyptus debeuzevillei

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor jaak op 16 sep 2010 22:24

mijn eucalyptus boompje is nu zo'n 180cm hoog(was 10cm bij aanplant),en ik heb er anderhalve maand geleden een bamboestok naast gezet als steun tegen de wind.
ik heb al verschillende site's bekeken ,maar ze spreken elkaar tegen wat betreft de steun of boompaal.
op de ene site vind men het zeker nodig om een paal te plaatsen tegen het uitwaaien en op de andere lees je dan dat het beter is zonder,zo kan de stam sterker worden.
bij het plaatsen van een paal zou je ook moeten opletten dat je geen wortels beschadigd,zou nefast zijn voor de groei.
als er een paal moet komen is het denk ik niet gemakkelijk om geen wortels te beschadigen.
wie kan mij hiermee verder helpen :roll:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor jaak op 04 okt 2010 21:48

niemand :?: :?: zijn er hier mensen die een eucalyptus hebben staan :?: hoe staat die dan aangeplant :?:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor videomaster op 05 okt 2010 00:58

Zelf hebben we geen eucalyptus staan, uit ervaring kan ik dus niet spreken. Gezien ze gevoelig zijn voor wortelbeschadiging, lijkt het me het beste om de boompaal reeds te zetten bij het aanplanten van de jonge plant.

Een stukje tekst dat ik hier gelezen heb: "Wanneer de plant recht genoeg is (een beetje schuin heeft ook zijn charmes) is ondersteuning niet nodig. In het andere geval kan ondersteuning worden aangebracht om de plant recht te houden. Wanneer de boom dan op zijn eigen kan recht blijven wordt de ondersteuning best verwijderd. "

Hopelijk heb je er wat aan....

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor jaak op 05 okt 2010 17:22

bedankt videomaster,het jonge boompje staat mooi recht dus ga ik het in de toekomst proberen zonder boompaal.

groeten, Jaak :thai:
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor Exotic Life op 05 okt 2010 20:32

Het is ook een beetje soort afhankelijk, de ene groeit wat steviger dan de ander. Wanner de boom toch echt steun nodig heeft, is naar mijn mening een boom paal niet erg als je maar oplet dat waarmee je hem vast zet niet de stam "ingroeit", net zoals de normale bomen kunnen hier later tijdens een storm last van hebben.

Zelf ik heb alleen een E. gunni in de tuin die het heel lang prima deed zonder steun, maar tijdens een storm toch echt omwaaide. Deze is overeind gezet, en er staan sinds die tijd 2 boompalen naast om de boel netjes op zijn plek te houden.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor erna op 05 okt 2010 20:46

Enkele jaren terug is bij ons ook een eucalyptus nyphophilla omgewaaid, die het helaas ook niet overleefd heeft. Sindsdien staat er bij elke eucalyptus een paal.
Het worden heel snel ook grote bomen, met dunne stammen, die wel meegeven bij wind, maar bij stormwind het vaak moeilijk hebben.
beste groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: eucalyptus debeuzevillei

Berichtdoor jaak op 08 okt 2010 21:24

zou ik misschien dan toch een boompaal plaatsen :roll: :?:
nog even over nadenken dus.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten