Olea europaea 'Moufla'

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Peleroly op 23 okt 2010 19:09

Twee winters geleden was het hier in de Kempen berekoud en hoewel mijn prachtige olijfboom het hier al jaren naar zijn zin had heeft hij het toen helaas toch opgegeven (samen met alle andere olijfbomen hier in de streek). Vermoedelijk zullen dergelijke diepe temperaturen zelfs hier niet vaak meer voorkomen maar de schrik zit er toch goed in nu. Toevallig viel mijn oog nu op een artikel over een varieteit uit Frankrijk die aldaar al temperaturen tot -20°C zou hebben overleefd. Het betreft de varieteit 'Moufla' (ook wel Mouflal genoemd) die het meest harde van alle olijfbomen zou moeten zijn. En dan nu de vragen.... Heeft iemand hier al ervaring mee? Kan je deze varieteit van anderen onderscheiden (vb. door bladvorm/kleur/grootte/..). Vanaf welke stamdikte zouden die hier buiten een kans maken? Worden daar geen grotere exemplaren van ingevoerd?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Dennis29 op 24 okt 2010 17:24

Geen ervaring mee. Maar ik hem net wel op een site staan waar ze hem verkopen:
http://www.exoterra.nl/2009/templates/exoterra%20oldeberkoop.html
Dennis29
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 okt 2010 20:27
0 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Peleroly op 24 okt 2010 18:56

Ja die site had ik ook al gevonden. Het zijn wel erg kleine stekjes voor 30 euro. Als ze nu echt zoveel meer vorst kunnen verdragen heb ik er het geld graag voor over, maar als het weer de zoveelste verkoopsstunt blijkt te zijn heb je uiteindelijk wel enkele dure olijfjes laten stukvriezen natuurlijk :?
Daarom had ik graag geweten of er hier al effectieve tuinervaring mee is.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor philip op 24 okt 2010 21:25

Dag Peter.
Neem de verkooptips met een korrelje zout.
Klopt de info -20° vorst,hoe was het met de luchtvochtigheid en was het geen 100 jarige met een
groot wortelgestel,hoeveel dagen,nachten was er vorst.
Zelfs als je een groot oud exemplaar koopt word die zwaar gesnoeid voor transport en hoeveel wortels
blijven er niet in de grond bij het rooien.Ik heb er mij ook aan gewaagd en tot op heden lukt het
Doch ipv de soort denk ik dat de omstandigheden van herplanten een grotere rol spelen,hoeveel vriest
het in jouw streek,de soort grond en het aantal uren zonneschijn,vochtige bodem en ook een portie
geluk? Als je ziet hoeveel er in de laatste 2 jaar gesneuveld zijn in Pairi Daiza zal het ook wel liggen
aan de omstandigheden van beplanting en niet alleen aan de soort olijfboom.
foto genomen in augustus zonder bladeren en zonder nieuwe twijgen,toch niet normaal
Mvg Philip.
Bijlagen
IMG_0734.jpg
IMG_0734.jpg (208.81 KiB) 4556 keer bekeken
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Peleroly op 24 okt 2010 22:37

Tja Philip, Ik zie dat je in West- Vlaanderen woont. Daar is natuurlijk al iets meer mogelijk dan hier. Als exotenliefhebber blijf je natuurlijk altijd zoeken naar de planten die net dat ietsje meer kunnen verdragen maar ik vrees inderdaad ook dat het olea-avontuur (althans voor de vollegrond) hier voor mij toch eindigd.
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor xride1 op 25 okt 2010 09:17

Peter,

Ik denk dat je toch nog wel een poging kan wagen hoor, ik heb een olijfboom in volle grond staan, ongeveer 100 jaar oud, die doet het hier prima en ik woon toch niet zo ver van je vandaan. Bij de ergste kou krijgt hij wel wat bescherming. Als je de vorige ook enkele jaren hebt kunnen overleven heb je waarschijnlijk die ene winter pech gehad.

groetjes
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Peleroly op 25 okt 2010 22:13

Xride1, Fijn om toch nog positief nieuws te mogen horen. Hoe heb je de boom tijdens de voorbije twee winters beschermd? Heeft hij geen schade opgelopen?Hoe lang staat ie er al?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor xride1 op 26 okt 2010 09:14

Peleroy,

Bescherming; een dikke laag houtsnippers aan de voet, hierover aan elke kant van de stam een rietmat,
rond de stam vliesdoek, een lichtslang en nog een vliesdoek, bij de strengste vorst ook hier nog een rietmat over. Bij mildere temperaturen regelmatig laten luchten en enkele laagjes verwijderen. Hij verloor enkel de blaadjes.
groetjes,
Daniëlle
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor Peleroly op 26 okt 2010 22:02

Met zo'n bescherming zal ie het inderdaad wel gehaald hebben. De mijne had enkel een laag boomschors aan de voetjes. Wat ik me wel afvraag is wat je dan bovenop de kruin aanbracht. Of bleef de verpakking bovenaan open?
Peter
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Olea europaea 'Moufla'

Berichtdoor xride1 op 27 okt 2010 09:49

Peter,

De verpakking blijft bovenaan inderdaad open, de kruin van de boom pak ik niet mee in, enkel de stam met de onderste takjes. De boom staat ook op een heuveltje zodat hij ook redelijk droog staat.

Daniëlle
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron