wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor maurits187 op 08 jun 2009 14:36

Ik was benieuwd of hier ook mensen zijn die ervaring hebben met de callistemon in de vollegrond? ik ben het een en ander aan het uitproberen met wisselend succes vanaf vorig jaar. Ik heb nu iets van 10 verschillende soorten in de tuin staan en in totaal iets van 35 stuks.

Ik kwam erachter dat de volgende planten totaal niet hard zijn: citrinus splendes, laevis, little john en speciosus. redelijk hard is de pallidus en salignus en rigidus. Goed winterhard zijn de viridiflorus, subulatus.

Palidus "pink", sieberi, violaceus moeten nog in de volle grond, staan nu nog in pot.

Soorten die ik nog niet heb maar ook keihard zijn: woodlanders hard, woodlanders red, pityoides (ben ik aan het kweken uit zaad).

groetjes maurits
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor Christophe op 08 jun 2009 15:01

Hallo Maurits,

Zelf ken ik deze plant niet, dus heb ik er geen ervaring mee. Maar ik heb een mooie foto gevonden op het net
Afbeelding

Verder een leuke website gevonden met informatie over de Callistemon: http://www.groen.net/botanica.asp?id=5977
Hij zou lichte vorst kunnen verdragen, en inheems zijn in Australië. Jammer dat hij niet volledig winterhard is, maar ik ben benieuwd naar jouw ervaring!

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor maurits187 op 09 jun 2009 00:25

De callistemon is zeker wel winterhard. Maar de meeste soorten die aangeboden worden zijn het niet. De allerhardste is de Call pityoides, deze kan ik tot nu aan toe nergens vinden in Nederland, Duitsland of Belgie. Hij wordt zo nu en dan wel eens aangeboden in frankrijk of engeland. Maar dan zit je weer met de export.

Callistemon pityoides bloeit met gele bloemen en is onderverdeeld in USDA zone 7a. Dus die zou het hier prima moeten doen. Ik heb zelf de callistemon viridiflorus (18 stuks) salignus (2 stuks) goed door de afgelopen winter gekregen haast zonder enige bladschade. De Callistemon pallidus is wel door de wintergekomen, maar het blad was helemaal grijs verkleurd. Op dit moment loopt hij weer mooi uit en zie ik weer overal groene blaadjes. De hardst roodbloeiende callistemon is de Subulatus. Hier heb ik ook 2 soorten van die ik dit jaar geplant heb.

Op mijn site heb ik wel veel informatie staan over de Callistemon

groeten maurits
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor kristof p op 10 jun 2009 16:46

deze winter was er teveel aan voor mijn twee C. citrinus splendens planten. de vorige winters hadden ze geen enkel probleem mee...heb ondertussen weer eentje geplant in de hoop dat zo'n winter niet vlug nog eens komt. tzijn snelle groeiers en bloeiers en vind het niet zo erg om telkens nieuwe te planten na zo'n winter (die normaal gezien niet al te vaak voorkomt). een paar soorten die zo'n winter wel goed overleven zou natuurlijk ook handig zijn en heb nog wel wat plaats over voor zo'n soorten :)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor maurits187 op 11 jun 2009 12:20

kristof p schreef:deze winter was er teveel aan voor mijn twee C. citrinus splendens planten. de vorige winters hadden ze geen enkel probleem mee...heb ondertussen weer eentje geplant in de hoop dat zo'n winter niet vlug nog eens komt. tzijn snelle groeiers en bloeiers en vind het niet zo erg om telkens nieuwe te planten na zo'n winter (die normaal gezien niet al te vaak voorkomt). een paar soorten die zo'n winter wel goed overleven zou natuurlijk ook handig zijn en heb nog wel wat plaats over voor zo'n soorten :)

gr
Kristof



Hoi Kristof

Anders zou je eens moeten gaan kijken bij de Groene Prins, die heeft bijna altijd wel winterharde callistemons op voorraad. Of anders Pieter Zwijnenburg jr in boskoop. Dan zou je beter soorten kunnen aanplanten die goed hard zijn ipv de citrinus splendes. Dan heb je er veel langer plezier van.

groeten maurits
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor cuno alexander op 28 jul 2011 22:16

Hoi Christophe /Mauritz .

voor Callistemons pityoides kun je bij B&t
terecht voor een pakket betaal plm 8,00€
voor 1000 gram betaal je 649,00€ :? .
als ik het goed heb je van mij des tijds nog dat adres
van Gunther ropke gekregen zover ik het nog weet hij
deze ook in de zaden lijst staan .
bij B&t staat , C , pityoides onder in de Synoniemlijst
aangeduid als salignus ?? .
dat is immers een rode vorm foutje in de administratie ?? :mrgreen: .

Gr

cuno alexander .
cuno alexander
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 18 apr 2011 21:42
5 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor maurits187 op 11 sep 2011 12:58

Hey Cuno.

Er is natuurlijk niemand die 649 euro gaat betalen voor zaad.
Australische zaden bestel ik gewoon in Australie bij nindethana (als ik het goed schrijf).

Salignus is geen synoniem voor pityoides. Enigste synoniem voor pityoides was sieberi maar dat is nu veranderd en sieberi is nu een eigen plantnaam geworden.

gr maurits
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor griphuz op 12 sep 2011 11:40

Sieberi heb ik geprobeerd, en die komt pas nu weer boven de grond na volledig teruggevroren te zijn. Ik had de plant van Hans.

Rigidus hetzelfde verhaal, elk jaar bijna teruggevroren tot op de grond.

Misschien eens proberen met wat hardere soorten,..

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor maurits187 op 12 sep 2011 18:02

probeer dan de pityoides, viridiflorus of woodlanders hardy.

Bij ons heeft de pityoides nog nooit schade gehad. Tis wel een dwergsoort die erg langzaam groeit.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: wat zijn jullie ervaringen met de callistemon?

Berichtdoor Therese Corneille op 23 jul 2023 10:20

maurits187 schreef:Ik was benieuwd of hier ook mensen zijn die ervaring hebben met de callistemon in de vollegrond? ik ben het een en ander aan het uitproberen met wisselend succes vanaf vorig jaar. Ik heb nu iets van 10 verschillende soorten in de tuin staan en in totaal iets van 35 stuks.

Ik kwam erachter dat de volgende planten totaal niet hard zijn: citrinus splendes, laevis, little john en speciosus. redelijk hard is de pallidus en salignus en rigidus. Goed winterhard zijn de viridiflorus, subulatus.

Palidus "pink", sieberi, violaceus moeten nog in de volle grond, staan nu nog in pot.

Soorten die ik nog niet heb maar ook keihard zijn: woodlanders hard, woodlanders red, pityoides (ben ik aan het kweken uit zaad).

groetjes maurits


Hi Maurits,
Sinds november 2022 hebben wij twee Callistemon viridiflorus, afkomstig van Tom Devriendt, Creaflora, Tongeren, België, geplant.
link: https://www.creaflora.be/nl
Deze twee Callistemon viridiflorus hebben de (te) lage temperaturen bij ons in zuidwest Nederland goed doorstaan, in tegenstelling tot de twee Callistemon linearis, die in december 2022/januari 2023 doodgevroren zijn.
Enkele foto's van deze twee Callistemon viridiflorus bijgaand.
Groetjes
Thérèse, Ingrid & Willy
Bijlagen
HPIM3134 Callistemon viridiflorus.JPG
HPIM3134 Callistemon viridiflorus.JPG (823.61 KiB) 22914 keer bekeken
HPIM3135 Callistemon viridiflorus.JPG
HPIM3135 Callistemon viridiflorus.JPG (739.82 KiB) 22914 keer bekeken
HPIM3136 Callistemon viridiflorus.JPG
HPIM3136 Callistemon viridiflorus.JPG (732.41 KiB) 22914 keer bekeken
Therese Corneille
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 maart 2013 21:14
3 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten