Prunus dulcis (Amandelboom)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Prunus dulcis (Amandelboom)

Berichtdoor palmexpert.nl op 28 dec 2011 14:18

Heeft iemand ervaring met de Prunus dulcis (Amandelboom) in het Nederlandse klimaat mbt de natte en strenge winters??

Mvg Gerben
palmexpert.nl
Bedrijven
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 dec 2011 20:42
Woonplaats: Giethmen (gemeente Ommen)
1 bedankjes

Re: Prunus dulcis (Amandelboom)

Berichtdoor GeL op 02 jan 2012 19:23

Dag Gerben,

Heb hier sinds een 5-tal jaar een Prunus dulcis ´Robijn´ staan en heb deze herfst voor de eerste keer verse amandelen geoogst, eerder opgeraapt want je moet wachten tot ze eraf vallen. 10 stuks had ik :mrgreen: . Theoretisch geeft een dulcis pas fruit na het 4de jaar dus dat klopt. Bij mij staat de boom in bloei vanaf februari/maart, net dat is het gevoeligste punt m.b.t. eventuele nachtvorst.

Grtjs,

Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Prunus dulcis (Amandelboom)

Berichtdoor palmkasper op 09 jan 2012 00:12

Hoi gerben.
Heb thuis de zelfde boom als Michel staan.
Staat al zo'n 8 jaar en doet het erg goed. Hij is de vroegste in mijn tuin, mooie wit roze bloemen. De oogst is groot en in de winter leg ik de amandelnoten op mijn giet ijzeren kacheltje, breek en eet ze. Leuk en lekker. Mijn ervaring is dat het een snel groeier is, staat bij mij enigzins beschut maar ook verdrukt, wil hem in het najaar verplaatsen naar meer ruimte en zon, zal ook meer wind gaan vangen. De stam is al behoorlijk dik en krijgt die oude barstige look. Krijg hem niet echt mooi in vorm, wellicht vanwege te weinig ruimte, groeit eerder omhoog dan breed. Ik heb in deze jaren geen enkel winter of vorst probleem ervaren. Ook houd hij in mijn tuin zijn mooie blad als laatste vast. Een bijzondere boom die wel troep geeft, de bloemen die in het voorjaar de rest van de tuin kleuren, de dikke noten schillen waar mijn grasmaaier soms op vast loopt en het laatste blad ruimen als alle andere bomen al kaal zijn. Hoop je hier wat aan hebt. Gr., kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: Prunus dulcis (Amandelboom)

Berichtdoor palmexpert.nl op 15 jan 2012 16:59

Bedankt voor jullie reacties, ga hem zeker aanschaffen en in mijn tuin zetten.

Mvg Gerben
palmexpert.nl
Bedrijven
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 dec 2011 20:42
Woonplaats: Giethmen (gemeente Ommen)
1 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten