Verzorging olijfboom

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Verzorging olijfboom

Berichtdoor Mannie op 27 feb 2012 11:05

Sinds kort zijn wij verhuisd naar hartje Brugge. De vorige eigenaar heeft hier enkele planten achtergelaten en een olijfboom. Nu over de verzorging van een olijfboom weten we niet zo veel en nu hopen wij hier meer informatie over te ontvangen. De olijfboom ziet er redelijk bruin uit ( misschien met deze gesnoeid worden?)

Hier volgen enkele foto's:

http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... boom2.jpg/

http://img27.imageshack.us/img27/2264/olijfboom1.jpg

Alvast bedankt!
Mannie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 feb 2012 10:46
0 bedankjes

Re: Verzorging olijfboom

Berichtdoor Christophe op 27 feb 2012 13:30

Hmm, deze ziet er niet zo fris uit ... staat ook in pot en met de koude van de voorbije weken vrees ik dat je hem grotendeels zult moeten insnoeien of hij is verloren.

het valt altijd af te wachten, maar je kan proberen om wat schors te verwijderen en te zien of de stam zelf nog groen is.

Succes! :thumb_up:

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Verzorging olijfboom

Berichtdoor Mannie op 28 feb 2012 16:59

Insnoeien is dan alle takken die bruin zien eraf knippen ?
Mannie
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 27 feb 2012 10:46
0 bedankjes

Re: Verzorging olijfboom

Berichtdoor Pater-ik op 28 feb 2012 18:41

Hallo,
De enige manier om te zien of er nog hoop is, is met je vingernagel lichtjes te krabben aan de tak, zit daar nog groen onder dan mag je zeker zijn dat je olijf terug gaat bladeren vormen maar toch nog wat geduld. Zo niet kijk waar hij onder de "bast" groen heeft zelfs stam, dode takken snoei je maar weg. Normaal moest je begin april de boom snoeien tot 10 cm vanaf de hoofdtak( wanneer je de twijgen tot aan de hoofdtak weg snoeit zal de boom er langer over doen om nieuwe twijgen te maken). Nieuwe twijgen slaan tenslotte eerder uit op een of tweejarig hout.
Wat je wel nog kan doen is om de 2 à 3 weken meststof geven ( bv. speciaal van DCM olijven en vijgen, heb geen aandelen hoor ), ook tussen door eens koemestkorrels.
Ik heb het ook voor gehad na een winter geen enkel blad meer, en de stam zo goed als dood
er heeft zich na enige tijd een nieuwe stammetje gevormd juist tegen de oude.
Succes ermee.
Grtjs Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron