Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor AIREMULP op 13 maart 2012 18:40

Helaas zijn er 4 van de zes eucalyptussen doodgevroren ( gevriestdroogd) om precies te zijn door de schrale oostenwind die we gehad hebben .
Gelukkig kweek ik ieder jaar een aantal boompjes om weer opnieuw uit te planten .
Toch zonde dat mooie exemplaren van een paar jaar oud dood gaan maar ja het is niet anders helaas.
Dit zijn de boompjes die ik dit jaar ga proberen over te houden.
Groet Edwin
Bijlagen
eucalyptussen.JPG
eucalyptussen.JPG (163.33 KiB) 4307 keer bekeken
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor shusui op 13 maart 2012 18:55

Na de vorige strenge winters had ik nog 4 grote exemplaren over (2-2,5m).
een parvifolia , 2 pauciflora 'Debeuzevillei' en 1 paciflora 'Niphophylla'.
Na de vorst van deze winter zagen ze er nog heel goed uit, maar nu niet meer.
De beste is nog de niphophylla, de andere zijn al volledig dood denk ik.

Ik plant enkel de eucalyptussen nog uit die ik als jonge plant in de serre heb staan, en dan houd het op. Ik koop er geen meer bij, het lukt toch niet.

De vrijgekomen plaatsen zullen waarschijnlijk opgevuld worden door Pinussen, Eiken of Magnolia's.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor AIREMULP op 13 maart 2012 19:20

Ik kan me voorstellen dat je er geen zin meer in hebt om er nog geld in te steken .
Ik kan het niet laten om ieder jaar weer een paar nieuwe te planten omdat ik ze zo mooi vind in de tuin..Ik hoop nog steeds op een wat minder koude winter dan de laatste vier winters. Het lijkt een trend te worden dat de helft van je exoten ieder jaar doodvriest of zwaar gehavend de winter uitkomt. Beetje jammer!!
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor Nody op 13 maart 2012 22:56

Bij mijn Debeuzevillei is alleen het onderste blad bruin geworden en de allerkleinste blaadjes bij de groeipunten zijn half bruin. Hij ziet er verder goed uit. Geen scheuren/bruine plekken in de takken of stam.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor s.janssen op 13 maart 2012 23:07

Mijn Eucalyptus gunni is tijdens de vorst binnen gezet en heeft -15 graden gehad. Pot en blad voledig bevroren maar geen last van wind.
Nadat de temperaturen beter werden begon de E.gunnii slechter en slechter te worden. Heb wat bast weg gekrast en dat was bruin. Gesnoeid tot het groenere gedeelte wat ook niet al te best uitzag.

Ik ga dit soort vervangen door een Eucalyptus debeuzevillei, hopelijk doet dit beter.
Het is erg vervelend om elk jaar een lading planten weg te doen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor Maurice op 13 maart 2012 23:43

Mijn E. perriniana is nog een twijfelgeval. Veel blad wordt nu bruin maar als ik met m'n nagel een stukje schors wegkrab is het daaronder nog groen. Toch een teken dat het boompje nog leeft lijkt me. Duimen voor een goede afloop.
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor JmC4c op 14 maart 2012 00:12

Mijn eucalyptus gunnii staat reeds enkele jaren in de volle grond, en heeft geen last ondervonden. Ik heb zelf de indruk alsof er bloei inkomt, maar omdat de kruin zich te hoog bevind zou ik reeds van naderbij moeten kijken met een ladder. Dit zou de eerste maal zijn.
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor Peleroly op 14 maart 2012 12:54

Hier ook alle Eucy's fris grijs- bruin... :( maar drie jaar geleden was dat hier ook. De meeste zijn toen wel terug uitgeschoten vanuit de wortel. Niet te snel weggooien dus.
Ik vraag me trouwens af of er iemand is die ze beschermd heeft (vliesdoek ofzo) en of dat dan enig verschil heeft gemaakt?
Peter
P1010043.JPG
P1010043.JPG (200.3 KiB) 4235 keer bekeken
Avatar gebruiker
Peleroly
 
Berichten: 590
Geregistreerd: 21 aug 2009 00:22
Woonplaats: Mol (België)
48 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor AIREMULP op 14 maart 2012 16:46

Vliesdoek helpt zeker alleen dan moet je geen tempraturen van min 22 zoals hier in apeldoorn krijgen want daar zijn eucalyptussen niet tegen opgewassen . Ik pak ze ieder jaar in met vliesdoek met 3 lagen dik eromheen. Ik heb zo een perriana en debuezeville vorig jaar erdoorheen gekregen alleen zijn ze nu alsnog doodgevroren maarja vorig jaar hadden we hier tot min 15 en deze winter kwam daar dus nog een schepje bij op.
Vliesdoek zorgt er onder andere voor dat ze minder snel uitdrogen en het houd de wind tegen die deze uitdroging tot gevolg heeft.
Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor djoeke op 14 maart 2012 20:31

Ik denk dat mijn 'Niphophylla' er wel terug doorkomt de bladeren zijn wel verdord maar de takjes zien er nog gezond uit :)
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten