Plantafstand eucalyptussen

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Plantafstand eucalyptussen

Berichtdoor Nody op 24 jun 2012 13:09

Hallo,

Ik heb nu in een redelijk klein tuintje 4 verschillende soorten eucalyptus geplant. Door ruimtegebrek staan 3 daarvan in een rijtje met daar tussen 1,5 meter afstand.

Ze zijn nu nog klein, maar hebben ze dan later ieder genoeg ruimte en licht om een mooie boomvorm te krijgen?

Eromheen is het open met enkele palmpjes en struikjes.

Soorten zijn van links naar rechts e. neglecta, debeuzevillei en gunnii 'Azura'.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Plantafstand eucalyptussen

Berichtdoor Willem1 op 24 jun 2012 21:40

Hallo Nody,

1,5 meter afstand is inderdaad wel wat weinig, maar het zijn vrij rechtopgaande bomen dus met wat vormsnoei zou het moeten kunnen. Je weet wellicht al dat ze vrij moeilijk te verplaatsen zijn dus maak als het even kan in 1 keer de goede keuze qua plaats.
Vorig jaar heb ik in Steenwijkerwold (bij kwekerij Koala) ook wat jonge boompjes gekocht. Ook de neglecta, de debeuzevillei en een "gewone" gunnii. Alleen de gunnii is heel voorzichtig aan het terugkomen. De afgelopen winter was bar en boos voor onze eucalyptussen. Heb je ze ook bij Kwekerij Koala gekocht?

Veel succes,

Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Plantafstand eucalyptussen

Berichtdoor Nody op 25 jun 2012 01:54

Ik heb ze bij de Groene Prins gekocht, maar al hun eucalyptussen komen van Koala.

Ik had de debeuzevillei al voor de winter bij hun gekocht en heeft het zeer goed doorstaan. De helft van de bladeren (onderaan de stam) waren daarna afgevallen, maar hij is nu alweer 40 cm in de hoogte gegroeid.

We hebben hier dan ook goed doorlatende zanderige grond en de tuin ligt ook nog eens op een van de hoogst gelegen punten van Nijmegen. De tuin was ook nog eens beschut tegen koude oostelijke wind.

Ik heb dus goede hoop dat de nieuwe aanwinsten het ook wel zullen gaan redden volgende winter.

PS Geen enkele eucalyptus bij de Groene Prins had het trouwens gered afgelopen winter, wat aangeeft dat grondsoort en lokatie erg veel invloed kunnen hebben. Ik heb er nog een heel gesprek met Hans Prins over gehad.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Plantafstand eucalyptussen

Berichtdoor Willem1 op 28 jun 2012 09:39

Gisteren even naar Eucalyptuskwekerij Koala in "De Pol" (vlakbij Steenwijk) gereden. Mary heeft ook flink wat problemen ondervonden van de koudegolf in februari. Echter...bijna alle eucalyptussen lopen weer uit bij de onderstam.

Mocht je overgaan tot de aanschaf van eucalyptus bomen (of een haag) dan "moet" je eigenlijk even bij haar langs gaan. Er zijn erg veel verschillende soorten te vinden. Zo heeft ze op dit moment ook enkele planten staan waarvan de zaden afkomstig zijn van de "dargo high plains". Koudebestendiger kan haast niet zou je denken.

Zelf ben ik (bijna vanzelfsprekend) weer met veel te veel planten naar huis gegaan:
1X Eucalyptus perriniana (spinning gum)
1X Eucalyptus debeuzevillei (afk. Dargo high plains)
2X Eucalyptus pauciflora ssp. 'pauciflora'
1X Eucalyptus neglecta (omeo gum)
1X Eucalyptus urnigera (urn gum)

Als je er toch bent ga dan gelijk even langs "De Groene Prins" in Steenwijkerwold. Hier vind je nog veel meer exoten.

Veel plezier!

Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten