Eucalyptus perriniana

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Eucalyptus perriniana

Berichtdoor Maurice op 04 jul 2012 13:45

Ik heb hier een Eucalyptus perriniana van zo'n 2,5 m. hoog,

Afbeelding

en deze heeft op zo'n 80 cm. een vergroeiing, waarschijnlijk afgeklemd geweest door een tie-wrap,

Afbeelding

Afbeelding

ik ben bang dat dit in de toekomst een zwakke plek zal blijven.

Zal de boom dit zelf gaan herstellen of moet ik ingrijpen? De plek is wel gewoon droog en schimmelt niet en de boom groeit verder prima.
Nu hoor je weleens dat mensen in gebieden met veel wind hun Eucalyptus tot de helft terugsnoeien om de stam wat dikker te krijgen wat later de kans op omwaaien zou verminderen. Misschien ook een optie met dit exemplaar?
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana

Berichtdoor Nody op 04 jul 2012 17:23

Die plek zal zeker niet altijd een zwakke plek blijven. Eucalyptussen zijn net Carglass: Zeer goed in herstel na schade. :lol:

Voor die tijd zou ik zorgen dat hij goed ondersteund blijft, zodat hij niet omknakt op die plek. Gebruik daarbij wel niet al te dunne leidraad dat zich ook niet te strak om de stam heen 'wurgt'.

Verder zou ik hem 'uitdunnen', dus de helft van alle zijtakken afknippen zodat er minder gewicht op de hoofdstam steunt. Zowiezo krijgt hij dan sneller een mooie boomvorm.

Je kunt hem best tot de helft terugsnoeien, maar dan moet je wel bedenken dat hij zich op dat punt gaat splitsen in meerdere stammen. Wil je een rechte stam krijgen dan zul je daarna alle uitlopers moeten afknippen behalve de sterkste uitschieter.
Ook is dit niet de beste tijd om zo rigoreus te snoeien als je wil dat de nieuwe takken sterk zijn voor de winter.

Succes! Je hebt een mooi exemplaar. :thumb_up:
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana

Berichtdoor Maurice op 04 jul 2012 20:28

Ha Nody, bedankt voor je antwoord.

Goed om te horen dat hij wel zal herstellen. Hij staat nu goed ondersteund en niet te strak. Komend voorjaar zal ik je tip van het uitdunnen opvolgen, verder laat ik 'm lekker met rust want mijn voorkeur gaat uit naar een rechte stam ;).
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana

Berichtdoor maurits187 op 09 jul 2012 21:48

Eucalyptussen herstellen idd erg snel. De stammen van mijn niphophila en debeuzevillei zijn vroeger opengebarsten maar deze schade is wel weer compleet hersteld.

Ik vind de stam wel erg dun van jouw perriniana. Ik heb het vermoeden dat als de eucal. een goed ontwikkeld wortelgestel heeft dat de stam ook dikker is. Trouwens als je de onderste takken snoeit van een boom dan blijft de stam ook dunner. De onderste takken kan je beter zo lang mogelijk aan de boom laten. De energie van de onderste takken gaat naar de wortels en dit zorgt voor stamdikte.

je zou de eucalyptus goed kunnen beschermen en volgend voorjaar terug snoeien. Als je hem nu snoeit dan duurt het nog een tijd voordat hij weer uitloopt en ik vrees dat het dan al najaar is. Misschien is het beter om hem volgend jaar in april te snoeien. Maar misschien dat de stam zich volgend voorjaar ook wel hersteld heeft.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana

Berichtdoor s.janssen op 09 jul 2012 22:13

Als deze bomen compleet verbranden in hun land van herkomst dan moeten ze dit ook wel kunnen overleven ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Eucalyptus perriniana

Berichtdoor Maurice op 09 jul 2012 23:30

Deze schade is ontstaan door mijn eigen schuld. Hij heeft te strak aan de bamboestok vast gezeten die erlangs staat om 'm te leiden.
Ik heb dit boompje voorjaar 2011 geplant als klein plantje van +- 20 cm. en niks beschermd of gesnoeid. Hij groeit verder prima en zo te lezen komt het met dat schadeplekje dus ook helemaal goed 
Avatar gebruiker
Maurice
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 27 okt 2010 16:44
Woonplaats: Sommelsdijk
12 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten