Olea europea...

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Olea europea...

Berichtdoor Nosferatu op 30 aug 2012 17:30

hey, kort vraagje... wanneer is beste moment om olijf in de grond te stoppen?
Nosferatu
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 maart 2011 22:03
Woonplaats: Lede
15 bedankjes

Re: Olea europea...

Berichtdoor Nody op 30 aug 2012 18:03

Je kunt het beste wachten tot het voorjaar om een olijfboom in de volle grond te planten.

Eind april, begin mei als er praktisch geen nachtvorst meer is.

Gedurende de vorstperiodes in de winter kun je de olijfboom het beste op een plek zetten waar weinig tot geen vorst kan komen, maar waar het wel koel is. Dus niet in de woonkamer bijvoorbeeld.

Zolang het 's nachts niet onder de -3 graden komt kun je de olijfboom in pot het beste buiten laten staan.


Succes ermee! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Olea europea...

Berichtdoor Nosferatu op 31 aug 2012 08:42

Ik heb hem nu al een 5-tal jaar in pot... maar nu is hij toch al meer dan 2 meter hoog... en ik denk dat het tijd word voor de volgende stap :-)
Nosferatu
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 maart 2011 22:03
Woonplaats: Lede
15 bedankjes

Re: Olea europea...

Berichtdoor Nody op 31 aug 2012 13:34

Als je hem nu in de grond stopt heeft hij te weinig tijd om te wortelen voordat de winter begint. Nu hij nog in pot is kun je hem makkelijk binnen/beschut zetten als het te koud wordt.

Pas als hij goed geworteld is heeft hij een kans in de volle grond, daarom is het voorjaar de beste tijd om te planten. Dan kan hij het hele groeizeisoen goed wennen en wortelen in de volle grond en is hij sterker om de winter aan te kunnen.

Daarom raad ik je af om hem nu in de volle grond te planten.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten