Nerium Oleander (winterhard)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor erna op 09 feb 2013 12:48

Dat is goed nieuws :P , ze zien er inderdaad al stukken beter uit.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Christophe78 op 17 feb 2013 09:00

Ik heb een oleander atlas ooit gekocht bij tropengarten bij lorreck in Duitsland en deze zou een zaailing geweest zijn van zaden hoog in het atlasgebergte en deze heefd al een en ander doorstaan enkele jaren geleden ben ik hem in pot vergeten binnen halen met een strenge winter zelfs mijn trachys in pot hadden veel schade en deze heefd het bijna zonder schade overleefd ....de atlas bloeit ook rijkelijk vind ik...
Christophe78
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 nov 2010 20:00
Woonplaats: Aalst
0 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 08 maart 2013 17:17

Twee stuks zitten nu reeds in vollge grond (provence and cavalaire). Met de minima van de komende week worden ze meteen op proef gesteld. De anderen haal ik maandag weer even binnen.
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (111.13 KiB) 6274 keer bekeken
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor JmC4c op 08 maart 2013 17:23

En we zijn benieuwd ;)
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor lily-anne op 09 maart 2013 22:25

Je kan er, voor die koude week die we nu zullen krijgen , ook voor alle veiligheid wat vliesdoek rond doen en dan een grote bloempot over zetten met een steen erop zodat ze droog blijven . De eerste jaren zou ik ze toch zo goed mogelijk beschermen, want ze zijn vermoedelijk in een serre gekweekt en zijn veel sterker als ze een dikkere stam hebben . Zodra de vorst weg is mag de bescherming eraf . Het is een feit dat oleanders die een grotere vorst tolerantie hebben, beter en gemakkelijker bloeien bij minder goed weer ( ik heb verschillende soorten ) bij mij staan die speciale soorten allemaal in potten buiten en komen op vorstdagen even terug in de vorstvrije veranda.
Succes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor lily-anne op 09 maart 2013 22:26

lily-anne schreef:Je kan er, voor die koude week die we nu zullen krijgen , ook voor alle veiligheid wat vliesdoek rond doen en dan een grote bloempot over zetten met een steen erop zodat ze droog blijven . De eerste jaren zou ik ze toch zo goed mogelijk beschermen, want ze zijn vermoedelijk in een serre gekweekt en zijn veel sterker als ze een dikkere stam hebben . Zodra de vorst weg is mag de bescherming eraf . Het is een feit dat oleanders die een grotere vorst tolerantie hebben, beter en gemakkelijker bloeien bij minder goed weer ( ik heb verschillende soorten ) bij mij staan die speciale soorten allemaal in potten buiten en komen op vorstdagen even terug in de vorstvrije veranda.
Succes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 10 maart 2013 06:01

Orlandi16 schreef::D Van de negen plantjes zijn er reeds acht fameus aan de beterhand et lopen nu uit met een beetje meer licht et veel liefde:

Wat je vooral niet moet doen is ze in de winter aan de groei brengen. Dan krijg je erg zwakke planten! En als je ze buiten wilt aanplanten moet je juist gezondschot van zomergroei hebben!

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Alexander op 10 maart 2013 06:13

Hier op het balkon heb ik met succes Nerium oleander Atlas door de koude winters gekregen. Een gewones Nerium oleander, ooit gekweekt uit zaad van wilde oleanders die groein langs de quadelqiuvir in Cordoba, was afgelopen winter helemaal afgevroren. Nu wel weer jong schot van afgelopen zomer.

Heb naast de Atlas ook noch de Nerium Villa Romain staan. Zou met de Atlas de meest vorstbestendige oleander zijn volgens www.tropengarten.de

Als je in Bolzano in Noord Italie komt staan er vollop oleander! Bloeien daar al begin juni en het kan daar ook behoorlijk vriezen, tot een graad of 13. Bijna elke winter wel een nacht met strenge vorst. Maar lange hete zomers waardoor het hout beter afrijpt en daardoor vorstbestendiger wordt.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Hitch op 10 maart 2013 11:14

lapalmeraie schreef:Ehh... :roll:
Bedoel je dat niet andersom?

Zone 8 is immers -12,2 tot -6,7°C
Zone 7 is -17,7 tot -12,3°C

;)


Wij zitten toch meer in een zone 7 ipv 8b, niet? Afgaande op de t° van de laatste winters hier (deze winter met zijn -10° niet meegeteld).
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Nerium Oleander (winterhard)

Berichtdoor Orlandi16 op 10 maart 2013 11:57

Wij zitten volgens mij wel in zone 8
Bijlagen
8.jpg
8.jpg (56.36 KiB) 6222 keer bekeken
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten