Pijnboom-zaden komen op! (Pinus Pinea, parasol-den)

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Pijnboom-zaden komen op! (Pinus Pinea, parasol-den)

Berichtdoor paffeman op 27 dec 2009 00:10

Hoi hoi,

Zo'n 2 weken geleden heb ik 10 pijnboomzaden in cocospotgrond gezaaid. Na een dag of 10 broeien in het "chineesbakje" kwamen er al 4 zaden uit. Deze 4 heb ik al overgezet in een flinke pot, ook met cocosgrond. Het is supergrappig om te zien hoe het kleine plantje zich uit het zaadje wurmt (zie foto). Op het moment dat ik dit typ, heeft het plantje zich al bevrijd van het zaadje. Een paar uur later dus... zo snel gaat dat!

Ik ben erg benieuwd hoe snel de jonkies de lucht in schieten, nu zijn er 2 al zo'n 5 cm hoog. Ze staan op de vensterbank, boven de verwarming. Iemand nog suggesties voor mijn jonge boompjes?

Groeten Barry
Bijlagen
resultaat na 10 dagen.jpg
resultaat na 10 dagen.jpg (109.45 KiB) 5939 keer bekeken
Pinus Pinea (pijnboom, parasol-den).jpg
Pinus Pinea (pijnboom, parasol-den).jpg (82.37 KiB) 5940 keer bekeken
Pijnboompjes 4x.jpg
Pijnboompjes 4x.jpg (77.88 KiB) 5940 keer bekeken
paffeman
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 okt 2009 17:39
0 bedankjes

Re: Pijnboom-zaden komen op! (Pinus Pinea, parasol-den)

Berichtdoor Christophe op 27 dec 2009 00:47

Enkele jaren geleden heb ik 10 parasolden zaden gezaaid. Er is er niet één die niet is uitgekomen. Het gaat inderdaad erg snel, en leuk om te zien groeien. Eens ze van hun zaadje ontdaan zijn, en dus hun voeding uit de zon (via fotosynthese) en de grond halen gaat het een pak trager. :(

Veel plezier ermee! Het zijn super boompjes! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Pijnboom-zaden komen op! (Pinus Pinea, parasol-den)

Berichtdoor paffeman op 09 jan 2010 22:50

Hoi, iedereen nog een gelukkig 2010 toegewenst!

De pijnboompjes zijn weer anderhalve week verder, ze groeien behoorlijk al is 't winter. De 4 zaailingen hebben wat langere en stevigere naalden (?) gekregen en er begint bovenin een nieuw kruintje met naalden te komen. Ik ben benieuwd, want dit is voor mij ook een experiment. Via Google heb ik nog geen goed groeiverloop v/d pijnboom gevonden. Hier weer 2 foto's van de 4 parasol-dennetjes...

Groeten Barry
Bijlagen
4x parasol-den.jpg
4x parasol-den.jpg (93.92 KiB) 5868 keer bekeken
4x pijnboom.jpg
4x pijnboom.jpg (97.98 KiB) 5869 keer bekeken
paffeman
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 06 okt 2009 17:39
0 bedankjes

Re: Pijnboom-zaden komen op! (Pinus Pinea, parasol-den)

Berichtdoor Christophe op 09 jan 2010 23:55

Leuk dat je het topic update Barry.

Ja hé, de pijnboom zaailingen zijn super om te volgen. Als ze nog groeien uit het zaad gaan ze nog lekker, al is het winter, maar nadien groeien ze wat trager. Hoewel met je goede zorgen zal het allemaal wat sneller gaan waarschijnlijk ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Exotische bomen en struiken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten