W. filifera

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

W. filifera

Berichtdoor Rico op 09 aug 2012 21:39

Hallo,

Ik heb 10 of 12 zaden 3 dagen laten weken en een paar keer het water ververst. Toen heb ik ze in een grote pot met zaai en stekgrond gedrukt. Folie eroverheen tegen het uitdrogen en toen warm weggezet bij ongeveer 25-28 graden. Ik dacht dat het wel een maand of twee zou duren voor er wat te zien zou zijn... Nu, 3 of 4 weken later, bleken er 10 zaden uitgekomen te zijn en sommige zijn al 18 cm. lang :shock:
Het folie zat er nog overheen en ze hebben dus geen licht gehad... en er zat ook maar 10 cm. tussen het zand en het folie, dus ze hingen bijna allemaal plat in de pot. :?
Ik heb ze sinds vanmorgen in een leeg terrarium gezet omdat daar flinke lampen boven hangen en de dunne sprietjes staan nu bijna allemaal weer recht en kleuren ook al mooi groen. :D

Afbeelding
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Re: W. filifera

Berichtdoor Rico op 17 aug 2012 17:50

Even een up-date :)

Afbeelding

Het zand komt tot ongeveer aan de bovenkant van het blikje. Nu zie ik al worteltjes onder uit de pot steken en vroeg mij af of ik ze nu al moet verspenen (zo heet dat toch? :oops: )
of moet ik nog even wachten. Meen me te herinneren dat je moest wachten tot hij twee blaadjes heeft, maar dan zijn de wortels volgens mij al door elkaar gegroeid toch?
Dit is mijn eerste poging om palmpjes (of überhaupt iets) te zaaien, dus advies is welkom! :D
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Bjorn. op 17 aug 2012 18:13

Hey Rico

Deze zaailingen heb ik ook, maar bij mij staan ze in een iets kleinere pot.
Al zeker 8 à 9 maanden oud en nog geen wortel te zien, hebben ook al 3 of 4 bladeren.

Omdat ze bij jou nog niet zo heel lang zijn, vindt ik dat vreemd.

Veel succes ;)
Gr.
Bjorn.

5 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 aug 2012 18:46

Hmmm... misschien komt het doordat ze in het terrarium staan.
Lekker vochtig en 10 uur volop licht per dag. ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Dim op 18 aug 2012 23:50

dag Rico

Ik denk dat je gerust nog even mag wachten om ze op te potten. Ik had mijn filifera's net zoals jouw (en velen op het forum) samen in een pot geplant. ik denk dat ik bijna een jaar gewacht heb voor dat ik ze verpot heb. Als het zover is gewoon je pot met plantjes voorzichtig schuinkieperen en de worteltjes uit elkaar puzzelen :roll: en oppotten.

Greets Dim
Dim

8 bedankjes

Berichtdoor Rico op 19 aug 2012 17:35

Oké. Bedankt voor je reactie! Dan laten we ze nog maar even mooi staan waar ze staan. :)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor hexina op 31 aug 2012 20:44

Jou zaailingen zijn opgeschoten. Ik had mijn pot met dadelpitten per ongeluk afgedekt metceen plank en met opruimen zaten er verassend nog 6 zaailingen te zoeken aar licht. Ik heb ze eerst binnen laten wennen en daarna buiten in de schaduw en vervolgens staan ze nu in de zon. De lange zaailingen hebben inmiddels een 2e klein blad aangemaakt.
Ik heb ze ook verspeends en ze hadden behoorlijke wortels. :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Rico op 31 aug 2012 21:05

Ze doen het leuk inderdaad. :D Ze zijn nu ongeveer 10-15 cm. langer als op de laatste foto.
Maar nog geen tweede blad.
Leuk dat jou dadels het nog doen ondanks de plank op hun kopjes. :lol:
Ik heb nu ook dadel zaailingen staan. Ik wist niet of mij dat ook zo goed zou lukken als met de W. fillifera's dus heb maar gelijk een stuk of 50 dadels in twee potten geduwd. En bij wijze van test, heb ik er ook nog eens 50 in grotere transparante bekers geduwd.... :?
De eerste lading in de grote potten zijn nu bijna allemaal uitgekomen en staken al een paar cm. door het zilverfolie heen hahaha. :lol:
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken