Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor s.janssen op 04 jan 2015 00:17

Ik ben ook begonnen, gisteren gezaaid :) :thumb_up: :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor AIREMULP op 04 jan 2015 09:33

He Dimi ze staan onder een kweektunnel in de kas om ze tegen scherpe zon te beschermen en de luchtvochtigheid een beetje hoog te houden. eind january wil ik ze eronder uit halen .
BTW hoe gaat het met jouw overwinteraars ?

Luc dat is goed ik heb er genoeg :thumb_up:

Sylvan succes met zaaien.


Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 jan 2015 20:59

Met mijn overwinteraars gaat het nog steeds goed. Vooral de kleine doet het heel goed die nog steeds heel fier met het frisgroene blad tegen het dakraam staat. De grotere ernaast voorlopig ook nog goed echter is het bestaande blad alweer helemaal verschrompeld zoals elk jaar dus momenteel weer bladloos maar de stelen en stam blijven voorlopig goed en staat nog vast in de grond... Deze was ook bezig met een nieuwe rol uit te gooien en die ziet er ook nog steeds goed uit, het lijkt er zelf op dat deze rol ook heeeeel erg langzaam verder groeit. Het moeilijkste moment gaat er binnenkort weer aankomen. Elk jaar gaat het steeds goed tot Januari, dan gaat het plots snel achteruit. ik hou ze nu heel goed in de gaten en zit nog even te denken hoe ik de grote binnenkort terug in gang kan krijgen zonder deze naar de warme droge woonkamer te brengen. Veel licht en vooral hoge luchtvochtigheid zijn een must, droge lucht is fataal of het nu warm en licht is maakt niet uit...
Ik neem ook graag terug wat van je over als ze beschikbaar zijn Edwin maar dat wist je al ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor AIREMULP op 05 jan 2015 09:21

Is het niet wat om hem eind january toch gewoon wel te verplaatsen naar de woonkamer maar er dan een grote doorzichtige plastic zak omheen ( soort van klein tentje maken ) .
voor extra luchtvochtigheid en warmte binnenin,wel met wat gaten erin of af en toe luchten .
Heeft hier ook wel eens goed gewerkt bij andere planten.

Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 jan 2015 07:51

Zo had ik het vorig jaar al gedaan maar zo kreeg ik alsnog de luchtvochtigheid niet hoog genoeg met alle gevolgen... Maar zit toch weer iets in die trend te denken... Ik laat het wel weten als het zo ver is, tips altijd welkom natuurlijk.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor AIREMULP op 10 feb 2015 17:50

Even een update van de plantjes.


Edwin
Bijlagen
P1160381.jpg
P1160381.jpg (124.91 KiB) 4109 keer bekeken
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 feb 2015 18:57

Die doen het goed Edwin, mooi :applaus:

Ik zal binnenkort ook nog eens een foto update plaatsen.
Men grootste exemplaar heb ik half Januari aangepakt door er een frame rond te bouwen en dan plastiek rond het frame om de luchtvochtigheid op peil te kunnen houden. Deze staat nu sindsdien in de warme woonkamer voor het raam. Zoals elke winter begon die deze tijd weer snel achteruit te gaan wat ik deze keer een stapje voor wou zijn. En dat is nu ook deels gelukt. Het werd weer in snel tempo bruin en slap en is hierdoor weer veel gekrompen in formaat. Echter heb ik sinds eind vorig week weer groei ontdekt en sinds gisteren heeft die weer een volledig blaadje uitgegooid :thumb_up:

Dan heb ik nog een kleiner exemplaar dat nog steeds onder het zolder raam staat en die heeft tot mijn verbazing weer helemaal nergens last van, sterker nog, hij heeft ondertussen ook al weer een nieuw blad uitgegooid en ziet er super gezond uit als in de zomer :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor AIREMULP op 10 feb 2015 19:17

Blijft toch wel een probleem he dat aftakelen van de colocasia in de winter.
Blijkbaar is dat zolderraam een goede plek . :thumb_up: Die kan wel eens uitgroeien tot een flink exemplaar deze zomer. :o
verschillende colocasias die ik nu als plant overwinter in de kas daarbij zie ik ook veel van die verslechtering in de winter.
En die staan nog wel in de kas bij 16 graden .


Edwin
One life, live it !!
Avatar gebruiker
AIREMULP
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 02 mei 2010 17:41
Woonplaats: Apeldoorn
135 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 feb 2015 19:59

Het vreemde is dat de grote ook steeds onder het zolderraam staat naast de kleine, op dezelfde plek dus. De grote begint dan in Januari te krimpen terwijl de kleine nergens last van heeft :?
Vandaag ontdekt dat de grote (die eigenlijk ondertussen al kleiner is dan de "kleine" op zolder :roll:) al een tweede blaadje uitgooit :o Het klinkt wel mooier dan het eruit ziet voor de moment hoor. Het eerste blaadje rolt niet volledig open en is ook flink naar onderen gebogen (bladsteel gekruld)
Maar het belangrijkste is dat die groeit en dus hersteld ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Colocasia Gigantea Thailand Giant Strain

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 feb 2015 15:57

Zoals beloofd ook eens een foto update...

Hieronder de grote, of toch wat er nog van overblijft :roll:, op 17 Januari, van de koele zolder afgehaald en ontdaan van alle verdroogde delen. Met houten latjes een frame rond de pot gebouwd en die omwikkeld met wikkelfolie. Met de plantenspuit eens goed wat vocht in het geheel vernevelt en dan voor het raam en boven de verwarming geplaatst...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft even geduurd maar na genoeg geduld, licht, vochtig en warm houden komt de groei er terug in :thumb_up:

Afbeelding

En foto van vandaag...

Afbeelding

De kleine die nog steeds op de koele zolder staat is nog steeds aan het pronken en heeft het blijkbaar erg naar zijn zin. Hieronder foto's van 17 Januari...

Afbeelding

Afbeelding

En hieronder foto's van vandaag...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten