zaaien?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: zaaien?

Berichtdoor Christophe op 20 aug 2008 15:42

Hoi Kris,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit een olijfboompje gezaaid heb, maar ben het wel van plan.

Je zou ze wel goed moeten kunnen stekken, dus bij de buurman even een stekje nemen kan je dus ook doen. :D

Zelf koop ik kleine plantjes, en kweek ze verder op. Ik ga echter proberen om ze ook zelf te stekken. Met stekken van buxus heb ik goede ervaring, maar of het met de olijfboompjes ook zal werken valt dus af te wachten ...

Verder ga ik ervan uit om ze zoals bij palmbomen in zaai en stekgrond te zaaien, matig vochtig houden, en vooral een lekker warm plaatsje. Een beetje geduld zal ook op zijn plaats zijn natuurlijk ;)

Verder kan ik je doorverwijzen naar http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2194&i=148&t=148

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaaien?

Berichtdoor Christophe op 20 aug 2008 16:23

Buxussen stekken is helemaal niet moeilijk. Je dient slechts enkele voorwaarden in acht te nemen om tot een goed resultaat te komen. 50-80% is zeker haalbaar.

1) Neem stekjes van een gezonde plant.

2) Snijd het stekje met een erg scherp mesje schuin af (bv.stanleymes) Het stekje moet ongeveer 10 - 15 centimeter lang zijn.

3) Doe de eventuele blaadjes en zijtakjes ervan tot 5-7cm van de onderkant. Vaak wordt beweerd om ook de schors van dit deel te doen (dat dus in de grond komt) Doe dit niet! De worteltjes komen net uit deze schors. Als je de stekjes vroegtijdig uit de grond haalt, kan je dit goed merken.

4) Bevochtig het stukje dat in de grond komt met water. Dan rol je de onderkant van het stekje even in stekpoeder. Doe het overtollige poeder ervan. Steek het stekje voorzichtig in de grond. Hier is het belangrijk dat de aarde goed aansluit, dus mag je nadien de grond een beetje aandrukken. Gebruik stekgrond van een goed merk! Potjes hoeven niet groot te zijn. Ik neem plastic plantenschaaltjes die je in het tuincentrum gratis kunt meekrijgen. 18 stekjes per schaaltje. De rondjes zijn 6-7 cm en ik denk maar 5 cm diep.

5) Geef je stekjes eenmaal goed water.

6) Zet je stekjes weg op een lichte plaats, maar niet in de zon! Dit kan even zoeken worden. Stekjes hebben veel licht nodig, maar in de volle zon verbranden ze één voor één.

7) Verder is het belangrijk om de grond vochtig te houden, én eenmaal per week een verhaaltje voor te lezen. Neem bij voorkeur Sneeuwwitje. Dat horen ze graag :D

Het duurt best lang voor buxusstekjes worteltjes krijgen. Wat ik doe is ze in maart stekken en ze tot de herfst op een erg lichte plaats zetten. Als het goed is hebben ze dan al 'stevige' worteltjes. Je kan ze die herfst nog uitplanten, ofwel in de lente van het volgende jaar.

Veel succes!

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: zaaien?

Berichtdoor Toon op 22 aug 2008 23:55

Christophe schreef:Buxussen stekken is helemaal niet moeilijk. Je dient slechts enkele voorwaarden in acht te nemen om tot een goed resultaat te komen. 50-80% is zeker haalbaar.

1) Neem stekjes van een gezonde plant.

2) Snijd het stekje met een erg scherp mesje schuin af (bv.stanleymes) Het stekje moet ongeveer 10 - 15 centimeter lang zijn.

3) Doe de eventuele blaadjes en zijtakjes ervan tot 5-7cm van de onderkant. Vaak wordt beweerd om ook de schors van dit deel te doen (dat dus in de grond komt) Doe dit niet! De worteltjes komen net uit deze schors. Als je de stekjes vroegtijdig uit de grond haalt, kan je dit goed merken.

4) Bevochtig het stukje dat in de grond komt met water. Dan rol je de onderkant van het stekje even in stekpoeder. Doe het overtollige poeder ervan. Steek het stekje voorzichtig in de grond. Hier is het belangrijk dat de aarde goed aansluit, dus mag je nadien de grond een beetje aandrukken. Gebruik stekgrond van een goed merk! Potjes hoeven niet groot te zijn. Ik neem plastic plantenschaaltjes die je in het tuincentrum gratis kunt meekrijgen. 18 stekjes per schaaltje. De rondjes zijn 6-7 cm en ik denk maar 5 cm diep.

5) Geef je stekjes eenmaal goed water.

6) Zet je stekjes weg op een lichte plaats, maar niet in de zon! Dit kan even zoeken worden. Stekjes hebben veel licht nodig, maar in de volle zon verbranden ze één voor één.

7) Verder is het belangrijk om de grond vochtig te houden, én eenmaal per week een verhaaltje voor te lezen. Neem bij voorkeur Sneeuwwitje. Dat horen ze graag :D

Het duurt best lang voor buxusstekjes worteltjes krijgen. Wat ik doe is ze in maart stekken en ze tot de herfst op een erg lichte plaats zetten. Als het goed is hebben ze dan al 'stevige' worteltjes. Je kan ze die herfst nog uitplanten, ofwel in de lente van het volgende jaar.

Veel succes!

Christophe



hallo,

moet je olijven op dezelfde manier stekken en op hetzelfde tijdstip als buxus?

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 26 dec 2008 18:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: zaaien?

Berichtdoor Christophe op 23 aug 2008 00:11

Hoi Toon,

Ik wil je in de eerste plaats welkom heten op dit forum! Ik hoop dat je hier veel inspiratie vind betreffende je palmboompjes, en andere exotische plantjes.

Ik vermoed dat je bijna alles op deze manier kunt stekken. Plantjes die ik al gestekt heb zijn rozemarijn, hortensia (is niet gelukt :( beter afleggen) druivelaar, buxus, framboos, stekelbes, en nog vele andere dingen waar ik nu niet kan opkomen :)

Palmbomen kan je niet stekken. Die moet je zaaien. Behalve dan de Chamaerops Humilis (meerstammige palm) Hiervan zou je de kleine nieuwe stammetjes die zich aan de voet van de plant vormen kunnen afsnijden, en ze vervolgens in de grond steken. Ik denk dat het niet eenvoudig is, en heb het zelf nog niet geprobeerd. Misschien iets voor de toekomst ... :?

Vermits licht belangrijk is voor stekjes, zou ik het altijd in het voorjaar doen. Dan heb je de grootste kans op slagen.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten