Zaaien Passieflora

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaaien Passieflora

Berichtdoor koenv op 21 aug 2008 14:16

Beste,

Heeft iemand ervaring met het zaaien van passieflora en kan dit nu?

Groeten, Koen
koenv
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 21 aug 2008 14:15
0 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor drolliegirl op 21 aug 2008 17:37

Hey,

Ik dacht gehoord te hebben van mijn oma dat een passieflora een beetje zoals een aardbeiplant is, maar of dit waar is, weet ik niet.
Je zou een stuk van de plant (liefst een uiteinde) in een potje met grond moeten steken en dit zou dan verder uitlopers krijgen. Deze kun je dan van de 'moederplant' afknippen.

Ik heb een mooie grote passieflora en ga het eens proberen omdat ze de mijne zo mooi vond ik haar een stek had beloofd.

Ik zal je laten weten of het lukt...
Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 19:10

Hoi Koen,

Passiflora heb ik als hobby wel eens gezaaid en heb er goede ervaringen mee. Tegen mijn verwachting in eigenlijk. De zaadjes zijn minuscuul klein, maar ze kiemde erg goed (en vrij snel dacht ik ...)

De zaden zijn niet duur, dus ik zou het in ieder geval proberen om ze nu te zaaien. In het beste geval kiemen ze, en stoppen ze uiteraard met groeien in de winter. En in het slechtste geval gaan ze kapot. (ik denk het niet hoor)

Ik heb mijn Passiflora in maart vorig jaar gezaaid, en hij is nu ongeveer 1 meter hoog.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 22:07

Ik heb net even in mijn tuinhuisje gekeken, en heb er nog een twintigtal van de Passiflora Coerulea gevonden. Als je wilt stuur ik je ze gratis op. ;) Ik moet er wel bijzeggen dat ze er al een jaar liggen. Mijn slazaadjes liggen er ook, en die doen het toch nog goed :) dus ik vermoed dat ze nog goed zullen zijn. Ik heb je adres nog wel liggen.
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 22:22

Misschien geldt dit voor sommige soorten (wat ik erg vreemd zou vinden :? ) maar deze kan je alvast binnen in huis, in de serre of gewoon buiten op een beschutte zonnige plaats planten. De plant wordt tot meer dan 3 meter. Na het kiemen in kweekbakje de plantjes verpotten. Geef de planten een goede klimsteun. (ben hier gewoon het etiket aan het aflezen hoor :D )

Ik zal ze morgen voor je posten.

Gratis (een teveel aan) zaden uitwisselen is misschien nog een idee voor op dit forum???
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 22:45

Ik heb je zaden net klaargemaakt. Ze gaan morgen naar de post. Ze lagen wel al een jaar (als het niet langer is :? ) in het tuinhuis, dus over de kwaliteit kan ik me echt niet uitspreken. Daarom stuur ik je ze ook gratis op :D

Ik had ze ooit ergens in een tuincentrum gekocht, en heb ze meteen geplant. Er kwamen er wel enkele uit, maar heb hiervan nog maar één plantje over. Deze staat zomer en winter gewoon buiten in een pot, dus winterhard is hij in ieder geval. (hoewel we amper nog over echte winters kunnen praten natuurlijk)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Zaaien Passieflora

Berichtdoor Toon op 25 aug 2008 20:54

ik heb soms wel wat plantjes te koop. zo heb ik ook maracuya te koop. als je interesse hebt kan je me altijd een berichtje sturen.

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten