Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor marcel1 op 01 apr 2010 09:32

Is er iemand die mij kan raad geven voor het zaaien van fortunei in volle grond, over het tijdstip en de diepte, afdekken of niet afdekken. Hoe vochtig te houden ? (hier is het wel zandgrond).
Dank bij voorbaat.

Marcel1
marcel1
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 31 maart 2010 15:57
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor Olie1605 op 01 apr 2010 09:58

Hoi Marcel,

Welkom op het forum ;)!

De Trachycarpus fortunei is echt een makkelijke soort om te kiemen, als je deze gewoon op de volle grond gooit en wat aandrukt zodat ze even diep zitten als ze groot zijn zal de meerderheid wel kiemen. Dat je met zandgrond zit is zeker geen probleem, af en toe eens meesproeien met de rest van de beplanting is voldoende.

Het tijdstip maakt eigenlijk niet zoveel uit, als ze heel vers zijn en je ze nu zaait, zal je binnen 2-3 maanden de meesten wel zien bovenkomen.

Als je ze in pot zaait zal het normaal gezien wel sneller gaan. Dan hoef je je zaaibak wel af te dekken met plastic of aluminiumfolie voor een goede vochtigheidsgraad. Ook er voor zorgen dat de bak diep genoeg is(minimum 10cm).

Heb je de zaden al lang? Als je verse zaden wil krijg je er gerust van mij wel, heb er genoeg.

Grtn
Olivier
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor amourath op 01 apr 2010 10:33

Mijn ervaring is ook dat je er beter helemaal geen aandacht aan schenkt :) Ik heb al meermaals een poging gedaan om ze binnen te zaaien, in de ideale omstandigheden: goeie zaaigrond, goeie temperatuur, goeie vochtigheid... en ze weigeren dus hardnekkig om boven te komen. Na zo'n poging was ik het even beu en heb ik de hele pot in de tuin gekieperd, tussen de andere planten... en een paand maand later ontdekte ik daar dus zaailingen! Ik heb dus helemaal niks gedaan, géén extra vocht, ze kregen gewoon water als ik de andere planten water gaf...
Dit jaar ga ik het opnieuw zo doen: een pak zaden in een afgesloten stukje tuin, wat beschut door andere planten en gewoon wachten... makkelijk hé :mrgreen:

(Mijn allereerste palmboom heeft het ook zo gedaan: ik heb die zelf nooit gezaaid, en kwam bij het kruien plots een plantje tegen dat wel op een palmzaailing leek... en na 3 jaar nu is het duidelijk dat het een trachy is, die nooit bescherming of verzorging heeft gehad en het uitstekend doet, ook afgelopen 2 winters géén schade! Het zaadje kwam allicht van bij de buren, die 2 trachy's in pot hebben staan.)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor marcel1 op 01 apr 2010 11:18

bedankt voor jullie reactie
Marcel
marcel1
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 31 maart 2010 15:57
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor Sara op 10 apr 2010 21:23

Wij gaan het ook eens in volle grond proberen... Vorig jaar ook in een bakje met potgrond, vochtig houden en met folie bedekt maar van de 25 zaden zijn er maar reeds 7 uitgekomen.
Misschien geen verse zaden, hebben het ergens online gekocht maar misschien hebben we iets verkeerd gedaan...
Sara
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 apr 2010 21:15
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor Christophe op 10 apr 2010 21:31

Hey Sara,

Mja, 7 is nu niet echt veel, maar je hebt dan toch mooie zaailingen hé. Het is niet dat deze zaadjes zoveel kosten. Als je de helft kan laten kiemen zit je goed. 80% (of meer) is veel, en 7 op 25 is ... volgende keer beter :mrgreen: Al doende leert men hé ;)

Heb je gewone potgrond gebruikt of zaai en stekgrond? Hier vind je alles over het zaaien van palmbomen: Palmbomen zaaien (link volgen) ;)

Veel succes volgende keer!

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor KevinC op 10 apr 2010 21:35

Hey Sara

Trachycarpus fortunei moet je zaaien bij een temperatuur van ongeveer 20°C, grond lichtvochtig houden.
Bij fortunei's zaai ik meestal in een bloembak met zaai -en stekgrond erin, de zaden erin (ongeveer even diep als ze hoog zijn), vochtig maken en dan een plastic folie over de bak zodat alles goed vochtig blijft. Dan zet ik de bak meestal ergens weg waar hij niet in de weg staat en om af en toe ga ik eens kijken of ze al gekiemd zijn.
Kiemingsduur en opkomst hangt af van de versheid van de zaden. Bij verse zaden kunnen ze na 3-4 weken al kiemen, bij oude zaden kan het maanden duren.

Ik weet niet wanneer je de zaden gekocht hebt, maar het trachycarpuszaden oogstseizoen loopt van februari tot maart/April. Als je dan zaden koopt zijn ze meestal heel vers.

In het begin is het niet makkelijk om palmzaden te laten ontkiemen maar met vallen en opstaan leer je veel bij. Ik weet nog goed hoe ik een paar jaar geleden mijn eerste palmen zaaide, er is toen niks gekiemt... :roll:
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor Sara op 10 apr 2010 21:40

We hebben zaai- en stekgrond gebruikt... In een bloembak, rechthoekig, 10 cm diep, met folie erover en elke week even verlucht.
Wanneer we ze juist geplant hebben kan ik niet van buiten zeggen, heb het wel genoteerd...
Ja klopt hoor al doende leert men, maar het was een kleine ontgoogeling :)
Sara
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 apr 2010 21:15
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor KevinC op 10 apr 2010 21:44

In het begin was ik vaak ook ontgoocheld maar nu bijna niet meer hoor.
Als je wil geef ik je vrijdag wel wat Trachycarpus fortunei zaailingen mee als je de yucca komt halen.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei zaaien in volle grond

Berichtdoor Sara op 10 apr 2010 21:51

Ok, hartelijk bedankt alvast!

Ben je vrijdag rond 20uur thuis? Dan komen we de yucca ophalen als het goed is...
Sara
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 apr 2010 21:15
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron