door palmguy op 07 jan 2015 23:28
Hallo
Ik heb zaaiervaring met de volgende Yucca soorten
Rigida, Elata, Torreyi, Schidigera, Glauca, Rostrata, Thompsoniana, Wipplei var Eremica, Wipplei var Wipplei, Baccata, Brevifolia var Brevifolia, Brevifolia var Jaegeriana, Carnerosana, Aloifolia, Treculeana,
Dit jaar ga ik verder met weer andere soorten
Succesvol Yucca' s zaaien is eenvoudig, indien de zaden enigsins vers zijn kan het niet mislukken.
Hoe doe ik het ?
1. ik laat de zaden 2 à 4 dagen weken in lauw water temp 22 gr wat zo nu en dan ververst wordt.
indien het echt verse zaden zijn zul je zien dat er reeds kiemers zijn.
2. ik gebruik volgende zaaimedium : cocopeat, lavagruis, perliet of een mengeling naar willekeur van deze. ( er zijn ook andere mogelijkheden maar ik gebruik enkel dit )
Constante temperatuur van 22 graden is voldoende voor alle hierboven vermelde soorten. Ook wisselende temperaturen kan bv 15 graden s' nachts en 25 graden overdag. Zelfs nog groter variaties in temperatuur kan maar is vermoedelijk niet ideaal.
3. eens gezaaid bedek ik de zaden slechts enkele mm.
4. zodra ik kiemers heb tracht ik ze zoveel mogelijk licht te geven.
5. de jonge Yucca' s hebben regelmatig een slok drinken nodig, de weerstand tegen de extremen van de woestijn wordt pas op latere leeftijd verkregen.
De behoefte tot licht van de jonge Rigida' s heb ik duidelijk opgemerkt en staat ook bescheven in de literatuur. Groei van de Rigida' s varieert van middelmatig tot heel goed.
Rigida' s zijn erg mooi maar vermoedelijk niet geschikt voor volle grond cultuur in onze regio' s.
Vriendelijke groeten
Guy