Phoenix sylvestris overpotten of niet?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Phoenix sylvestris overpotten of niet?

Berichtdoor afe op 05 sep 2015 12:16

Hallo allemaal.

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met het planten van Palmen.
Ik heb nu 3 Phoenix sylvestris ( Ook wel bekend als Silver date palms).
Nu is het zo dat 1 van de 3 is begonnen met groeien de andere twee stellen nog niks voor.
Ik heb ongeveer 3 weken geleden die ene die is begonnen met groeien gepot in een grotere pot met gaten er onder, speciale palmengrond en wat voeding. Die heb ik buiten onder een kersenboom geplaatst en ziet er netjes uit. Nu het kouder begint te worden wil ik hem binnenhalen en op het moment dat ik de pot wilde oppakken hoorde ik geknap en tot mijn grote verbazing waren er twee wortels onderin uitgegroeid zo de grond in door de gaten van de pot. Nu is mijn vraag dus het volgende.

1: Is de pot te klein?
2: Moet ik die wortels afknippen of niet?

Men zegt dat je niet al te grote ruimte moet geven dus niet al te grote pot, maar in de natuur groeien ze toch ook vrij?

Foto1: de twee palmen die niet willen groeien.
Afbeelding

Foto2: De palm die wil groeien maar wortel komt uit onder de pot vandaan door de gaten.

Afbeelding

Foto 3: De stam van de groeiende palm.

Afbeelding

Foto4: Zie hoe de wortels groeien onder door de gaten.

Afbeelding

Foto5: Nog een keer de wortel.

Afbeelding

Foto6: Oude en nieuwe pot naast elkaar. Is dit te groot voor zo een palmboom?
Afbeelding

Foto7: verschil in potten.
Afbeelding

Foto8: Nog een keer de twee potten voor vergelijking.
Afbeelding
afe

0 bedankjes

Re: Phoenix sylvestris overpotten of niet?

Berichtdoor Dennis_S op 05 sep 2015 14:19

Het hangt er van af wat je doel is. Wil je een palm niet te hard laten groeien en hanteerbaar houden voor langere tijd, dan houd je de pot aan de kleine kant en bemest je op gezette tijden met de juiste meststoffen in de juiste verhoudingen. Je kunt zo palmen erg oud laten worden, maar erg snel groeien ze dan niet.

Als je doel is de palm zo snel mogelijk een stuk groter te laten groeien, geef je m een pot die zo groot mogelijk is. Precies omdat in de natuur de ruimte ook onbeperkt is. De omstandigheden in de pot moeten dan wel goed zijn. Overtollig water moet weg kunnen en je mengsel moet niet teveel vocht vasthouden (hoewel sommige palmen dat juist prima vinden). palmen, maar ook andere planten, zullen in veel te grote potten echt erg snel groeien. Mesten komt dan ook niet meer zo nauw en is ook veel minder nodig.

Je kunt dus overwegen je plant over te zetten in een grotere pot en de lang uitgegroeide wortels voorzichtig te bevrijden en heel mee te nemen in de nieuwe pot. Wortels zullen door de gaten groeien als de gaten contact maken met de grond eronder. Je kunt beter dan een pot op stenen zetten of op een schotel, de kans dat er dan wortels uit de pot groeien is dan veel kleiner.

Phoenix, maar ook andere soorten, hebben de neiging idd lange verticale wortels te maken. Kies dus sowieso een zo diep mogelijke pot.
Dennis_S

348 bedankjes

Re: Phoenix sylvestris overpotten of niet?

Berichtdoor Rob op 05 sep 2015 15:23

Voor een zaailing van 4 blaadjes is die pot groot zat. Er mag een hand grond bij om aan te vullen.

De wortel die eronderuit komt is typisch voor Phoenix, maar andere soorten doen het ook. Zet hem op de nattere ondergrond en hij groeit gewoon onder de pot verder.
Het lijkt me in deze fase van de groei beter dat ie wortels maakt in zijn pot, want die uitstekende wortels verdrogen toch. Ik knip ze niet af, maar laat ze zitten als het palmpje binnen gaat.

Ervan uitgaande dat die kokosnoot voor de show is: ik zou die twee zaailingen P. sylvestris kleiner oppotten voor de winter - scheelt een pak ruimte.

PS: kouder worden zal het zeker, maar er is nog geen reden tot onmiddellijke actie. Ik ga ervan uit dat Phoenix nog zeker 2.5 maand buiten blijft (zelfs de roebelnii)

gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes