Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 14 jun 2016 22:13

Klinkt spannend! Op dit moment staan onze zaailingen nog binnen waar het altijd warm is en vrij veel zon is, misschien bevordert dit alles wat.

Opvallend trouwens is hoe de Phoenix Dactylifera groeit! op 3 mei gezaaid (gewoon dadels uit de supermarkt), op 2 juni zijn ze opgekomen, en nu reeds bijna 15cm op de teller! Zijn deze nog sneller dan de Canariensis of had ik "superzaad"? ;) Ik zeg er wel bij dat ik een deel in het donker laten opkomen heb. Die staan beduidend hoger dan het deel die in het licht opgekomen zijn (de meesten zijn zelfs nog niet opgekomen in het licht!)

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 14 jun 2016 22:21

De dactylifera's groeien sneller omdat ze op zoek zijn naar licht! Ik zie ook dat het steeltje erg dun is en dan hebben ze te weinig licht. De canariensissen zullen de dactylifera's zo weer inhalen. De Phoenix Dactylifera is over het algemeen minder snel dan de Canariensis. Als je ze allebei in precies dezelfde omstandigheden laat zaaien en precies dezelfde omstandigheden laat en opkomen en groeien, dan is de canariensis zeer waarschijnlijk sneller.

Ik heb ze meteen toen ze opkwamen in de zon gezet, zo hoefden ze nooit meer te wennen aan de zonnestraling :thumb_up: .
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 14 jun 2016 22:31

Ah vandaar! Wij zijn aan het experimenteren met een tijdje in het donker laten op te komen na dit gelezen te hebben hier bij palmvrienden. Bij onze Canariensisen was dat ook zo dat ze smalletjes waren als ze uit het donker kwamen, maar vrij snel daarna ging hij helemaal open. Benieuwd of de Dactylifera dit ook zal doen. Ik zal regelmatig updates posten 8-)
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 14 jun 2016 22:45

Leuk Jumbo0! De Dactylifera's zullen dat ook doen, eenmaal ze daglicht krijgen, dan gaan de bladeren open. Als je ze nog langer in het donker laat staan, dan zullen de bladeren slap en lang worden.

PS: ik zal ook regelmatig updates posten, alleen komende dagen door het slechte weer waarschijnlijk niet veel verandering bij mijn palmpjes helaas.
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 14 jun 2016 22:47

Oh is ben misschien nog iets vergeten,

Mijn zaailingen groeien misschien ook heel snel omdat ik ze in een mega pot heb gezet. Dus ze hadden/hebben nog steeds alle ruimte om wortels aan te maken. Er groeit nog niet eens 1 wortel onderuit dus ze hebben nog veel ruimte.. :thumb_up:
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 28 jun 2016 19:43

Ondertussen zit het blad al aan zo'n slordige 26cm en blijft maar groeien elke dag! Ik ben benieuwd hoe lang dit nog doorgaat alvorens een nieuw blad te vormen. Ik post binnenkort nog enkele foto's! :)

Trouwens, de Dactylifera haalt de Canariensis met gemakt in tot nu toe :o
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor samuel clarys op 28 jun 2016 23:14

ik moet zeggen bij het zaaien van mijn phoenix dactifera en canariensis dat de dactifera na 1 week al uitkwamen terwijl canariensis een maand later.

Op dit moment is mijn dactifera nog steeds rapper aan het groeien (een derde blad) en de canariensis wat trager (2de blad komt nu pas)

Nuja als je echt een gemakkelijke palm wilt dan is washingtonia nog rapper dan de phoenixen
samuel clarys
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 07 okt 2015 22:44
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 29 jun 2016 14:05

Klopt, die heb ik ook staan (robusta en binnenkort ook Filifera), maar valt me op dat die bladeren precies allemaal slapper zijn? Eens ze de 15cm passeren 'vallen ze om', maar dit zal wel normaal zijn zeker?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor samuel clarys op 29 jun 2016 22:44

hier zijn ze stijf, morgen eens een fotomaken
samuel clarys
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 07 okt 2015 22:44
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 30 jun 2016 21:55

Vandaag gemeten, de P. Dactylifera meet ruim 31cm, maar nog geen spoor van een tweede blad :?: Ook een fotootje gemaakt van de W. Robusta, die heeft wel een klein speertje al, maar bij al mijn zaailingen valt het blad wat om ("slap"). Vreemd, niet?

Afbeelding

Afbeelding
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten