Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 07:45

Maar de filifera zou wel een pak slechter tegen vocht kunnen, wat in onze winter dan weer een nadeel is. Overigens zit er maar een 2 à 3 theoretische graden verschil op winterhardheid.
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 07 jul 2016 17:17

Wooww, dat is wel een heel breed blad voor als eerste blad. Bij mij was pas het 3de blad pas zo breed. Jumbo0, mogelijk krijgt die zaailing met dat brede blad veel eerder een eerste gedeeld blad dan de andere. Want het 1ste blad is meestal redelijk smal, en daarna worden de bladeren steeds breder, maar die zaailing slaat de 'beginfase' over :D (zo lijkt het). Kan het kloppen dat die zaailing met het brede blad veel meer zon krijgt? Want als ze lekker veel zon krijgen zijn ze breder en minder lang.

PS; 36 cm is toch wel erg groot!! Even over het weer; De zomer moet volgens mij nog beginnen want tot nu toe is het echt geen goeie zomer. (en zeker voor onze phoenixen ;) )
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 07 jul 2016 18:29

De Phoenixen staan allemaal onder kweeklicht (wit met een tint rood) dus die krijgen allemaal evenveel licht. Bij die ene dikke viel het al op als het steeltje boven de grond kwam piepen, het was de breedste van allemaal, we hielden die toen al in het oog!

Misschien is het kweeklicht in combinatie met een warme kweekkamer (25 a 30 graden constant) een factor voor de hele lange eerste bladeren?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 07 jul 2016 20:16

Jumbo0, hoeveel zaailingen heb je? Als ik jou was zou ik ze op een vensterbank zetten op het zuiden (als je die hebt). Want dan krijgen ze al voor de helft 'echt' zonlicht want er wordt nog wat UV-straling gefilterd door het glas. Ook zou ik ze in ieder geval al laten kennismaken met de echte zon (buiten).
Niet te lang buiten neerzetten want dan kunnen ze verbranden. :? ;)

Een goeie dag om ze te laten wennen is komende zaterdag, mooi zonnig weer het wordt a.s. zaterdag 20 tot 25 graden en in de zon nog warmer (rond 30 graden) in NL dan. In België nog wat warmer.
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor samuel clarys op 07 jul 2016 23:19

Jos Mannaart schreef:
samuel clarys schreef:ok, dactifera krijgt hier al een mooie 2de blad, hij is wat kleiner dan de jouwe, deze hebben dan ook een kleine vorst meegemaakt (uitgekomen februari, buitengezet ergens in maart).
Foto 2 is de washingtonia filifera deze krijgen nu hun 2de blad en stonden al sinds januari buiten, doen het dus erg goed

Vrees dat foto 2 de Washingtonia robusta betreft.
Robusta vind ik zelf heel mooi maar is naar zeggen een stuk minder winterhard dan de filifera


nee is filifera, had robusta zaden maar daar zat een schimmel op, de filifera heb ik opgekweekt via de zip-zak theorie.
Deze zaailingen hebben heel de winter buiten gestaan onbeschermt
samuel clarys
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 07 okt 2015 22:44
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 08 jul 2016 05:23

Sander@ schreef:Jumbo0, hoeveel zaailingen heb je? Als ik jou was zou ik ze op een vensterbank zetten op het zuiden (als je die hebt). Want dan krijgen ze al voor de helft 'echt' zonlicht want er wordt nog wat UV-straling gefilterd door het glas. Ook zou ik ze in ieder geval al laten kennismaken met de echte zon (buiten).
Niet te lang buiten neerzetten want dan kunnen ze verbranden. :? ;)

Een goeie dag om ze te laten wennen is komende zaterdag, mooi zonnig weer het wordt a.s. zaterdag 20 tot 25 graden en in de zon nog warmer (rond 30 graden) in NL dan. In België nog wat warmer.


Goh, ik vermoed zo'n 35 Dactylifera's en 5 Canariensis' (+ nog heel veel andere agave's, yucca's,...). Sommigen hebben al eens buiten gestaan, maar is inderdaad misschien niet slecht om ze nog eens een dagje buiten te laten vertoeven.
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 11 jul 2016 14:08

Hoi iedereen,

Ik heb een vraag,

Ik ga over 1,5 week op vakantie naar Spanje voor 15 dagen. Nou heb ik zaailingen van de canariensis die ik graag nog levend en groen zie als ik terugkom. Want moet ik ze als ik weg ben buiten of binnen neerzetten? Als ik ze binnen neer zet krijgen ze 2 weken geen water (kunnen ze 2 weken geen water aan?). Maar als ik ze buiten neerzet bestaat de kans dat ze ook geen water krijgen (bijv. tijdens een hittegolf). Maar de kans bestaat ook dat ze teveel water krijgen (tijdens zeer hevige onweersbuien bijvoorbeeld). Mijn zaailingen zijn erg gevoelig voor teveel water, want dan worden de bladeren bruin en slap.

Wat kan ik het beste doen? Of heeft iemand nog een ander idee?

Bedankt voor de hulp!

Groet Sander
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor samuel clarys op 12 jul 2016 14:30

je goede buurman/vrouw vragen om te wateren
samuel clarys
 
Berichten: 87
Geregistreerd: 07 okt 2015 22:44
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor jumbo0 op 14 jul 2016 06:48

Ondertussen al redelijk wat Dactylifera's met een tweede blad. Bij de Washingtonia's zijn de tweede bladeren zelfs al bijna zo groot als de eerste! Is dit het teken dat het derde blad er al zou aankomen? :o

Zijn er hier eigenlijk leden met een grotere dactylifera in de tuin? Want ik zie mensen met een Canariensis, maar een Dactylifera is toch een stuk winterharder?
Op mijn blog kan je handig voor verschillende planten/bomen volgen hoe snel ze groeien, dit allemaal met foto's! Dit moet zowat alle "hoe lang tot.." vragen oplossen.

http://www.tropicalfever.net
jumbo0
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:29
Woonplaats: Oostakker, Gent
3 bedankjes

Re: Phoenix Canariensis + Dactylifera Kiem/groeitijden?

Berichtdoor Sander@ op 20 jul 2016 10:10

Jumbo0, bij washingtonia is het 4e blad al gesplitst!
Dus dit jaar zal de washingtonia al gesplitst zijn.

Bij mij groeien ze echt heel snel nu met dit mooie weer. Ze krijgen echt een grote groeispurt :D !
Komt door deze enorme hitte en ik woon ook nog in zuidoost NL. Gister al 35 tot 40 graden tegen de zuidmuur waar ze staan. Heel de dag staan ze ook vol in de brandende zon. En vandaag 40 tot 45 graden, dat is wel erg heet vind ik, ik zal ze daarom ook regelmatig besproeien vandaag, maar de palmpjes vinden het blijkbaar wel lekker :D . Het eerste gesplitste blad groeit ook echt zeer snel. Jammer dat dit weer na vandaag alweer voorbij is, maar voor ons is het wel lekker. Na vandaag trouwens ook niet slecht zomerweer met 20 tot 25 graden. :thumb_up:
Sander@
 
Berichten: 158
Geregistreerd: 08 maart 2016 18:23
Woonplaats: Eindhoven
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten