wanneer ficus carica stekken

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: wanneer ficus carica stekken

Berichtdoor Dejagere op 19 aug 2010 23:51

Bij zomerstek neem ik takjes van 10 a 15 cm,ik laat er slechts 1 blad aan en bij ras met bladeren die red groot zijn halveer ik zelfs het blad,ik neem gewone stekgrond ,de plastiek erover raakt de bladeren niet en verwijder ik geleidelijk aan (na enkele dagen reeds meer en meer gaten erin),ik hou de stekken in het licht maar in de schaduwzijde van mijn huis buiten.Ik had echter altijd de beste resultaten met winterstek in november.Momenteel heb ik geen stekken staan door knieproblemen,ik heb enkel wat Goji bes gezaaid omdat ik het kweken moeilijk kan laten en eens wat nieuw wil proberen.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: wanneer ficus carica stekken

Berichtdoor emve1980 op 07 okt 2010 10:02

Ik stek de vijg meestal begin februari, op dat moment snoei ik de vijg ook. Het snoeiafval knip ik in takjes van ongeveer 10-15 cm, met een knop ongeveer 1 cm van het einde. Deze takjes zijn ongeveer 0,5 cm in doorsnede, een jaar oud. Ik zet alles bij elkaar in een bakje water, waterpeil ongeveer 5 cm. Niet afdekken, gewoon op kamertemperatuur wegzetten. Iedere week het water geheel verversen. Na 5 tot 8 weken zitten er aan 90% van de takjes worteltjes van enkele milimeters lang, op dat moment pot ik ze op: per takje in een potje gewone potgrond. 2 Maanden later een heel klein beetje vloeibare mest geven. Tegen het einde van de zomer zijn ze dan uitgegroeid tot ongeveer 30 cm lange stekken, met een blad of 7-10. Vanaf het moment van oppotten heb ik eigenlijk nooit uitval.
emve1980
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 maart 2010 10:11
1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten