ananas zaaien is gelukt !!!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor amourath op 28 maart 2011 14:27

lily-anne schreef:Ik wil toch ook even vermelden dat het heel gemakkelijk lukt om het bovenste gedeelte van een ananas op water te laten bewortelen - ik heb op het ogenblik 1 ananas plant die in grond is geworteld en 1 op water - als je daar meer details van wil weten , dan vraag je het maar , dan schrijf ik mijn ervaringen hier even bij.


Graag! Ik heb het 2 keer geprobeerd met een ananas op grond maar dat resulteerde 2 keer in een rotte boel. Nu had ik ook wel moeite om een goeie ananas te vinden, bij heel veel zit het middenste van de kroon gewoon al los in de winkel, dus daar groeit niks meer uit verder.
Misschien probeer ik het wel eens op water, ik ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor Klaas-Jan op 28 maart 2011 19:07

Hierbij de foto's van mijn Ananasjes...
Bijlagen
DSC02685 [1600x1200].JPG
DSC02685 [1600x1200].JPG (231.4 KiB) 6262 keer bekeken
DSC02690 [1600x1200].JPG
DSC02690 [1600x1200].JPG (234.87 KiB) 6262 keer bekeken
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor treehugger op 29 maart 2011 17:49

Ik had pas ook wat ananas zaden appart gelegd maar het ontbrak even aan zaairuimte.
Wel leuk dat het zo goed lukt. :thumb_up:

lily-anne schreef:Ik wil toch ook even vermelden dat het heel gemakkelijk lukt om het bovenste gedeelte van een ananas op water te laten bewortelen - ik heb op het ogenblik 1 ananas plant die in grond is geworteld en 1 op water - als je daar meer details van wil weten , dan vraag je het maar , dan schrijf ik mijn ervaringen hier even bij.
Ben benieuwd naar de foto van jouw ananas zaailingen !
groetjes
Lily-Anne

Ik heb al 2 keer geprobeerd om het bovenste deel van een ananas te laten bewortelen maar de bladeren worden na een paar dagen snel bruin en gaan indrogen, 2 keer mislukt dus.

Ik had hier wat info vandaar gehaald:
How To Grow A Pineapple Top Indoors

Klaas-Jan schreef:Hierbij de foto's van mijn Ananasjes...

Hoe oud zijn de plantjes op de foto?
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor Klaas-Jan op 29 maart 2011 20:49

De zaadjes heb ik gepoot op 25-11-2010 en daar zijn dit de zaailingen van. Het ontkiemen ging behoorlijk snel dus zullen de zaailingen nu zo'n 3 maanden oud zijn.

Ik heb er 11 gezaaid waarvan er 11 zijn opgekomen, de één wat eerder dan de ander, maar toch 100% ontkieming.
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor s.janssen op 29 maart 2011 21:11

Heel erg interesant! Ik heb het ooit geprobeert om volgens de site zaaieens.nl een ananas te stekken en in de grond te doen. Wat jammer dat niet gelukt is. Morgen koop ik weer een ananas (blijf proberen) en ga het nu eens met zaaien doen.

In het glas water, veranderd dat niet in 1 rotte boel?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor treehugger op 29 maart 2011 22:24

s.janssen schreef:Heel erg interesant! Ik heb het ooit geprobeert om volgens de site zaaieens.nl een ananas te stekken en in de grond te doen. Wat jammer dat niet gelukt is. Morgen koop ik weer een ananas (blijf proberen) en ga het nu eens met zaaien doen.

In het glas water, veranderd dat niet in 1 rotte boel?

Nee, volgens de site How To Grow A Pineapple Top Indoors moet je plakjes van de onderkant van het bovenste (afgedraaide) deel snijden tot je de 'wortels' ziet. Deze zouden moeten uitlopen.
Zoals gezegd is bij mijn pogingen de ananas na een aantal dagen erg bruin en ziet er niet meer gezond uit en hebben zich nog geen wortels gevormd. Misschien zijn de ananassen niet vers genoeg? Ik probeer meestal een ananas uit te kiezen met de minste droge punten.
Naja volgende keer misschien beter, en dan gaat ik ook meteen de zaadjes planten. :D
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor shusui op 29 maart 2011 22:35

Ik heb dat een jaar of 2 geleden gedaan met een ananas, de kop eraf gesneden en in een glas met water gezet in de propagator (30°C)
Na enkele dagen kwamen er wortels en dan heb ik hem opgepot en hij is aan de groei gegaan.

Gr,
Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: ananas op water stekken

Berichtdoor lily-anne op 29 maart 2011 22:43

Ananas op water stekken gaat heel goed - Dit kan je zelfs samen met kinderen doen .
Ik heb het als volgt gedaan :
een zo vers mogelijke ananas kopen en de bladeren er uitdraaien .De onderste bladeren verwijderen tot je ongeveer een stammetje van een 3 tal cm hebt - vaak zie je bij het losscheuren van de bladeren dat er al mini worteltje onder zitten . Alle overige bladeren afknippen tot op een 2 a 3 cm ( om de verdamping te beperken ) De onderkant van het stammetje recht afsnijden met een scherp mes zodat de stek goed het water kan opnemen .Het geheel heb ik in een glazen potje gezet waar het helemaal in kon ( zodat er wat verdamping rond de stek kan plaatsvinden ) en ongeveer 1,5 cm regenwater gegeven in het glas gedaan .
De stek dan goed warm en zo licht mogelijk weggezet en af en toe het water vervangen .Onderstaande stek is begin februari genomen - het wortelen ging vrij snel - toen de wortel ongeveer een 2 a3 cm was heb ik de stek opgepot in een potje met weinig grond : een mengsel van akadama en perliet, zodat er veel lucht in de potgrond aanwezig kan zijn en de grond vlug opdroogt tussen de gietbeurten .Natuurlijk zullen andere grondmengsels ook wel goed zijn , als ze maar luchtig zijn en vlug kunnen opdrogen - Akadama heeft het voordeel dat je aan de kleur van de grond duidelijk ziet of hij water nodig heeft en tussen de korrels zit er veel lucht .De stek staat nu al een hele tijd in de keuken achter een venster op het zuiden - dus krijgt zoveel mogelijk warmte en zonlicht .
Binnenkort ga ik hem verpotten en iets meer goede potgrond toevoegen, zodat hij wat meer voedsel heeft -Wie het ook gaat proberen of ervaringen heeft met ananas , laat je zeker horen zodat we van elkaars ervaringen kunnen leren !
succes
Lily-Anne
ananas 600.jpg
ananas 600.jpg (83.47 KiB) 6234 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door lily-anne op 30 maart 2011 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: ananas zaaien is gelukt !!!

Berichtdoor s.janssen op 30 maart 2011 22:13

Ik ga het zeker is proberen!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: ananas op water stekken

Berichtdoor treehugger op 31 maart 2011 00:55

lily-anne schreef:Alle overige bladeren afknippen tot op een 2 a 3 cm ( om de verdamping te beperken )

Krijg je dan niet juist verdamping bij de 'wonden' van de bladeren?
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten